avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 926 soluții astăzi
Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES GRATUIT

Opt întrebări și răspunsuri despre ce înseamnă un avertizor de integritate și cum te protejează legea dacă raportezi unele încălcări ale legii

Articolul include 'protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice' ca domenii unde se pot raporta încălcări, informații cruciale pentru acest departament pentru a asigura securitatea datelor și a sistemelor IT.

avocatnet.ro în Justițiabil in România
24 Martie 2023 | 1 | 12603 | Timp de citire: 6 min.

Legea privind protecția avertizorilor în interes public protejează persoanele care raportează încălcări ale legii, oferindu-le inclusiv măsuri reparatorii în cazul în care suferă represalii ca urmare a raportărilor. Principalii vizați în această lege sunt, în mod evident, cei care fac raportările, care comunică, intern sau extern, despre încălcările legii de care află în context profesional. Ca să beneficieze de protecția acestei legi însă, avertizorii trebuie să înțeleagă câte ceva despre funcționarea ei mai întâi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE SAF-T: La ce să fie atente firmele pentru a fi sigure că declarația 406 este corectă și completă la depunere, conform specialiștilor și ANAF

Responsabilitatea lor este să se asigure că sistemele informatice (cum ar fi ERP-ul) funcționează corect, extrag datele necesare și generează fișierul SAF-T în formatul cerut de ANAF, fără erori tehnice.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Martie 2023 | 7007 | Timp de citire: 7 min.

Companiile mari și mijlocii care sunt obligate, în prezent, să depună fișierul SAF-T pot face anumite verificări recomandate de specialiști și pot folosi mai multe teste recomandate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pentru a verifica dacă declarația 406 este corectă și completă înainte de depunerea online. În același timp, ANAF atenționează că dacă identifică formulare incorecte sau incomplete, va atenționa firmele că e nevoie de modificări la fișierul SAF-T înainte de a decide să aplice amenzi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele mici ar trebui să înceapă pregătirile măcar cu șase luni în avans, dacă nu chiar cu un an. Principalele etape de bifat

Acest departament este responsabil cu sistemele informatice ale firmei și cu prelucrarea datelor. Implementarea SAF-T necesită adesea ajustări ale sistemelor, extragerea și formatarea datelor în formatul cerut (.XML).

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Martie 2023 | 13288 | Timp de citire: 3 min.

2025 este anul în care va interveni obligația raportării fișierului SAF-T pentru contribuabilii mici, prin declarația 406, conform calendarului oficial stabilit de Fisc. Însă specialiștii recomandă companiilor mici să înceapă din timp pregătirile pentru implementarea raportării SAF-T, deoarece în acest proces pot apărea probleme care să complice estimările inițiale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificarea aptitudinilor înainte de angajare: limitele legale și rezonabile ale așa-zisei probe de lucru

Oferă informații despre importanța gestionării corecte a datelor personale ale candidaților și a respectării confidențialității acestora pe parcursul procesului de recrutare, conform legii.

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Martie 2023 | 2836 | Timp de citire: 4 min.

Verificarea aptitudinilor înainte de angajare nu ar trebui să presupună solicitarea candidaților să creeze ori să lucreze la diverse lucruri ce vor fi utilizate apoi de angajator în mod concret. Prezentarea unui proiect care atinge X sau Y problemă din companie și propunerile de abordare ale acelei probleme, crearea unui design, compunerea unor texte ș.a. exemple ce presupun că, la final, angajatorul se folosește de rezultatul muncii depuse de candidat pentru a bifa cerința din procesul de recrutare sunt situații în care vorbim de prestarea unei munci în folosul angajatorului și care trebuie remunerată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Practicienii în insolvență primesc acces gratuit la serviciile online ale sistemului integrat de cadastru și carte funciară

Articolul menționează accesul online la platforme și baze de date și utilizarea sigiliilor electronice. Departamentul IT trebuie să asigure că aceste sisteme funcționează bine, sunt sigure, iar datele sunt protejate, conform noilor reglementări care permit accesul extins.

avocatnet.ro în Mediul juridic
21 Martie 2023 | 3196 | Timp de citire: 1 min.

Inclusiv practicienii în insolvență dobândesc acces gratuit, direct și permanent la platforma, seturile de date și serviciile online ale sistemului integrat de cadastru și carte funciară, potrivit unei legi care va intra curând în vigoare. Mai multe modificări în privința raportului avocaților, notarilor, practicienilor și altor beneficiari ai accesului la platforma Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) sunt prevăzute prin noua lege. Printre altele, avem și o clarificare privind certificarea autenticității și forței juridice a încheierii de carte funciară.

Citește articolul

ACCES GRATUIT

MAI: De luni, programarea online pentru pașapoarte se va putea face chiar pentru ziua respectivă

Departamentul IT este interesat de noile platforme digitale ale statului, cum este acest 'HUB de servicii' al MAI, pentru a înțelege cum funcționează sistemele online guvernamentale, cum sunt gestionate datele și cum pot fi integrate sau pot influența interacțiunile digitale la nivel de companie sau pentru angajați.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
17 Martie 2023 | 1788 | Timp de citire: 1 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) anunță lansarea unui nou serviciu online de programare pentru depunerea cererilor de pașapoarte. Acesta va funcționa de luni și va permite, spre deosebire de cel actual, efectuarea unei programări începând cu respectiva zi. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Protejarea UE de riscurile de securitate

ICS2: Din 2024, transportatorii rutieri, feroviari și pe apă vor folosi un sistem nou la informarea în avans despre importurile din afara UE

Acest departament trebuie să știe despre noul sistem digital ICS2, deoarece implică trimiterea de date către autoritățile vamale, ceea ce poate necesita adaptări ale programelor informatice interne sau ale modului de gestionare a datelor.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
16 Martie 2023 | 1256 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Externalizarea proceselor de afaceri: Tendință sau necesitate? Serviciile externalizate cel mai des - contabilitate, salarizare, evidența resurselor umane

Articolul evidențiază rolul externalizării în îmbunătățirea securității cibernetice și protecției datelor, aspecte esențiale pentru acest departament.

PwC România în Aspecte juridice
16 Martie 2023 | 1566 | Timp de citire: 2 min.

Ritmul accelerat al schimbărilor din economia mondială, amenințările externe și concurența tot mai intensă determină numeroase companii să aibă în vedere externalizarea anumitor procese interne, pentru a-și eficientiza activitatea, maximiza rezultatele și optimiza costurile, dar și pentru a spori securitatea tehnologiilor utilizate. Printre cele mai întâlnite servicii externalizate se numără cele de contabilitate, salarizare și evidența resurselor umane. Acestea sunt puse la dispoziție de companii care au centre specializate ce asigură continuitatea proceselor externalizate și utilizează cele mai moderne versiuni de software adaptate la cerințele legislației locale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cu „tunurile” pe comercianții online: Cum ajunge ANAF să îi monitorizeze cu ajutorul a trei categorii de intermediari, pentru a depista evazioniștii

Raportarea implică colectarea și transmiterea de date importante către ANAF, ceea ce necesită adaptarea sistemelor IT și respectarea regulilor de protecție a datelor.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Martie 2023 | 1 | 6371 | Timp de citire: 3 min.

Comerțul online de produse a început să crească simțitor odată cu pandemia de coronavirus, tot mai mulți comercianți online persoane fizice și juridice devenind activi în România. În acest context, autoritățile de la noi au început să facă demersuri pentru a-i depista pe cei care nu-și declară integral sau parțial veniturile. Cum? Prin introducerea de declarații obligatorii pentru anumiți intermediari din domeniul comerțului online, astfel încât evazioniștii să poată fi identificați mai ușor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Obligația restaurantelor de a afișa ingredientele și valorile nutriționale, în vigoare din 15 martie. În ce constă, mai exact, și ce riscă cei care nu se vor conforma

Acest departament este responsabil cu implementarea și menținerea sistemelor digitale (site-uri web, panouri digitale, coduri QR) necesare pentru a afișa informațiile despre produse, așa cum cere legea.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Martie 2023 | 10529 | Timp de citire: 6 min.

Mâine intră în vigoare o nouă obligație de informare ce vizează unitățile de alimentație publică, indiferent că vorbim de cele ce servesc mâncare fizic sau de cele care onorează (și) comenzi online. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) obligă acești operatori economici să le arate consumatorilor ce intră în preparatul sau produsul servit, adică ingrediente, aditivi, dar și care sunt valorile nutriționale ale produselor/preparatelor. Ca să faciliteze cât de cât aplicarea acestei noi măsuri, ANPC a venit anul trecut și cu explicații și exemple. Totodată, am căutat să vedem care e sancțiunea pe care o pot primi cei care nu vor respecta obligația de informare. Citește articolul