Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este direct interesat, deoarece înșelăciunea se bazează pe e-mailuri false, link-uri periculoase și solicitarea de date personale, care sunt riscuri majore de securitate cibernetică. Ei implementează măsuri de protecție și educă personalul pentru a preveni astfel de atacuri.
Ministerul Afacerilor Interne a emis un avertisment cu privire la o escrocherie reapărută în spațiul public, denumită „Government Impersonation Scam” sau înșelăciunea prin transmiterea de citații falsificate. Dând curs acestor demersuri, victimele pot furniza informații personale sau financiare escrocilor, expunându-se riscului de furt de identitate și pierderi financiare. Citește articolul
Acest departament trebuie să se ocupe de dezvoltarea sau adaptarea sistemelor informatice necesare pentru a raporta datele către platforma națională obligatorie și să se asigure că informațiile, inclusiv cele despre furnizori și beneficiari, sunt gestionate în siguranță.
După ce în martie au fost modificate semnificativ prevederile Legii privind diminuarea risipei alimentare, măsurile fiind acum obligatorii pentru toți operatorii economici de pe lanțul alimentar, Guvernul a oficializat recent un HG care a înlocuit vechile norme ale legii, în acord cu forma sa actuală. Autoritățile au timp până în iunie anul viitor să pună în funcțiune Platforma națională pentru prevenirea și reducerea risipei alimentare și, odată ce ea va fi operaționalizată, operatorii economici vor trebui să transmită informațiile necesare. Până atunci, însă, măsurile antirisipă detaliate în noua hotărâre sunt obligatorii. Citește articolul
Articolul detaliază funcționarea noului sistem informatic al Registrului Comerțului, despre actualizări, baze de date, gestionarea volumului de utilizatori și suport tehnic, informații critice pentru stabilitatea și securitatea sistemelor IT.
În contextul în care a trecut recent la folosirea unui nou sistem informatic pentru serviciile sale online și offline, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță că sunt așteptate întârzieri la procesarea solicitărilor ce necesită intervenție umană. Perioada de acomodare ar trebui să dureze până la finalul lui septembrie 2024. În același timp, este bine de precizat că cererile online ce nu necesită intervenție umană sunt procesate automat. Citește articolul
Articolul avertizează asupra modului corect de a gestiona datele sensibile despre sănătatea angajaților, explicând cum să eviți încălcările regulilor GDPR și să protejezi confidențialitatea informațiilor.
Munca de calitate sprijină sănătatea mintală și majoritatea persoanelor care se confruntă cu o problemă de sănătate mintală doresc să muncească, potrivit Agenției Europene de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM). Există o nevoie urgentă în a combate stigmatizarea față de lucrătorii ce se confruntă cu o problemă de sănătate mintală -- în contextul în care diagnosticele atrag diferite grade de stigmatizare, unii oamenii preferă adesea să rămână tăcuți în privința lor. Cu sprijinul și ajustările adecvate, mai mulți lucrători care se confruntă cu probleme de sănătate mintală ar putea continua să muncească. Procesul de revenire la muncă este același ca pentru afecțiunile fizice, existând multe ajustări ce pot fi utile la locul de muncă - simple și cu costuri reduse, accesibile chiar și pentru afacerile mici. Cu cât un loc de muncă este mai incluziv și ține cont de diversitate, cu atât mai puțin vor fi necesare ajustări individuale. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de noile tehnologii descrise în articol (IoT, Cloud, Big Data, AI etc.) și de dezvoltarea competențelor digitale în cadrul companiei, pentru a îmbunătăți sistemele IT și a implementa soluții inovatoare.
Angajații IMM-urilor care au contract individual de muncă (normă întreagă sau parțială) pot beneficia de cursuri prin intermediul cărora vor dobândi competențe relevante în nouă domenii tehnologice avansate.
Citește articolulSe preocupă de securitatea datelor și a informațiilor sensibile ale companiei, implementând standarde precum ISO/IEC 27001 pentru protecție împotriva atacurilor cibernetice.
Implementarea standardelor ISO, deși asociată cu costuri inițiale semnificative, aduce beneficii pe termen lung, cum ar fi îmbunătățirea eficienței operaționale, creșterea satisfacției clienților și accesul la noi piețe - totodată, vorbim de o dimensiune mai mică a riscului sancțiunilor pentru neconformare la nivel legislativ. Companiile care se gândesc la certificarea ISO trebuie să anticipeze cheltuieli pentru consultanță, formarea angajaților, dezvoltarea documentației și realizarea auditurilor, dar aceste investiții pot fi justificate prin avantajele tangibile pe care le oferă certificarea, cum ar fi reducerea riscurilor legale, creșterea competitivității ori expunerea favorabilă la nivel internațional. Citește articolul
Departamentul IT semnează și gestionează adesea contracte pentru servicii de internet și telefonie pentru întreaga companie. Ei trebuie să știe cum pot încheia aceste contracte și care sunt condițiile, pentru a asigura continuitatea serviciilor și a evita costuri neprevăzute.
Decizia de a renunța la servicii ori de a schimba furnizorul de telefonie mobilă implică, în mod obișnuit, încetarea contractului existent. Acest proces este guvernat de clauzele contractuale specifice fiecărui furnizor, însă există anumite aspecte generale pe care este important să le cunoști. Citește articolul
Articolul subliniază importanța infrastructurii digitale (cum ar fi internetul de mare viteză și centrele de date) pentru adoptarea AI. Departamentul IT este direct responsabil de construirea și menținerea acestei infrastructuri și de implementarea tehnologiilor AI în companie.
Printr-un raport prezentat săptămâna asta, Organizația Internațională a Muncii atrage atenția asupra inegalităților în adoptarea inteligenței artificiale (AI) la nivel global. Disparitățile în accesul la infrastructura digitală, tehnologie avansată și educație agravează decalajele economice și sociale, afectând în special țările mai puțin dezvoltate. Raportul subliniază necesitatea unor eforturi concertate pentru a depăși acest decalaj digital, prin îmbunătățirea infrastructurii, dezvoltarea competențelor AI și promovarea guvernanței globale echitabile. Citește articolul
Acest departament se ocupă de sistemele informatice ale companiei, de programele de contabilitate și de cum se extrag și se transmit datele în siguranță pentru raportările SAF-T.
În procesul de pregătire a implementării fișierului standard de control fiscal (SAF-T), micii contribuabili ar trebui să țină cont de anumite sfaturi ale specialiștilor. Aceste entități sunt obligate să înceapă depunerea declarației 406, la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în ianuarie 2025. Citește articolul
Chiar dacă articolul vorbește despre spații fizice, el menționează protecția informațiilor, documentelor și tehnologiilor confidențiale ale companiei. Acest departament este responsabil cu securitatea datelor, inclusiv a celor fizice sau stocate în echipamente din aceste 'sediul profesional', asigurându-se că sunt protejate împotriva accesului neautorizat.
Într-o decizie pronunțată la începutul verii de Înalta Curte și publicată miercuri în Monitorul Oficial se stabilește că, în contextul infracțiunii de furt calificat prin violarea sediului profesional, un spațiu comercial poate reprezenta sediu profesional în sensul art. 229 alin. (2) lit.b) din Codul penal dacă și numai dacă în acel spațiu se desfășoară viață privată societară. Conceptul, dezvoltat la nivel de jurisprudență europeană, a extins protecția vieții private și la entitățile juridice, oferindu-le un cadru legal pentru a-și proteja spațiile și activitățile interne împotriva intervențiilor nejustificate. Citește articolul