Acest departament este interesat pentru că se ocupă de tehnologia din spatele semnăturilor electronice și trebuie să știe cum sunt ele recunoscute legal și dacă pot fi contestate, asigurând securitatea datelor.
În cazul unui litigiu fiscal în Bulgaria, unde instanța de trimitere a cerut Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) interpretarea efectului juridic și a forței probante a semnăturilor electronice calificate, Curtea a decis că semnăturile electronice calificate trebuie recunoscute cu aceeași forță probantă ca și semnăturile olografe, conform dreptului național, cu condiția ca acestea să îndeplinească cerințele specificate în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind semnăturile electronice. CJUE a spus că semnăturile electronice pot fi contestate în aceleași condiții ca și semnăturile olografe, conform legislației naționale. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de implementarea și gestionarea tehnologiilor digitale, cum ar fi serviciile de cloud computing, analiza datelor mari (big data) și inteligența artificială, menționate în articol ca ținte de digitalizare.
Cel puțin 90% din IMM-urile României ar trebui să atingă cel puțin nivelul de bază de intensitate digitală până în 2030, fapt ce ar presupune un avans al ponderii cu 63,3 puncte procentuale, față de 2023. Citește articolul
Acest departament este responsabil de sistemele informatice ale companiei. Noile cerințe fiscale (e-Factura, e-TVA, SAF-T) implică automatizarea proceselor, integrarea datelor și asigurarea funcționării infrastructurii necesare pentru transmiterea corectă și sigură a informațiilor către autorități.
În contextul digitalizării relației dintre contribuabili și Fisc, corectitudinea datelor transmise către autoritățile statului capătă o importanță majoră. Din acest motiv, specialiștii recomandă firmelor să facă periodic reconcilieri, pentru a evita riscul apariției unor neconcordanțe care să le aducă ulterior probleme. Citește articolul
Acest departament este direct interesat de orice propunere legislativă care vizează protecția datelor personale și modul în care sunt gestionate informațiile, chiar dacă se referă la autorități, deoarece principiile de bază sunt relevante pentru orice operațiune cu date.
În Parlament a fost depusă recent o propunere legislativă prin care se dorește completarea Legii securității naționale cu prevederi clar privind protecția datelor personale, colectarea acestora exclusiv în scopuri de securitate națională, ștergerea datelor irelevante și controlul parlamentar asupra procesării datelor. Potrivit inițiatorilor propunerii, neactualizarea legislației române privind securitatea națională în conformitate cu GDPR poate duce la impedimente în activitatea de informații, sancțiuni din partea Uniunii Europene, dar și noi condamnări la CEDO, afectând imaginea României. Citește articolul
Acest departament este responsabil de modul în care sunt gestionate datele companiei și ale clienților. Articolul oferă informații importante despre regulile de stocare a datelor și despre cum să se asigure că acestea sunt protejate, evitând supravegherea nejustificată și respectând confidențialitatea.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a emis marți o decizie în cazul Pietrzak și Bychawska-Siniarska și alții împotriva Poloniei, concluzionând că legislația poloneză privind supravegherea secretă a încălcat dreptul la respectarea vieții private, consacrat de articolul 8 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Aceasta decizie a fost luată în urma plângerii a cinci cetățeni polonezi, care au contestat cadrul legal ce permite monitorizarea comunicațiilor și păstrarea datelor de telecomunicații fără informarea persoanelor vizate. Citește articolul
Discuția despre interdicția de divulgare a secretelor de serviciu, cu consecințe penale, subliniază importanța securității informațiilor. De asemenea, accentul ANAF pe digitalizare și operaționalizarea sistemului e-Sigiliu poate aduce noi modalități de interacțiune electronică și cerințe de raportare digitală pentru companii.
Autoritățile au pus recent în aplicare, prin HG, o nouă reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), ce fusese stabilită prin OUG în martie. Printre altele, reapar funcțiile specializate la nivelul Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), iar Direcția generală de administrare a marilor contribuabili (DGAMC) își pierde din autonomie. Citește articolul
Articolul menționează accelerarea robotizării și digitalizării, tendințe care afectează direct nevoia de tehnologie, infrastructură IT și securitate cibernetică în cadrul unei companii. Departamentul IT este interesat să știe cum aceste schimbări influențează cerințele tehnologice și proiectele viitoare.
Industria UE a înregistrat între 2013 și 2023 o reducere, de 0,5 puncte procentuale -, a ponderii lucrătorilor din industrie în totalul persoanelor ocupate. România este însă una dintre țările unde industria a crescut în totalul ocupării, alături de Croația, Austria, Portugalia, Lituania și Grecia. În Cehia, Polonia și Germania, forța de muncă din industrie, ca procent din total economie, s-a contractat ușor. Citește articolul
Articolul folosește amenzi GDPR ca exemplu, ceea ce este direct relevant pentru acest departament. Este important ca ei să înțeleagă că acțiunile sau neglijența angajaților pot duce la sancțiuni pentru companie și care sunt condițiile în care angajații pot fi trași la răspundere.
Chiar dacă nu pot fi obligați să plătească amenzile primite de companii în anumite situații, angajații responsabili pentru daunele materiale provocate angajatorului prin neglijența sau greșelile lor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu pot fi obligați să le plătească ulterior, când angajatorul se întoarce, practic, împotriva lor. Înainte de a solicita unui angajat să acopere aceste pagube, compania trebuie să demonstreze că angajatul este vinovat și că există o legătură directă între prejudiciu și fapta sa, care, obligatoriu, trebuie să fi avut legătură cu munca sa. Citește articolul
Fiind responsabil cu securitatea informațiilor și conformitatea cu GDPR, acest departament colaborează îndeaproape cu DPO-ul pentru a se asigura că sistemele IT protejează corect datele personale și respectă toate cerințele legale.
Sâmbătă s-au împlinit șase ani de când Regulamentul (UE) 2016/679 - pe scurt, GDPR - a început să se aplice, în mod direct, în România și în alte state membre ale Uniunii Europene (UE). Deși în foarte multe companii există necesitatea de a pune pe umerii cuiva atribuțiile legate de conformarea cu reglementările pe zona prelucrărilor de date personale, nu în toate acele companii există și obligația de a avea un responsabil cu protecția datelor (data protection officer - DPO). Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că datele personale ale debitorilor sunt gestionate și transmise în siguranță, respectând regulile de confidențialitate a informațiilor și folosind metode sigure de comunicare.
După vânzarea unei creanțe, dar până la prima colectare a datoriilor, cei ce au restanțe la plata unui credit trebuie să primească, în scris, o serie de informații de la recuperatorii de creanțe, inclusiv despre sumele datorate sau identitatea și datele de contact ale cumpărătorului de credite, după cum este prevăzut într-o ordonanță din martie, prin care, de fapt, este transpusă la noi o directivă europeană. Citește articolul