Acest departament este interesat de modificările legislative privind beneficiile angajaților, pentru a asigura că firma respectă noile reglementări și că toate procedurile sunt conforme cu legea.
Pentru primul semestru din 2023, autoritățile au decis menținerea valorii maxime a tichetului de masă la 30 de lei, conform unui ordin recent publicat. Citește articolul
Acest departament este interesat de modificările legislative esențiale pentru a se asigura că firma respectă toate normele și legile noi, cum ar fi cele legate de raportările anonime ale angajaților (whistleblowing), de încadrarea firmei în sectoare de negociere colectivă sau de alte reglementări cu impact legal general asupra afacerii.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 27 martie - 2 aprilie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe exact cum se desfășoară inspecțiile fiscale conform noilor reguli, pentru a se asigura că firma respectă legea și pentru a oferi consultanță internă corectă în timpul unui control.
La sfârșitul anului trecut, prin OUG 188/2022 s-a stabilit indirect că inclusiv controalele inopinate se pot derula de la distanță fără prezența celui verificat, așa cum se poate întâmpla, mai nou, la inspecțiile fiscale. Având în vedere această schimbare teoretică, specialiștii ne-au spus că deja se observă în practică o înmulțire a controalelor inopinate derulate direct din birou. Citește articolul
Acest departament este interesat de felul în care contractele de muncă și acordurile cu angajații respectă legea, mai ales când vine vorba de cheltuielile cu pregătirea profesională și condițiile în care un angajat ar trebui să le returneze dacă pleacă, pentru a asigura conformitatea și a proteja interesele companiei în fața justiției.
Angajații pot fi obligați la plata despăgubirilor aferente cursurilor de formare profesională dacă raportul lor de muncă a încetat prin acordul părților, atât timp cât salariatul și angajatorul au încheiat un act adițional referitor la formarea profesională în care se prevede că încetarea raportului de muncă prin acordul părților conduce la obligația plății de despăgubiri. Pe de altă parte, atât timp cât între părți nu s-a încheiat un astfel de act adițional ori actul adițional nu conține o astfel de prevedere, majoritatea instanțelor decid în favoarea salariaților, considerând că acordul de încetare nu poate fi interpretat ca inițiativă a salariatului de a înceta raportul de muncă și, implicit, nu sunt obligați la plata despăgubirilor. Citește articolul
Această modificare legislativă influențează direct modul în care compania poate contesta deciziile fiscale și cum pot fi trași la răspundere funcționarii ANAF, aspecte esențiale pentru strategia juridică a companiei.
În condițiile în care contribuabilii câștigă mult mai des în instanță decât în faza de contestație fiscală, parlamentarii vor să responsabilizeze funcționarii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, dacă instanțele consideră că legislația a fost aplicată greșit sau că au fost ignorate deciziile Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), funcționarii vor răspunde solidar cu ANAF (cel puțin) pentru plata cheltuielilor de judecată ale firmelor. Citește articolul
Ajută la înțelegerea drepturilor și obligațiilor legale legate de asigurările auto și la respectarea legilor în vigoare, mai ales în cazul accidentelor în care sunt implicate vehicule sau angajați ai companiei.
Decontarea directă în cazul asigurării de răspundere civilă auto (RCA), respectiv posibilitatea ca victima unui accident să obțină repararea prejudiciului de la propriul asigurător, nu de la cel al vinovatului, poate fi o variantă prin care șoferii să-și repare mai repede mașinile avariate, mai ales în contextul retragerii recente a autorizației de funcționare a companiei de asigurări Euroins, lider de piață pe zona RCA. Citește articolul
Pentru a se asigura că firma respectă toate legile și reglementările (cum ar fi Codul Muncii și Codul Fiscal), evitând astfel problemele legale și amenzile.
În aprilie 2023, notăm o creștere a unor sume pe care angajatorii le pot acorda salariaților, posibilitatea de a începe formalitățile pentru împărțirea dividendelor interimare pentru primul trimestru al anului și apariția listelor trimestriale ale Fiscului cu datornici și bun-platnici. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma respectă toate legile în vigoare legate de angajați, mutarea temporară a locului de muncă și plata indemnizațiilor specifice, pentru a evita probleme legale.
Indemnizațiile de detașare și de delegare în țară au numeroase puncte în comun, mai ales dacă ne uităm la regimul fiscal. De principiu, acestea sunt obligatoriu de acordat dacă angajatul este într-o situație încadrată de Codul muncii ca delegare/detașare, iar cuantumul lor poate fi stabilit chiar și în contractul individual ori colectiv de muncă, chiar și peste nivelul ce beneficiază de netaxare, atâta timp cât se aplică taxarea corespunzătoare pe restul de sumă. În discuțiile specialiștilor s-a ridicat de mai multe ori problema numirii corecte a acestor indemnizații și individualizării lor în documentația care ajunge apoi, eventual, să fie verificată de inspectori. Citește articolul
Departamentul juridic ar fi interesat pentru că articolul descrie un proces câștigat împotriva statului, legat de taxe plătite greșit. Este important pentru ei să înțeleagă cum se apără drepturile companiei în instanță și cum se aplică legea fiscală.
Un comerciant din domeniul de optică medicală căruia i-a fost impusă de autorități, timp de cinci ani, plata cotei standard de TVA a obținut dreptul de a-i fi restituite sumele plătite în plus printr-o hotărâre definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), conform unui comunicat de presă recent. Concret, compania a plătit cota standard de TVA pentru vânzarea de ochelari de vedere și lentile de contact de vedere în condițiile în care ar fi trebuit să plătească o cotă redusă de doar 9%. Citește articolul
Departamentul are nevoie de aceste informații pentru a se asigura că toate politicile interne legate de concedii respectă legea și pentru a gestiona corect drepturile angajaților conform Codului Muncii.
Chiar dacă în aceste perioade angajatul nu prestează în mod concret activitate, oricât de întinse ar fi, acesta nu-și pierde dreptul la concediul de odihnă anuală în mod corespunzător, perioadele fiind asimilate celor de activitate. Citește articolul