Toate modificările legislative prezentate, de la cele legate de contractele de muncă, detașări, la cele fiscale și de asigurări, sunt esențiale pentru a se asigura că firma respectă legile în vigoare și evită problemele legale.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 3 - 9 aprilie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Articolul detaliază un nou ordin guvernamental și regulile actualizate ale unui program public, esențial pentru a înțelege și respecta cerințele legale.
Printr-un ordin apărut marți, Ministerul Mediului a modificat regulile programului Rabla Local, ce, spre deosebire de Rabla Clasic și Rabla Plus, nu a fost lansat încă. Astfel, una dintre noile reguli ale programului Rabla Local stabilește că cei care vor primi 3.000 de lei pentru casarea unei mașini vechi nu vor putea să-și cumpere, timp de trei ani, o mașină cu un nivel de poluare mai mic de Euro 5. Înainte, restricția viza mașinile cu normă de poluare de până la Euro 4. Citește articolul
Acest departament este direct responsabil de respectarea tuturor legilor și reglementărilor. Noile prevederi despre autorizațiile de construire, de regularizare și sancțiunile pentru construcțiile ilegale sunt esențiale pentru a asigura că operațiunile companiei sunt în perfectă conformitate cu legea.
Pentru reducerea numărului de lucrări executate fără autorizație de construire sau cu încălcarea dispozițiilor acesteia, va fi introdusă o autorizație de regularizare, prin care se va impune conformarea construcției la toate normele aplicabile și avizarea corespunzătoare a documentației, potrivit Codului amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor, conținut de un proiect legislativ adoptat deja de Guvern. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie mereu la curent cu noile decizii legale și interpretările Curții Constituționale, mai ales cele care afectează modul în care sunt gestionate contractele de muncă. Înțelegerea acestei decizii îi ajută să se asigure că firma respectă legea și să evite problemele legale.
Dacă un contract individual de muncă (CIM) „expiră” în timpul suspendării și încetează automat, NU putem vorbi de o discriminare față de situația în care CIM este pe perioadă nedeterminată și permite revenirea la muncă după suspendare. Așa reiese dintr-o decizie publicată luni în Monitorul Oficial de Curtea Constituțională a României (CCR). Citește articolul
Acest departament este interesat de respectarea legilor privind înmatricularea vehiculelor și de evitarea problemelor juridice sau a amenzilor care pot apărea din nerespectarea termenelor legale.
Codul rutier stabilește că, în situația în care apar schimbări în legătură cu datele de identificare a unui vehicul sau cele ale proprietarului acestuia, adică inclusiv atunci când deținătorul unei mașini își schimbă domiciliul, certificatul de înmatriculare al respectivului vehicul trebuie preschimbat în cel mult o lună de la apariția schimbărilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să se asigure că firma respectă toate legile și regulile atunci când împarte profitul acționarilor, verificând procedurile legale de distribuție a dividendelor și termenele impuse, pentru a evita amenzi sau probleme legale.
Terminarea primului trimestru din 2023 este semnalul că firmele pot începe demersurile pentru împărțirea profitului aferent sub formă de dividende interimare - acolo unde este cazul, desigur. Totodată, profităm de ocazie pentru a reaminti că pentru dividendele interimare distribuite și plătite în 2023 se aplică o cotă majorată a impozitului. Citește articolul
Acest departament se ocupă de respectarea legilor și de reprezentarea companiei în fața instanțelor. Articolul avertizează despre creșterea numărului de procese legate de taxe, ceea ce înseamnă mai mult de lucru și strategii de apărare de pregătit.
Numărul de audituri fiscale la care sunt expuse companiile va crește cu mai mult de o treime în următorii doi ani, potrivit studiului EY Tax Risk and Controversy Survey 2023. Mai mult de jumătate (51%) dintre liderii din domeniul fiscal și financiar se pregătesc pentru o intensificare a controalelor fiscale, după perioada de pauză a disputelor pe durata pandemiei de COVID-19. Studiul EY a sondat opiniile a peste 2.100 de lideri din domeniul fiscal și financiar din 47 de jurisdicții și 20 de sectoare industriale. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile atunci când trimite angajați să lucreze temporar în alte țări, conform indicațiilor din articol, pentru a evita problemele legale.
Deplasările angajaților din dispoziția angajatorilor pot fi și interne, și externe, pot chiar să definească sau să reprezinte un specific al muncii angajatului (acesta e numai în deplasare). Încadrarea greșită dată acestor situații și insuficiența sau inadecvarea documentelor interne a avut, istoric vorbin, de foarte multe ori, consecințe fiscale neplăcute pentru angajatori. De la momentul uniformizării tratamentului fiscal aplicabil diverselor indemnizații de deplasare, de mobilitate și altor cheltuieli conexe, astfel de probleme n-ar mai trebui să apară. Chiar și așa, deplasările externe trebuie tratate cu multă atenție pentru că presupun indemnizații diferite și, uneori, sume mai mari de plată pentru angajatori la final de lună. Un regim aparte îl au deplasările în cadrul Uniunii Europene (UE), unde regulile de detașare sunt transpuse într-o lege specială. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu respectarea tuturor legilor și regulamentelor. Articolul descrie o nouă procedură legală de la ANAF (notificarea de conformare) care precede o inspecție fiscală, oferind firmei o șansă să-și rezolve problemele. Este esențial ca departamentul Juridic să înțeleagă aceste noi reglementări și etapele de acțiune pentru a asigura respectarea legii și a gestiona corect răspunsul companiei.
Modelul notificării de conformare și regulile sale procedurale, ce sunt folosite înainte de începerea unei potențiale inspecții fiscale, au fost oficializate joi de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul vine cu unele detalii punctuale despre cum se desfășoară procedura conformării voluntare, prin care firmele pot evita declanșarea inspecțiilor fiscale. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care legea este aplicată în cazul plăților fiscale greșite legate de tichete cadou, de procedurile legale pentru a recupera banii plătiți în plus și de dreptul companiei la dobânzi pentru aceste sume, precum și de potențialele litigii cu autoritățile fiscale.
Problema tichetelor cadou acordate angajaților partenerilor contractuali a fost încă de la momentul reglementării juridice și fiscale una extrem de controversată din perspectiva tratamentului fiscal aplicabil acestora, respectiv acela de venituri de natură salarială ori venituri din alte surse. Saga tichetelor cadou a luat sfârșit prin promulgarea Legii nr. 43/2023 pentru anularea unor obligații fiscale. Citește articolul