avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 667 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM

Amnistia fiscală: Cum pot datornicii să conteste actele emise de ANAF în cadrul procedurii

Acest departament este direct interesat de procedurile legale prin care poate contesta deciziile sau cererile instituțiilor statului, cum ar fi cele fiscale, pentru a apăra interesele companiei și a se asigura că toate acțiunile sunt în conformitate cu legea.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
5 Octombrie 2024 | 1 | 6105 | Timp de citire: 4 min.

Este foarte important de știut că persoanele fizice și juridice care vor să acceseze amnistia fiscală dată recent de Executiv pot contesta, dacă se simt nedreptățite, actele fiscale emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul procedurii aferente mecanismului. Regulile aplicabile contestațiilor sunt cele obișnuite de procedură fiscală și de contencios administrativ. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comisia Europeană a inițiat patru proceduri de infringement împotriva României în luna octombrie

Acest departament este interesat de modul în care legile europene sunt respectate, deoarece nerespectarea lor de către țară poate influența direct regulile și cerințele legale pe care companiile trebuie să le urmeze.

Cristian Stanescu în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1 | 2095 | Timp de citire: 3 min.

Comisia Europeană (CE) a identificat patru încălcări ale legislației UE de către România și poate iniția proceduri de infringement împotriva țării noastre, dacă nu se conformează obligației de a respecta aceste norme. Procedura formală ulterioară acestei constatări include notificări, avize motivate și, în cele din urmă, sesizarea Curții de Justiție. Dacă o țară nu se conformează deciziilor Curții, Comisia poate propune sancțiuni financiare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Ridesharing: Dacă facturile nu sunt transmise de platforme în e-Factura, obligația e la firmele de transport

Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate noile legi și cerințe legale, cum ar fi cele legate de trimiterea și primirea facturilor prin sistemul e-Factura, pentru a evita probleme.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Octombrie 2024 | 3877 | Timp de citire: 1 min.

De câteva luni, e-Factura a devenit unicul canal oficial pentru transmiterea facturilor în relația B2B. În aceste condiții, contribuabilii semnalează tot felul de spețe problematice de care se lovesc, una dintre ele fiind legată de facturile emise în contextul folosirii platformelor de ridesharing. Cine are obligația transmiterii facturii în acest caz? Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: ANAF pregătește noi teste de consistență și a început amendarea celor care nu depun declarația 406

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile și reglementările, inclusiv pe cele fiscale. Articolul este relevant pentru a înțelege riscurile de neconformitate și sancțiunile legate de raportările SAF-T.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1706 | Timp de citire: 2 min.

În contextul ultimului termen major al calendarului implementării SAF-T (1 ianuarie 2025), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pregătește noi teste de consistență legate de datele incluse în declarația 406. Totodată, autoritățile spun că firmele care nu depun deloc raportarea SAF-T au început deja să fie sancționate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Noile instrucțiuni MAI privind răspunderea materială a personalului militar intră în vigoare de duminică

Acest departament este interesat de regulile și legile care spun cum trebuie să acționeze compania și angajații, mai ales când e vorba de pagube sau greșeli. Articolul detaliază exact aceste reguli pentru răspunderea materială a personalului.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1849 | Timp de citire: 3 min.

Instrucțiunile Ministerului Afacerilor Interne (MAI) referitoare la condițiile și procedurile pentru determinarea răspunderii materiale a personalului din cadrul instituției au fost recent oficializate. Acestea acoperă o gamă largă de subiecte, inclusiv categoriile de personal supuse răspunderii, tipurile de daune și procedurile de investigare și recuperare a pierderilor. Noile prevederi se aplică începând din 6 octombrie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Accesarea de către poliție a datelor conținute într-un telefon mobil nu este limitată în mod necesar la combaterea criminalității grave

Acest departament este interesat de modul în care legea protejează informațiile personale și de condițiile în care autoritățile pot accesa datele, pentru a se asigura că firma respectă toate regulile și pentru a înțelege drepturile și obligațiile legale.

Simona Voiculescu în Date personale & viața privată
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1999 | Timp de citire: 2 min.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat azi în privința accesării de către poliție a datelor personale stocate pe telefoanele mobile, inclusiv dacă e vorba doar de tentative de accesare. Decizia de azi subliniază că poliția poate accesa aceste date nu numai în scopul combaterii criminalității grave, ci și pentru alte tipuri de infracțiuni, dar cu respectarea unor condiții stricte minimale: o autorizare prealabilă dată de o instanță, dar și informarea celui vizat, imediat ce acest lucru e posibil fără a pune în pericol desfășurarea investigațiilor. Curtea a reamintit faptul că accesarea datelor stocate pe telefoanele mobile poate constitui o atingere gravă, chiar deosebit de gravă, adusă drepturilor fundamentale ale persoanei vizate. Citește articolul

ACCES PREMIUM
GDPR, exemple utile

Poliția din Irlanda de Nord, sancționată drastic pentru scurgere de date: Lecții importante pentru instituțiile publice din România

Acest departament este direct responsabil să se asigure că firma respectă toate legile privind protecția datelor personale și să evite amenzile sau problemele legale, învățând din incidentele altor companii.

Alin Popescu în GDPR & Protecția datelor personale
Fondator, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1057 | Timp de citire: 3 min.

Într-o decizie recentă, Biroul Comisarului pentru Informații (ICO) din Marea Britanie a aplicat o amendă record de 750.000 de lire sterline Serviciului de Poliție din Irlanda de Nord (PSNI) pentru o încălcare gravă a variantei din UK a GDPR. Această sancțiune, echivalentul a aproximativ 4,3 milioane de lei, vine ca urmare a unui incident în care datele personale ale aproximativ 9.483 de ofițeri și angajați ai PSNI au fost expuse public. E un caz din care ar trebui să reținem câteva lucruri interesante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

O companie, amendată pentru monitorizarea prin GPS a mașinii utilizate de angajat. Care au fost încălcările GDPR

Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare, în special cele legate de modul în care sunt supravegheați angajații și cum sunt protejate datele lor personale conform GDPR.

Cristian Stanescu în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
4 Octombrie 2024 | 1 | 6080 | Timp de citire: 2 min.

Monitorizarea GPS a angajaților, fie și prin dispozitivele instalate pe mașinile de serviciu, poate genera riscuri semnificative pentru firme din perspectiva Regulamentului General privind Protecția Datelor (GDPR). Angajatorii care doresc să implementeze astfel de sisteme trebuie să se asigure că respectă prevederile GDPR și că iau toate măsurile necesare pentru a proteja datele personale ale angajaților lor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dobândirea competențelor digitale în următorii cinci ani: Formarea profesională la nivel de companii rămâne principalul mod de a ajuta forța de muncă existentă

Articolul se referă la obligațiile legale ale companiilor de a asigura formarea profesională a angajaților, inclusiv cele legate de competențele digitale, și la posibile noi reglementări în acest sens. Este important pentru departamentul juridic să asigure că firma respectă legile în vigoare și se pregătește pentru viitoarele schimbări legislative.

avocatnet.ro în Resurse umane
4 Octombrie 2024 | 969 | Timp de citire: 4 min.

Săptămâna aceasta, Guvernul a avut pe ordinea de zi Planul Național de Acțiune privind Deceniul Digital 2030, care vizează transformarea digitală a României în concordanță cu angajamentele UE, axându-se pe dezvoltarea competențelor digitale și sprijinirea IMM-urilor prin acces la fonduri pentru formare. Cu doar 28% din populație având competențe digitale de bază, planul include măsuri pentru reducerea acestui decalaj (ținta fiind 80% până în 2030), amintind că ne confruntăm cu provocări precum lipsa specialiștilor în domeniul IT. Guvernul arată înspre nevoia de a specialiști în domeniu și vorbește de oferirea unor salarii competitive pentru angajații din IT în sectorul public. Finanțări pentru acoperirea cheltuielilor cu formarea sunt deja în mișcare, dar e nevoie de o strategie mult mai amplă de atât. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Transport: Cum trebuie procedat dacă, din cauza cantității mari de bunuri, sunt necesare două transporturi pentru un singur import

Acest departament este direct responsabil să se asigure că firma respectă toate legile și regulile în vigoare, inclusiv cele referitoare la transportul mărfurilor. Articolul oferă detalii esențiale despre cum să te conformezi cerințelor sistemului e-Transport, pentru a evita amenzi sau probleme legale.

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Octombrie 2024 | 1646 | Timp de citire: 1 min.

Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul