Când cotele de TVA se schimbă peste noapte... cum supraviețuim fără să greșim? Sesiune aplicată alături de Delia Cataramă. Vezi agenda și participă →
Departamentul IT și Protecția Datelor este interesat de orice aspect legat de supravegherea audio-video și colectarea de date, chiar dacă se referă la școli, deoarece poate semnala tendințe sau standarde în gestionarea informațiilor personale și a securității cibernetice.
Cele două legi ale învățământului, aplicabile de doar câteva luni, respectiv din toamna trecută, au primit, potrivit unei ordonanțe apărute în weekend, mai multe modificări importante. Printre altele, se stabilește ca elevii să beneficieze de un nou tip de bursă, cea de reziliență, și ca activitatea din școli să poată fi monitorizată cu ajutorul unor mijloace audio-video. Citește articolul
Deși articolul nu intră în detalii tehnice, sistemul e-TVA implică utilizarea unor formulare electronice și transmiterea datelor prin SPV (Spațiul Privat Virtual). Departamentul IT este responsabil de asigurarea funcționalității și securității sistemelor care gestionează aceste procese și de integrarea noilor cerințe.
După anunțul făcut de ministrul finanțelor cu privire la modificarea Ordonanței e-TVA, Ministerul Finanțelor a pus joia trecută în dezbatere un proiect de ordonanță care pune la nivel de reglementare toate promisiunile făcute de ministru în postarea sa din dimineața aceleiași zile. Adoptată în ședința Guvernului de vineri și publicată în aceeași zi, noua ordonanță prevede că e-TVA se va aplica celor care aplică sistemul de TVA la încasare abia din august anul viitor. Din OUG 70/2024 au fost scoase orice referiri la notele justificative, fiind înlocuite de note de conformare la care contribuabilii vor trebui să răspundă, sub sancțiune și cu riscul de încadrarea cu risc fiscal, în termen de 20 de zile de la primirea lor - dar asta, doar din ianuarie 2025. Inclusiv data trimiterii deconturilor precompletate a fost modificată. Citește articolul
Este responsabil cu implementarea și buna funcționare a sistemelor informatice (e-Factura, e-Transport, SAF-T) și cu securitatea datelor, asigurând că toate datele sunt gestionate corect și în siguranță.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
IT este responsabil cu buna funcționare a programelor și sistemelor care trimit sau primesc facturile electronice, asigurându-se că totul merge bine din punct de vedere tehnic și că datele sunt transmise corect și în siguranță.
Data de 1 iulie 2024 marchează o etapă importantă în digitalizarea relației cu Fiscul și, totodată, în relația B2B, așa cum s-a stabilit prin Legea 296/2023. De la acest moment, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor între operatorii economici, astfel că documentele se trimit și se primesc numai prin Spațiul Privat Virtual. În plus, Guvernul a decis recent să extindă e-Factura la relația B2C. În acest context, iată câteva dintre cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le rețină contribuabilii. Citește articolul
Acest departament are rolul de a se asigura că toate sistemele informatice sunt pregătite pentru noul proces de facturare electronică și că toate datele personale colectate (inclusiv CNP-ul) sunt stocate și prelucrate în siguranță, conform legilor de protecție a datelor.
Extinderea e-Factura la relația cu consumatorii, în mod gradual, adică printr-o perioadă de jumătate de an de caracter opțional, a fost criticată în ultimele zile inclusiv din perspectiva datelor pe care Fiscul sau cei de la Finanțe ar ajunge să le aibă în privința fiecărui consumator - în materie de obiceiuri de consum, mai exact. Deși vorbim de o prelucrare de date în condițiile unei reglementări legale, în scopul și cu limitele aferente stabilite la nivel legislativ, discuția privind analizarea și utilizarea datelor din e-Factura în contra intereselor private ale persoanelor fizice este una ce pare ușor exagerată în contextul Fiscului român. Citește articolul
Pentru că suntem direct responsabili de sistemele IT care stochează documentele electronice, asigurând că acestea sunt sigure, autentice și pot fi folosite oricând, așa cum cere legea.
Printr-o lege ce a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial, se stabilește modificarea unor acte normative referitoare la arhivarea documentelor electronice, astfel încât să poată fi aplicate mai multe prevederi existente în legislația specifică a unor state europene şi nu numai, ale căror reguli și structură din domeniu se aseamănă mult cu practica arhivistică din România. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile sisteme informatice folosite de stat (e-TVA, SAF-T) și de modul în care acestea vor necesita adaptări sau integrări cu sistemele tehnice existente ale companiei.
Mecanismul e-TVA, recent introdus prin OUG 70/2024 ca soluție de combatere a gap-ului de TVA, este privit cu scepticism de experți în ceea ce privește acest scop declarat. Pe de o parte, pentru că presupune doar colectarea unor date pe care oricum autoritățile le au deja. Pe de altă parte, probleme precum evaziunea fiscală, ineficiența în colectarea sumelor câștigate prin hotărâri judecătorești definitive și pierderea unui număr mare de procese de către ANAF, pun sub semnul întrebării eficacitatea reală a noilor măsuri fiscale. În schimb, implementarea e-TVA abia atunci când declarațiile SAF-T devin obligatorii pentru toți contribuabilii ar avea mai mult sens. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care datele fiscale sunt transmise electronic între sistemele interne ale companiei și cele ale statului, pentru a se asigura că totul funcționează corect.
Decontul precompletat de TVA (e-TVA), reglementat de recenta OUG 70/2024, va colecta date din RO e-Factura, RO e-Transport și alte sisteme ale Ministerului Finanțelor. Contribuabilii vor trebui să compare acest decont cu propriul lor decont de TVA, dar diferențele sunt inevitabile, arată specialiștii, ceea ce va necesita clarificări suplimentare. ANAF va trimite notificări pentru diferențe semnificative și contribuabilii vor trebui să răspundă rapid pentru a evita amenzile și încadrarea de risc fiscal. Specialiștii din domeniul fiscal atrag atenția asupra riscului de erori din cauza informațiilor incomplete și a presiunii suplimentare asupra contabililor, criticând implementarea prematură și greșită a sistemului, care nu ajută contribuabilii, deservește ideii de digitalizare și beneficiilor pe care aceasta le aduce, în general, aducând, în cazul e-TVA, blocaje și costuri inutile companiilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe despre noile măsuri de blocare a site-urilor ilegale și a conținutului neconform, mai ales dacă firma este un furnizor de servicii de internet sau dacă trebuie să gestioneze riscul ca propriile site-uri să fie considerate neconforme.
O ordonanță de urgență care vizează implementarea unor modificări majore ale legislației referitoare la piața de capital, care, în esență, cuprinde modificări propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a fost oficializată marți, prin publicarea în Monitorul Oficial. Citește articolul
Acest departament este responsabil de infrastructura și softurile folosite de companie și trebuie să se asigure că sistemele interne sunt compatibile cu noile cerințe digitale ale statului și că funcționează corect, având în vedere problemele semnalate cu platformele ANAF.
Implementarea deconturilor precompletate prin sistemul e-TVA, oficializată recent de Guvern prin OUG nr. 70/2024, fără dezbateri reale și prin adoptarea sa galopantă, a generat numeroase reacții critice din partea mediului de afaceri și a experților fiscali. În timp ce autoritățile susțin că măsura va reduce evaziunea fiscală și va îmbunătăți colectarea TVA, contestatarii consideră că aceasta va crește birocrația și costurile pentru companii, fără a aduce beneficii semnificative. Cea mai mare bătaie de cap revine, desigur, contabililor, context în care se ia chiar în calcul un protest al acestora față de modul în care Guvernul a înțeles, în ultimii ani, să implementeze, de azi pe mâine, măsuri cu un uriaș impact asupra profesiei lor și clienților acestora. Citește articolul