avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 763 soluții astăzi

Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.

Acasă Departament: Juridic & Conformitate

Departament: Juridic & Conformitate

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Mii de ore peste program și un CCM care legitimează munca suplimentară în situații nelegale

Ajută la înțelegerea legilor despre orele suplimentare și la evitarea problemelor legale, asigurând că firma respectă regulile de muncă și deciziile instanțelor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Octombrie 2024 | 1 | 4439 | Timp de citire: 3 min.

Miile de ore suplimentare adunate într-o perioadă de 25 - 30 de luni de muncă reprezintă o chestiune (un abuz) cu care ne-am mai întâlnit, indiferent că vorbim de angajații de la privat sau din sistemul public. Reperele esențiale legate de timpul de muncă, de repaus, scopul și condițiile de efectuare a muncii suplimentare, cel mai adesea complet trecute cu vederea. În speța pe care o avem azi în față însă cel mai șocant aspect e chiar o prevedere din contractul colectiv de muncă, prin care părțile, cu încălcarea flagrantă a legii, au decis să legitimeze munca suplimentară în situații aproape absurde. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de lege

Măsuri propuse pentru încurajarea întoarcerii în țară a românilor din străinătate: Programe de finanțare, ajutoare financiare și facilități fiscale

Acest departament este interesat de noile legi și reglementări care pot afecta modul în care o companie operează, mai ales în privința facilităților fiscale sau a angajării de personal cu statut special, pentru a asigura respectarea tuturor cerințelor legale.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
2 Octombrie 2024 | 6 | 6908 | Timp de citire: 3 min.

Pentru a facilita întoarcerea în țară a românilor plecați la muncă peste hotare, mai mulți parlamentari propun, prin intermediul unui proiect legislativ aflat în dezbatere la Senat, introducerea programe de finanțare și facilități pentru dezvoltarea mediului antreprenorial, dar și ajutoare, facilități sau scutiri fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Firmele ar trebui să salveze istoricul transporturilor raportate din ultimele șase luni, în caz de control

Articolul explică regulile legale legate de sistemul e-Transport, cum ar fi termenul în care pot fi aplicate amenzi și ce trebuie păstrat pentru a fi în conformitate cu legea și a evita problemele.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Octombrie 2024 | 4400 | Timp de citire: 3 min.

Contribuabilii care au de a face cu sistemul e-Transport ar trebui să păstreze o evidență internă a raportărilor făcute în aplicația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Această practică este deosebit de utilă în cazurile în care, ulterior desfășurării transporturilor raportate, autoritățile vin în control. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Interdicția de a furniza servicii de consultanță juridică guvernului Rusiei și entităților stabilite în Rusia este valabilă

Acest departament trebuie să se asigure că toate acțiunile companiei sunt în conformitate cu legile și reglementările în vigoare, mai ales cele internaționale legate de sancțiuni, pentru a evita problemele legale. Faptul că articolul detaliază ce servicii juridice sunt permise și care nu, chiar și în contextul unor sancțiuni, este esențial pentru ei.

avocatnet.ro în Mediul juridic
2 Octombrie 2024 | 578 | Timp de citire: 2 min.

Tribunalul Uniunii Europene (UE) a respins trei acțiuni formulate împotriva interdicției de a furniza servicii de consultanță juridică guvernului rus și entităților stabilite în Rusia, stabilită în contextul conflictului din Ucraina, arătând că interdicția în discuție urmărește efectiv obiective de interes general, fără a aduce atingere conținutului însuși al misiunii fundamentale a avocaților într-o societate democratică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-TVA: Ce e recomandat să faci dacă primești notificări de la ANAF despre diferențe între formularul 300 și decontul precompletat

Articolul explică cum să te asiguri că firma respectă legile fiscale și cum să răspunzi corect notificărilor de la autorități, evitând complicații legale.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Octombrie 2024 | 12148 | Timp de citire: 5 min.

Până la finalul anului, sistemul e-TVA, cel care generează deconturi precompletate de TVA, este în teste. Dar chiar dacă transmiterea de răspunsuri la notificările Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este opțională momentan, specialiștii recomandă contribuabililor să ofere feedback. Automat, asta înseamnă că firmele trebuie să facă verificări interne pentru a-și da seama de unde ar putea să vină nepotrivirile identificate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Oportunitate majoră de finanțare pentru noi investiții în stocarea energiei electrice

Acest departament este interesat pentru că articolul vorbește despre o lege nouă (un Ordin) și despre regulile clare pentru a primi bani de la stat. Ei trebuie să se asigure că firma respectă toate aceste reguli ca să nu aibă probleme legale.

PwC România în Finanțări
2 Octombrie 2024 | 1316 | Timp de citire: 3 min.

Stocarea energiei electrice reprezintă un subiect de actualitate pentru producători și prosumatori deopotrivă, dar și un pas esențial în tranziția energetică a României. Capacitățile de stocare contribuie la creșterea adecvării, flexibilității și eficienței Sistemului Electroenergetic Național (SEN), permițând astfel absorbția și utilizarea optimă a energiei produse din surse regenerabile. Investițiile în noi capacități de stocare conectate la instalațiile existente de producere a energiei din surse regenerabile asigură astfel stabilitatea rețelei de transport și reduc dependența de sursele de energie convenționale, contribuind la obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Amnistia fiscală: Depunerea notificării este opțională, dar aceasta asigură stoparea executărilor silite

Se ocupă de înțelegerea și aplicarea corectă a legilor privind taxele și datoriile companiei, asigurându-se că firma respectă regulile și profită de orice facilități legale, cum ar fi anularea sau amânarea unor datorii către stat.

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
2 Octombrie 2024 | 2 | 7849 | Timp de citire: 2 min.

Cu toate că mecanismul noii amnistii fiscale date prin OUG nr. 107/2024 prevede, ca primă etapă procedurală, depunerea unei notificări, vorbim despre o chestiune opțională. Cu alte cuvinte, datornicii pot alege să nu depună notificarea, ci direct cererea de anulare a unei părți din datoriile fiscale. Notificarea este relevantă în cadrul mecanismului pentru că duce la oprirea executărilor silite. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pot lucra în regim de telemuncă de la sediul altui angajator?

Ajută la înțelegerea regulilor legale legate de munca la distanță și a riscurilor, cum ar fi munca la negru, atunci când un angajat lucrează de la sediul unei alte companii, și cum se pot evita problemele legale.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
2 Octombrie 2024 | 1 | 1495 | Timp de citire: 2 min.

Întrebarea din titlu indică un aspect adesea ignorat în cazul celor care lucrează de acasă - alegerea locului desfășurării activității. Deși sintagma din Legea telemuncii („în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator”) oferă flexibilitate, în realitate, acest „alt loc” nu ar putea fi chiar oriunde; mai precis, n-ar putea fi biroul/sediul altui angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Date pe înțelesul tuturor

Achizițiile publice, între responsabilitate socială și austeritate fiscală. De ce paradigma atribuirii doar pe baza criteriului prețului cel mai mic trebuie să dispară

Articolul discută despre nerespectarea legilor muncii (lucrători la negru) și a regulilor din achizițiile publice, aspecte esențiale pentru conformitatea legală a unei companii.

Radu Stochița în Aspecte juridice
Cercetător,
2 Octombrie 2024 | 903 | Timp de citire: 5 min.

În România, 86% din achizițiile publice sunt atribuite doar pe criteriul prețului cel mai mic. Între timp, la nivel european se discută nevoia schimbării regulilor achizițiilor publice pentru a încuraja crearea de locuri de muncă adecvate. Recent, sindicatele europene au protestat la Bruxelles susținând că proiectele publice ar trebui să favorizeze firmele care respectă niște standarde minime în ceea ce privește forța de muncă și asigură locuri de muncă de calitate.  Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reducerea vârstei de pensionare pentru mame se poate cumula cu altele, dar cea totală nu poate depăși 11 ani. Ce acte trebuie să depună mamele care vor să se pensioneze

Departamentul juridic trebuie să fie la curent cu noile legi referitoare la pensii, mai ales cele care pot afecta angajații companiei, pentru a oferi informații corecte și a asigura respectarea legislației în vigoare.

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
1 Octombrie 2024 | 11 | 28516 | Timp de citire: 2 min.

De la 1 septembrie avem o nouă legislație a pensiilor, care permite femeilor care au născut și crescut copii să beneficieze de reducerea vârstei de pensionare. Această reducere se poate cumula cu altele, de pildă, cea pentru munca în condiții speciale sau deosebite, dar reducerea totală nu poate fi mai mare de 11 ani. Citește articolul