Departamentul IT este direct implicat în implementarea și buna funcționare a sistemelor digitale menționate, precum SAF-T, e-Factura sau e-Transport. Ei trebuie să se asigure că sistemele interne ale companiei sunt compatibile și sigure pentru transmiterea datelor către ANAF și pentru a susține controalele fiscale online.
Amplul proces de digitalizare a relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este programat să se încheie până la finalul anului 2025. Asta înseamnă că lucrurile se vor schimba semnificativ începând cu anul 2026. Însă cum ar putea să arate, în viitor, relația dintre autorități și contribuabili? Reprezentanții ANAF au dat recent câteva informații în acest sens cu ajutorul cărora putem contura un răspuns concret. Citește articolul
Digitalizarea ANAF și posibilele noi sisteme de raportare fiscală pot necesita adaptări ale sistemelor IT interne sau pot implica noi cerințe legate de gestionarea datelor.
Supraimpozitarea salariilor ”mari” este o temă falsă ca, de altfel, întreaga discuție despre impozitarea progresivă. În primul rând, supraimpozitarea vehiculată nu are sens economic sau social: nu ar aduce încasări la buget care să rezolve măcar parțial situația dificilă a deficitului și nici nu ar genera echitate între contribuabili, atâta timp cât este pus arbitrar un prag fără nicio modelare economică pentru a-l justifica. În al doilea rând, impozitarea progresivă nu poate fi introdusă în viitorul apropiat fără o reformă solidă a administrației fiscale care, în condițiile actuale, nu este pregătită să gestioneze milioane de declarații și nici fără un studiu care să indice variantele optime de impozitare pentru economia locală. Așa cum mediul de afaceri a susținut repetat, fără o analiză temeinică a sistemului fiscal, fără o reformă serioasă și fără implementarea de tehnologie în administrarea fiscală, schimbările în fiscalitate nu vor aduce beneficii. Citește articolul
Pentru acest departament, care se ocupă direct de protecția datelor și securitatea cibernetică, este esențial să știe în ce condiții o încălcare a GDPR poate duce la cereri de despăgubiri, pentru a-și calibra eforturile de prevenție și conformitate.
Nu orice încălcare a Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) conferă, în sine, dreptul la despăgubiri, a stabilit Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) într-o hotărâre pronunțată joi. Citește articolul
Acest departament se ocupă de modul în care angajații pot accesa sisteme informatice sigure și de modul în care datele personale sunt protejate, inclusiv cerințele pentru semnături electronice și tipurile de acces (parole, biometrice).
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) asigură mai multor categorii de specialiști, inclusiv, mai nou, practicienilor în insolvenţă, accesul gratuit, direct, permanent, personal sau prin reprezentant, la platforma, seturile de date şi serviciile online ale sistemului integrat de cadastru şi carte funciară, în scopul îndeplinirii obligațiilor ce le revin, potrivit Legii cadastrului. Iar printr-un ordin oficializat joi ANCPI stabilește ce documente sunt necesare pentru a obține accesul la serviciile online ale sistemului integrat de cadastru şi carte funciară. Citește articolul
Menționarea aplicației informatice și a măsurilor de prevenire a blocajelor poate fi de interes pentru a analiza performanța sistemelor online și pentru a înțelege riscurile tehnice asociate cu procesele de înscriere la scară largă.
O nouă sesiune a programului Casa Verde Fotovoltaice se va lansa luna aceasta, potrivit Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). Astfel, în funcție de regiunea în care locuiesc, cei interesați să-și instaleze sisteme fotovoltaice pentru generarea de energie electrică din surse total ecologice se pot înscrie în program din 19 mai. În acest an, persoanele fizice se vor înscrie personal în programul Casa Verde Fotovoltaice. Citește articolul
Articolul vorbește despre proceduri medicale sensibile și protejarea demnității persoanelor. Chiar dacă nu e direct despre tehnologie, departamentul este interesat de modul în care datele sensibile, cum ar fi cele medicale, sunt tratate și protejate, respectând principiile de confidențialitate și integritate personală.
Deoarece este o procedură intruzivă, care generează efecte fizice și psihologice nefaste asupra femeilor, practica testării virginității, la cererea unor persoane fizice, a fost eliminată oficial, potrivit unui ordin comun al Ministerului Sănătății (MS) și Ministerului Justiției (MJ) apărut azi în Monitorul Oficial. Astfel, examinarea genitală pentru constatarea virginității se face de-acum numai în proceduri oficiale, la solicitarea autorităților. Citește articolul
Implică adaptarea sistemelor IT pentru noile case de marcat și gestionarea securizată a datelor personale, inclusiv a datelor medicale, conform regulilor de protecție a datelor.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 24 - 30 aprilie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu implementarea și securizarea noului sistem online, asigurarea protecției datelor angajaților (GDPR) și gestionarea aspectelor tehnice precum autentificarea în doi pași și semnăturile electronice.
Inspecția Muncii a pus în consultare publică proiectul tehnic al REGES-ONLINE, care va trebui să fie gata până spre finalul anului 2024 și care va schimba radical experiența utilizatorilor actuali ai Reges și o va extinde către salariați și entități terțe, promițând o platformă accesibilă pe multiple dispozitive. Noul Reges va reprezenta digitalizarea totală - fără drumuri la inspectorate, înrolarea electronică a noilor angajatori, pe bază de semnătură electronică, terminale interactive în sediile inspectoratelor teritoriale și nu numai. Citește articolul
Articolul vorbește despre digitalizarea controalelor și a documentelor legate de SSM (ex: procese-verbale electronice, registru online de control, carduri de istoric SSM pentru angajați), ceea ce implică dezvoltarea și securizarea sistemelor informatice.
Ziua mondială a securității și sănătății în muncă (SSM) este organizată anual pe 28 aprilie de Organizația Internațională a Muncii (OIM), iar ediția din acest an pledează pentru un mediu de lucru sigur și sănătos ca principiu și drept fundamental la locul de muncă, potrivit Agenției Europene de SSM. Cu această ocazie, în cadrul unui congres dedicat, am aflat și care sunt câteva dintre propunerile formulate de Inspecția Muncii privind modificarea legislației de SSM, printre care un regim sancționatoriu mult mai dur, inclusiv pentru serviciile externe de SSM. Citește articolul
Se menționează digitalizarea administrației fiscale (SAF-T, e-Factura, e-Transport), ceea ce implică adaptarea sistemelor IT ale companiei și modul de gestionare a datelor.
Procesul pentru aderarea României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a început anul trecut, însă acesta este unul de durată și nu are un termen-limită. În acest context, specialiștii au atras atenția, în mai multe rânduri, că România trebuie să facă unele ajustări de legislație fiscală pentru a deveni membru al OCDE. Citește articolul