Reges-Online: Operațiuni esențiale și situații speciale. Ghid practic pentru o gestionare corectă și eficientă a registrului. Vezi agenda evenimentului și participă →
Acest departament este responsabil cu sistemele informatice ale firmei. Trebuie să știe despre e-Factura și ce implicații tehnice are implementarea sau integrarea acestui sistem, mai ales în legătură cu noul registru și transmiterea electronică a facturilor.
Sistemul e-Factura este obligatoriu inclusiv atunci când vine vorba despre facturile emise în numele furnizorilor pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul operațiunilor de executare silită sau de valorificare a bunurilor mobile și imobile sechestrate în cadrul procesului penal. Regulile au fost introduse de curând în Ordonanța e-Factura. Citește articolul
Unele cerințe pot implica adaptări digitale (ex: informații audio sau vizuale pe ecrane), ceea ce necesită implicarea departamentului IT pentru implementare.
Un ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), recent oficializat, obligă operatorii economici care activează în imobile în care nu pot fi instalate sau nu au fost încă prevăzute rampe de acces al persoanelor cu dizabilități să ofere informații clare cu privire la posibilitățile de deplasare ale acestora. Companiile vor trebui să amplaseze indicații vizuale, audio și tactile pentru ghidarea clienților. Transportatorilor de persoane le sunt impuse rigori suplimentare în ceea ce privește informarea persoanelor cu dizabilități. Citește articolul
Articolul menționează colectarea de date biometrice (amprente, imagine facială) și crearea unui dosar electronic pentru solicitanți. Acest lucru este de interes pentru departamentul IT și de protecție a datelor, care se asigură că informațiile personale sunt gestionate și stocate în siguranță, conform legilor în vigoare.
Cerințe mai severe de dobândire a cetățeniei române, inclusiv pentru cei care puteau să o obțină ca descendenți ai unor foști cetățeni români, apariția cardului de cetățenie, instituirea dosarului electronic al solicitantului în materie de cetățenie și modificarea în sensul detalierii sau clarificării unor aspecte, inclusiv termene ce țin de procedura obținerii cetățeniei - acestea rezumă, în mare, multiplele modificări ce vor fi făcute în curând la Legea cetățeniei române, printr-un proiect de lege care mai trebuie doar promulgat și publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Articolul prezintă cerințe privind utilizarea de dispozitive GPS, aplicații mobile și transmiterea datelor către servere guvernamentale, aspecte esențiale pentru configurarea, mentenanța și securitatea sistemelor IT.
Așa cum s-a stabilit de ceva timp, transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. În acest sens, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a detaliat recent regulile pe care trebuie să le respecte transportatorii rutieri, în cadrul noii proceduri pentru e-Transport. În același timp, e important de precizat că este disponibilă deja și aplicația mobilă aferentă sistemului. Citește articolul
Articolul menționează deficiențe ale sistemului electronic (Revisal) folosit pentru înregistrarea datelor angajaților, inclusiv a programului de lucru. Acest departament ar fi implicat în analiza și implementarea soluțiilor IT necesare pentru ca aceste sisteme să respecte toate cerințele legale.
Deși unele aspecte în privința elementelor esențiale ale contractului individual de muncă (CIM) sunt prevăzute explicit atât în Codul muncii, cât și în modelul-cadrul CIM, uneori contractele nu respectă aceste dispoziții și sunt fie incomplete, fie completate eronat. Un aspect care, la prima vedere, nu pare foarte important, este repartizarea timpului de muncă în cadrul săptămânii. Deși în mod normal vorbim de precizări pe care ar trebui să le regăsim în CIM, precizarea repartizării timpului de muncă neputând fi prinsă doar în fișa postului, răspunsul primit de la un inspectorat teritorial de muncă demonstrează cum prevederile legii le scapă până și celor la care ne uităm „ca să luăm lumină”. Citește articolul
Articolul menționează reguli despre cum trebuie introduse și transmise informațiile către autorități (Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări). Pentru companiile care au obligația de a raporta date către stat sau care gestionează volume mari de informații, departamentul IT este responsabil de crearea și menținerea sistemelor necesare pentru ca aceste date să fie colectate, stocate și transmise corect și în siguranță.
Normele care reglementează modul de aplicare al Legii 118/2024, care permite șoferilor să conducă și motociclete, în anumite condiții au fost publicate săptămâna aceasta în Monitorul Oficial. Această măsură a fost necesară pentru că, deși legea era deja în vigoare, avea nevoie de un set de norme pe care școlile de șoferi să le urmeze în practică. Normele se vor aplica începând cu data de 8 august. Citește articolul
Acest departament va fi implicat în crearea și gestionarea sistemelor informatice necesare pentru a culege și a stoca toate datele cerute pentru raportarea de sustenabilitate.
În temeiul Ordinului Ministerului Finanțelor 85/2024, România trece printr-o transformare majoră a modului în care companiile își raportează eforturile în materie de sustenabilitate. Fiind vorba, în esență, despre transpunerea directivei UE referitoare la raportarea privind sustenabilitatea de către întreprinderi (CSRD), acest act normativ marchează un punct de cotitură pentru transparența companiilor românești, din cele mai diverse sectoare ale economiei naționale. Citește articolul
Noul sistem e-TVA se bazează pe date electronice și pe integrarea cu alte sisteme informatice (cum ar fi e-Factura sau SAF-T). Acest departament trebuie să se asigure că toate sistemele funcționează corect și că datele sunt transferate în siguranță.
În a doua jumătate a anului 2024, companiile sunt sfătuite să facă o revizuire mult mai atentă a datelor privind TVA care sunt transmise, pe diverse canale, către Fisc, dar și să-și îmbunătățească procesele de înregistrare a facturilor. Scopul este de a identifica vulnerabilitățile sistemului e-TVA, care generează deconturi precompletate de TVA, și de a avertiza autoritățile în acest sens, conform celor de la EY România. Citește articolul
Departamentul IT trebuie să fie la curent cu obligațiile de a oferi actualizări, inclusiv de securitate, pentru produsele sau serviciile digitale, pentru a asigura funcționarea corectă și sigură a acestora conform legii.
Pe lângă controalele ANPC structurate în mod specific domeniului în care activează, comercianții trebuie să nu uite că sunt obligați să se conformeze unor reglementări general valabile, cum sunt cele referitoare la garanția produselor. Citește articolul
Departamentul IT și Protecția Datelor este interesat de modul în care datele personale sunt gestionate în noile sisteme electronice de facturare, pentru a se asigura că sunt respectate regulile de confidențialitate și securitate a datelor.
Reprezentanții Ministerului Finanțelor (MF) și cei ai contabililor au avut luni discuții pe tema introducerii sistemului e-TVA, care implică deconturi precompletate de TVA, și a extinderii sistemului e-Factura pentru relația B2C. În urma acestora, autoritățile au promis, printre altele, că iau în calcul o nouă amânare pentru e-TVA, compensarea indemnizațiilor de concediu medical cu taxele salariale și eliminarea declarației 394. Citește articolul