Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Pentru că implementarea sistemului de raportare SAF-T implică folosirea și adaptarea programelor informatice existente, iar departamentul IT se asigură că aceste sisteme funcționează corect pentru a trimite datele la ANAF.
Nu este ceva neobișnuit ca autoritățile să se răzgândească pe ultima sută de metri și să amâne anumite termene aferente unor obligații noi pentru contribuabili. Însă în cazul implementării raportărilor SAF-T la micii contribuabili, de la 1 ianuarie 2025, specialiștii spun că sunt șanse foarte mici să vedem o amânare. Din acest motiv, contribuabilii care nu fac nimic până în ultimul moment, în speranța unei amânări, riscă să fie nepregătiți pentru depunerea declarațiilor 406. Citește articolul
Sistemul e-Factura este o platformă digitală. Acest departament trebuie să se asigure că sistemele interne ale companiei sunt configurate corect pentru a respecta noile reguli de utilizare și excepțiile, pentru a garanta funcționalitatea și securitatea datelor.
În cadrul legal primar al e-Factura au fost introduse, în iulie 2024, noi situații în care facturile nu trebuie transmise în sistemul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Citește articolul
Acest departament este responsabil direct de asigurarea securității datelor și de implementarea regulilor GDPR în cadrul sistemelor IT. Articolul le oferă informații despre cum sunt aplicate amenzile și ce se așteaptă de la companii în caz de probleme legate de protecția datelor, ajutându-i să-și adapteze măsurile de protecție.
Regimul sancționator pentru încălcarea prevederilor Regulamentului general privind protecţia datelor (GDPR) în sectorul public din România este diferit față de cel aplicat în sectorul privat. Dacă privații pot lua direct amendă, instituțiile statului dispun de un răgaz în vederea remedierii situațiilor consemnate. Citește articolul
Crearea și gestionarea 'Pașaportului Digital al produselor' implică o mare parte de dezvoltare și mentenanță IT, precum și gestionarea sigură a informațiilor despre produse.
Noul regulament oferă un cadru complex pentru stabilirea mecanismelor de proiectare ecologică și este menit să sporească promovarea de produse sustenabile. Acesta face parte din strategia de dezvoltare a UE, European Green Deal (Pactul Verde European) și se aliniază eforturilor Uniunii de a trece de la o economie lineară la una circulară, prietenoasă cu mediul, promovând astfel modele de consum și de producție durabile, mai rezistente, mai ușor de reparat și de reciclat, cu impact redus asupra mediului. Regulamentul impune companiilor obligații mult mai stricte, care acoperă nu doar modalitatea de producție, ci întregul ciclu de viață al unui produs. Citește articolul
Regulamentul impune cerințe stricte pentru dezvoltarea și implementarea sistemelor de inteligență artificială, inclusiv aspecte legate de securitatea cibernetică, gestionarea datelor (cum ar fi recunoașterea facială și datele biometrice) și modul de funcționare a aplicațiilor AI.
Regulamentul european privind inteligența artificială (AI) intră în vigoare pe 1 august și impune un cadru legal detaliat pentru utilizarea AI în Uniunea Europeană. Deși vorbim de un termen de intrare în vigoare luna viitoare, aplicarea regulamentului va fi una graduală, iar despre o aplicabilitate generală discutăm abia peste două veri. Pe 2 februarie anul viitor, primele două capitole din regulament, care includ definiții, practici interzise și obligații de alfabetizare în AI pentru furnizori și utilizatori, vor fi intra în vigoare. De la 2 august anul viitor, vorbim de aplicarea unor prevederi referitoare la autoritățile de notificare, organismele de evaluare a conformității, Oficiul pentru AI și sancțiuni. Abia din august 2027 însă se vor aplica normele de clasificare pentru sistemele de AI cu grad ridicat de risc. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile majore legate de securitatea și confidențialitatea datelor medicale transmise online, inclusiv respectarea normelor GDPR și prevenirea atacurilor cibernetice.
Autoritatea de concurență din România propune măsuri pentru a îmbunătăți accesul la serviciile de telemedicină, în urma unui studiu amănunțit. Recomandările includ extinderea decontării consultațiilor la distanță pentru a ușura presiunea pe sistemul de sănătate și accesul la servicii medicale, economisind timp și costuri. De asemenea, se propune dezvoltarea unei platforme naționale integrate care să permită medicilor accesul la toate analizele pacienților. Pentru a sprijini comunitățile rurale, se recomandă utilizarea terminalelor de telemedicină în zonele fără servicii medicale și crearea de spații dotate în cabinetele medicilor de familie pentru consultații la distanță. Citește articolul
Protecția know-how-ului și a secretelor comerciale implică adesea securizarea informațiilor digitale, făcând acest departament responsabil pentru implementarea măsurilor tehnice împotriva divulgării ilegale.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 15 - 21 iulie 2024. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament este responsabil pentru implementarea și întreținerea sistemelor digitale necesare pentru a se conforma noilor cerințe de raportare (E-Factura, E-Transport, SAF-T), asigurându-se că infrastructura tehnică a companiei poate gestiona aceste fluxuri de date.
Avem cu toții o problemă cu deficitul bugetar excesiv și în creștere, cauzat (în parte) și de imensul deficit de colectare al TVA (GAP), GAP-ul României fiind, de departe, cel mai mare din UE (36,7% în 2021, 9 miliarde de euro). Citește articolul
Se ocupă de sistemele informatice prin care sunt trimise și primite facturile (cum ar fi e-Factura), asigurând că totul funcționează și că datele sunt în siguranță.
Firmele pot folosi în continuare, în paralel cu e-Factura, alte canale pentru informarea clienților sau partenerilor de afaceri despre emiterea unei facturi, atrag atenția specialiștii. Problemele apar numai atunci când se evită cu totul sistemul e-Factura, în relația B2B, sau atunci când în contabilitate avem alt format al facturilor decât cel considerat original. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu securitatea digitală a informațiilor și trebuie să știe cum să protejeze tehnic secretele comerciale și ce riscuri există dacă acestea ajung în mâini greșite prin intermediul sistemelor informatice ale companiei.
Regulile ce permit protejarea secretelor comerciale ale persoanelor juridice au fost modificate în ceea ce privește derularea proceselor și măsurile provizorii dispuse de instanțe, conform unei legi noi. Citește articolul