avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 738 soluții astăzi

Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →

Acasă Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

Departament: IT & Protecția Datelor (GDPR / Cybersecurity)

ACCES GRATUIT

Escrocherie prin e-mail: Ce recomandă autoritățile să facă cei ce primesc citații false

Acest departament este direct interesat, deoarece înșelăciunea se bazează pe e-mailuri false, link-uri periculoase și solicitarea de date personale, care sunt riscuri majore de securitate cibernetică. Ei implementează măsuri de protecție și educă personalul pentru a preveni astfel de atacuri.

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
16 August 2024 | 1 | 1402 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Afacerilor Interne a emis un avertisment cu privire la o escrocherie reapărută în spațiul public, denumită „Government Impersonation Scam” sau înșelăciunea prin transmiterea de citații falsificate. Dând curs acestor demersuri, victimele pot furniza informații personale sau financiare escrocilor, expunându-se riscului de furt de identitate și pierderi financiare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Norme oficiale: Cum trebuie implementate măsurile obligatorii antirisipă alimentară

Acest departament trebuie să se ocupe de dezvoltarea sau adaptarea sistemelor informatice necesare pentru a raporta datele către platforma națională obligatorie și să se asigure că informațiile, inclusiv cele despre furnizori și beneficiari, sunt gestionate în siguranță.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
16 August 2024 | 2375 | Timp de citire: 3 min.

După ce în martie au fost modificate semnificativ prevederile Legii privind diminuarea risipei alimentare, măsurile fiind acum obligatorii pentru toți operatorii economici de pe lanțul alimentar, Guvernul a oficializat recent un HG care a înlocuit vechile norme ale legii, în acord cu forma sa actuală. Autoritățile au timp până în iunie anul viitor să pună în funcțiune Platforma națională pentru prevenirea și reducerea risipei alimentare și, odată ce ea va fi operaționalizată, operatorii economici vor trebui să transmită informațiile necesare. Până atunci, însă, măsurile antirisipă detaliate în noua hotărâre sunt obligatorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noul sistem informatic al ONRC: Sunt așteptate întârzieri, până pe 30 septembrie, la soluționarea cererilor ce necesită intervenție umană

Articolul detaliază funcționarea noului sistem informatic al Registrului Comerțului, despre actualizări, baze de date, gestionarea volumului de utilizatori și suport tehnic, informații critice pentru stabilitatea și securitatea sistemelor IT.

avocatnet.ro în Aspecte juridice
14 August 2024 | 3537 | Timp de citire: 3 min.

În contextul în care a trecut recent la folosirea unui nou sistem informatic pentru serviciile sale online și offline, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță că sunt așteptate întârzieri la procesarea solicitărilor ce necesită intervenție umană. Perioada de acomodare ar trebui să dureze până la finalul lui septembrie 2024. În același timp, este bine de precizat că cererile online ce nu necesită intervenție umană sunt procesate automat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

AESSM: Îndrumări pentru sprijinirea persoanelor care se confruntă cu probleme psihice la locul de muncă

Articolul avertizează asupra modului corect de a gestiona datele sensibile despre sănătatea angajaților, explicând cum să eviți încălcările regulilor GDPR și să protejezi confidențialitatea informațiilor.

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 August 2024 | 1 | 1207 | Timp de citire: 6 min.

Munca de calitate sprijină sănătatea mintală și majoritatea persoanelor care se confruntă cu o problemă de sănătate mintală doresc să muncească, potrivit Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM). Există o nevoie urgentă în a combate stigmatizarea față de lucrătorii ce se confruntă cu o problemă de sănătate mintală -- în contextul în care diagnosticele atrag diferite grade de stigmatizare, unii oamenii preferă adesea să rămână tăcuți în privința lor. Cu sprijinul și ajustările adecvate, mai mulți lucrători care se confruntă cu probleme de sănătate mintală ar putea continua să muncească. Procesul de revenire la muncă este același ca pentru afecțiunile fizice, existând multe ajustări ce pot fi utile la locul de muncă - simple și cu costuri reduse, accesibile chiar și pentru afacerile mici. Cu cât un loc de muncă este mai incluziv și ține cont de diversitate, cu atât mai puțin vor fi necesare ajustări individuale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Comunicat de presă

Documentele necesare și pașii care trebuie urmați de IMM-uri pentru a avea acces la cursurile ADR

Acest departament este direct interesat de noile tehnologii descrise în articol (IoT, Cloud, Big Data, AI etc.) și de dezvoltarea competențelor digitale în cadrul companiei, pentru a îmbunătăți sistemele IT și a implementa soluții inovatoare.

Advertorial în Știri & Revista presei
13 August 2024 | 740 | Timp de citire: 2 min.

Angajații IMM-urilor care au contract individual de muncă (normă întreagă sau parțială) pot beneficia de cursuri prin intermediul cărora vor dobândi competențe relevante în nouă domenii tehnologice avansate.

Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu (II) Cum influențează certificarea ISO relațiile cu clienții și partenerii de afaceri și ce trebuie să știe companiile înainte de implementare

Se preocupă de securitatea datelor și a informațiilor sensibile ale companiei, implementând standarde precum ISO/IEC 27001 pentru protecție împotriva atacurilor cibernetice.

avocatnet.ro în Specialistul răspunde
11 August 2024 | 2 | 1741 | Timp de citire: 10 min.

Implementarea standardelor ISO, deși asociată cu costuri inițiale semnificative, aduce beneficii pe termen lung, cum ar fi îmbunătățirea eficienței operaționale, creșterea satisfacției clienților și accesul la noi piețe - totodată, vorbim de o dimensiune mai mică a riscului sancțiunilor pentru neconformare la nivel legislativ. Companiile care se gândesc la certificarea ISO trebuie să anticipeze cheltuieli pentru consultanță, formarea angajaților, dezvoltarea documentației și realizarea auditurilor, dar aceste investiții pot fi justificate prin avantajele tangibile pe care le oferă certificarea, cum ar fi reducerea riscurilor legale, creșterea competitivității ori expunerea favorabilă la nivel internațional. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce trebuie să faci dacă vrei să reziliezi anticipat un contract de telefonie ori de internet

Departamentul IT semnează și gestionează adesea contracte pentru servicii de internet și telefonie pentru întreaga companie. Ei trebuie să știe cum pot încheia aceste contracte și care sunt condițiile, pentru a asigura continuitatea serviciilor și a evita costuri neprevăzute.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
9 August 2024 | 6087 | Timp de citire: 3 min.

Decizia de a renunța la servicii ori de a schimba furnizorul de telefonie mobilă implică, în mod obișnuit, încetarea contractului existent. Acest proces este guvernat de clauzele contractuale specifice fiecărui furnizor, însă există anumite aspecte generale pe care este important să le cunoști. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Divide et impera: Cum modelează inegalitățile globale în AI viitorul pieței muncii

Articolul subliniază importanța infrastructurii digitale (cum ar fi internetul de mare viteză și centrele de date) pentru adoptarea AI. Departamentul IT este direct responsabil de construirea și menținerea acestei infrastructuri și de implementarea tehnologiilor AI în companie.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
9 August 2024 | 699 | Timp de citire: 4 min.

Printr-un raport prezentat săptămâna asta, Organizația Internațională a Muncii atrage atenția asupra inegalităților în adoptarea inteligenței artificiale (AI) la nivel global. Disparitățile în accesul la infrastructura digitală, tehnologie avansată și educație agravează decalajele economice și sociale, afectând în special țările mai puțin dezvoltate. Raportul subliniază necesitatea unor eforturi concertate pentru a depăși acest decalaj digital, prin îmbunătățirea infrastructurii, dezvoltarea competențelor AI și promovarea guvernanței globale echitabile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Șase sfaturi pentru micile firme care se pregătesc pentru depunerea declarației 406

Acest departament se ocupă de sistemele informatice ale companiei, de programele de contabilitate și de cum se extrag și se transmit datele în siguranță pentru raportările SAF-T.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 August 2024 | 10858 | Timp de citire: 4 min.

În procesul de pregătire a implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T), micii contribuabili ar trebui să țină cont de anumite sfaturi ale specialiștilor. Aceste entități sunt obligate să înceapă depunerea declarației 406, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în ianuarie 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Furtul calificat prin violarea sediului profesional: Spațiul comercial e un astfel de sediu dacă acolo se desfășoară viață privată societară. Decizia ICCJ, publicată

Chiar dacă articolul vorbește despre spații fizice, el menționează protecția informațiilor, documentelor și tehnologiilor confidențiale ale companiei. Acest departament este responsabil cu securitatea datelor, inclusiv a celor fizice sau stocate în echipamente din aceste 'sediul profesional', asigurându-se că sunt protejate împotriva accesului neautorizat.

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
8 August 2024 | 3301 | Timp de citire: 8 min.

Într-o decizie pronunțată la începutul verii de Înalta Curte și publicată miercuri în Monitorul Oficial se stabilește că, în contextul infracțiunii de furt calificat prin violarea sediului profesional, un spațiu comercial poate reprezenta sediu profesional în sensul art. 229 alin. (2) lit.b) din Codul penal dacă și numai dacă în acel spațiu se desfășoară viață privată societară. Conceptul, dezvoltat la nivel de jurisprudență europeană, a extins protecția vieții private și la entitățile juridice, oferindu-le un cadru legal pentru a-și proteja spațiile și activitățile interne împotriva intervențiilor nejustificate. Citește articolul