Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Ajută la înțelegerea și aplicarea corectă a legilor privind timpul de lucru al angajaților (în special șoferii) și a regulilor de securitate socială pentru persoanele care lucrează în mai multe țări, pentru a asigura respectarea tuturor normelor legale și a evita amenzile.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a pronunțat recent hotărârea într-o cauză ce privește timpul de lucru în cazul conducătorilor auto, în care o companie ungară a contestat sancțiunea primită pentru neînregistrarea corectă a timpului de lucru al șoferilor, referitor la deplasările către și de la parcările externe. CJUE a decis că aceste parcări externe pot fi considerate „sediul angajatorului” dacă șoferii își desfășoară activitatea acolo regulat, fără instrucțiuni speciale de la angajator, iar prezența facilităților nu este neapărat necesară. Într-o altă cauză, CJUE a clarificat aplicabilitatea Regulamentului european 883/2004 pentru lucrătorii cu activități în mai multe state, dintre care doar unul membru al Uniunii Europene (UE), stabilind că cum se determină legislația de securitate socială aplicabilă. Citește articolul
Înțelege noile legi și reguli pentru serviciile online (cum ar fi găzduirea de conținut), pentru a se asigura că firma respectă tot ce trebuie și evită amenzi sau probleme legale.
În primăvară s-a stabilit, printr-o lege de aplicare a regulamentului european privind serviciile digitale, că Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) este coordonatorul serviciilor digitale în România, având rolul de a ghida aplicarea regulamentului european la nivel național. Totuși, ANCOM atrage atenția că nu poate să se pronunțe asupra legalității sau ilegalității unui conținut publicat online, ce nu intră în sfera sa de competență. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă noile reguli și legi legate de valoarea și acordarea tichetelor de creșă, evitând amenzi sau probleme legale.
După majorarea de 20 lei care s-a petrecut în aprilie, asistăm la o altă indexare a valorii tichetului de creșă, care se va aplica de la 1 octombrie - noua valoare se situează la 660 de lei/tichet, potrivit unui ordin apărut vineri. Citește articolul
Departamentul Juridic și de Conformitate trebuie să fie la curent cu toate modificările legislative și procedurale, inclusiv cele referitoare la documente de călătorie și conducere, pentru a se asigura că firma și angajații respectă toate regulile în vigoare.
În 2023 s-a stabilit că permisul internațional de conducere, document ce scutește șoferii care merg în anumite țări străine să dețină o copie legalizată a permisului național de conducere, poate fi eliberat, dar doar teoretic deocamdată, și de Direcția permise de conducere și înmatriculări, nu doar de asociația Automobil Club Român (ACR), ca până acum. Pentru ca măsura să se poată aplica efectiv, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a stabilit, prin intermediul unui ordin apărut recent, mai multe detalii privind permisul de conducere internațional, inclusiv forma, conținutul și procedura emiterii permisului de conducere internațional. Citește articolul
Este esențial pentru a se asigura că firma respectă toate termenele și reglementările legale, precum și pentru a anticipa schimbările legislative importante.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care pot apărea și care ar putea afecta modul în care compania își desfășoară activitatea, în special cele legate de sănătate și siguranță.
Ministerul Sănătății vrea să stabilească, printr-un proiect de hotărâre pus recent în dezbatere, o strategie de informare, educare şi comunicare pentru sensibilizarea populaţiei şi informarea factorilor locali de decizie, a angajatorilor şi a angajaţilor cu privire la riscurile prezentate de radon, gaz radioactiv natural, ce se acumulează în spațiile închise, atât în locuințe, cât și în spațiile de lucru, și care poate genera o serie de probleme de sănătate. Citește articolul
Departamentul de Juridic și Conformitate este interesat de noile legi fiscale pentru a se asigura că firma respectă toate reglementările și profită de oportunități legale, cum ar fi ștergerea unor penalități.
Noua amnistie fiscală oficializată recent de către Executiv conține, practic, mai multe componente. Acestea pot fi accesate fie individual, fie cumulat de către același datornic, așa cum stabilește Ordonanța Amnistiei, însă numai dacă sunt îndeplinite condițiile necesare. În acest sens, datornicul poate să depună o singură cerere sau mai multe Citește articolul
Articolul explică noile legi și reguli pe care firmele trebuie să le respecte când oferă tichete pentru activități casnice, ajutând la evitarea amenzilor și problemelor legale.
Pentru a putea oferi angajaților ca beneficiu tichete cu care aceștia să-i plătească pe cei care le prestează diverse activități casnice, e necesară încheierea unei convenții cu agenția de ocupare a forței de muncă, iar modelul contractului este cuprins într-un ordin ce tocmai a apărut în Monitorul Oficial. Citește articolul
Ajută la înțelegerea și respectarea noilor reguli legate de cumulul pensiei cu alte venituri, conform Legii Pensii, pentru a asigura că firma acționează corect din punct de vedere legal.
Noua lege a pensiilor a intrat în vigoare la începutul lunii și a adus mai multe noutăți, inclusiv un nou mod de calcul al pensiilor. Astfel, acum, după ce gradele de invaliditate au fost redefinite, pensionarii de invaliditate pot cumula pensia cu alte venituri, indiferent de gradul la care sunt încadrați. În acest context, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) a făcut recent o serie de precizări legate de cumulul pensiilor cu alte venituri. Citește articolul
Se ocupă cu interpretarea corectă a legilor muncii și cu asigurarea că firma respectă toate regulile la angajare și încetarea contractelor, mai ales în perioada de probă.
Încetarea contractului de muncă în perioada de probă printr-o simplă notificare, fără preaviz și fără motivare, oferă atât angajatorului, cât și salariatului, o flexibilitate sporită, fără a impune obligația unei evaluări formale sau a unei cercetări disciplinare. Cu toate acestea, angajatorul trebuie să respecte procedurile de notificare și să acționeze cu bună-credință, desigur, evitând să abuzeze de acest drept. Citește articolul