Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Cine este administrator, ce puteri are și de ce răspunde sunt informații esențiale pentru a gestiona riscurile companiei și a se asigura că totul funcționează corect, conform regulilor interne.
Societatea cu răspundere limitată (SRL) trebuie să aibă un administrator, menționat în cuprinsul actului constitutiv, adică încă de la înființare. Dincolo de acest moment, administratorul sau administratorii pot fi oricând schimbați, printr-o decizie care trebuie să aparțină fie asociatului unic al SRL-ului, fie adunării generale a asociaților, atunci când sunt mai mulți. Hotărârea, alături de alte documente sunt depuse apoi la registrul comerțului. Citește articolul
Acest departament monitorizează riscurile generale care pot afecta mediul de afaceri. Modificările majore în sistemul public de pensii pot fi considerate un indicator de risc economic sau social la nivel național.
Pensiile celor care au activat ca militari, polițiști sau funcționari publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare vor fi corectate la începutul anului viitor și se vor recalcula din octombrie 2022. Măsurile care vizează pensiile militare de stat sunt cuprinse într-un proiect legislativ pus de puțin timp în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să evalueze riscurile la care este expusă compania. Intensificarea și schimbarea modului de operare a controalelor fiscale reprezintă un risc operațional și de imagine important, iar înțelegerea 'principiului pâlniei' ajută la dezvoltarea unor controale interne eficiente pentru a minimiza astfel de riscuri.
În ultima perioadă, inspectorii fiscali și-au intensificat controalele inopinate la firme, conform specialiștilor Deloitte România, acestea fiind axate inclusiv pe verificarea dotării cu noile case de marcat. Practic, deși Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) trebuia să vină cu acele reguli pentru stabilirea riscului fiscal al tuturor contribuabililor, instituția a demarat o serie de controale pentru a aduna informații suplimentare pentru a finisa respectivele reguli. Citește articolul
Identifică pericolele (riscurile) ca firma să primească amenzi sau să-și strice reputația dacă nu respectă drepturile consumatorilor și propune cum să evite aceste probleme.
Luna noiembrie (și nu numai) aduce, de obicei, tot felul de promoții la produse, ce vin sub umbrela ideii de „Black Friday” (adică „Vinerea Neagră” sau ziua/perioada din an cu cele mai mari reduceri de prețuri). Asta înseamnă că vânzătorii ar trebui să fie la curent cu obligațiile legale pe care le au și cu practicile care le pot aduce sancțiuni din partea autorităților. În materialul de față, am selectat cinci astfel de practici interzise pe care să ți le prezentăm. Citește articolul
Acest departament evaluează și gestionează riscurile la care este expusă compania. Nerespectarea regulilor de concurență poate aduce amenzi mari și probleme de reputație, iar articolul arată cum se pot evita aceste riscuri prin respectarea regulilor privind schimbul de informații în asociații.
Firmele pot să participe în asociații de întreprinderi, în vederea obținerii de informații relevante pentru domeniul lor de activitate. Astfel de lucruri sunt complet firești și permise. În același timp, însă, firmele trebuie să aibă grijă la informațiile pe care le divulgă în cadrul unor astfel de asociații. Există riscul să încalce normele privind concurența pe piață, fără să își dea seama. Într-o astfel de situație, ele ar putea fi sancționate de Consiliul Concurenței sau, uneori, chiar și de Comisia Europeană. Citește articolul
Evaluează și gestionează pericolele care pot afecta buna funcționare a firmei, fie că e vorba de restricții comerciale neașteptate sau de problemele legate de transportul nesigur al mărfurilor.
avocatnet.ro și Digi24.ro vă prezintă cele mai importante știri ale dimineții. Citește articolul
Colectarea necorespunzătoare sau în exces a datelor personale reprezintă un risc semnificativ pentru orice organizație, putând atrage amenzi substanțiale, pierderea reputației și încrederii. Acest departament este interesat să învețe din astfel de exemple pentru a identifica și reduce riscurile legate de gestionarea informațiilor în cadrul companiei.
Autoritățile din București au decis recent organizarea unui recensământ al animalelor cu stăpân, în cadrul căruia se vor colecta mai multe date personale ale proprietarilor de animale, inclusiv numărul și seria actului de identitate sau semnătura, lucru ce poate fi considerat prelucrare excesivă de date. Pentru a lămuri această situație, redacția noastră a cerut părerea unor specialiști, aceștia confirmând că, într-adevăr, în cazul recensământului animalelor din Capitală, putem vorbi despre o colectare și prelucrare excesivă de date personale. Citește articolul
Pentru a identifica și reduce riscurile de tot felul (financiare, legale, de reputație, de corupție) care pot apărea din relațiile cu partenerii de afaceri, protejând astfel interesele companiei.
Probabil că mulți antreprenori intuiesc din start necesitatea de a cunoaște cât de cât potențialul partener de afaceri - adică atât cât permit niște indicatori obiectivi, disponibili la momentul zero dinainte să bată palma într-o colaborare. Colaborarea pe termen lung ar trebui să facă însă din verificarea aceasta inițială, de la momentul zero, o verificare periodică. În special în zona indicatorilor financiar-contabili, firmele au la dispoziție mai multe registre pe care le pot verifica, gratuit, oricând doresc să afle câte ceva despre partenerii lor (potențiali) de afaceri. Citește articolul
Acest departament este interesat de cum poate preveni pierderile sau abaterile din firmă (cum ar fi furturile) și cum poate folosi supravegherea, respectând legea, ca instrument de control intern și de reducere a riscurilor.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a decis, recent, că un angajator ar putea să își supravegheze video salariații, în situațiile în care există susipiciuni rezonabile că unii angajați ar fi furat de la acel angajator. Situația este una excepțională și angajatorul trebuie să se asigure că ia doar măsurile necesare pentru a depista aceste fapte, însă problema este interesantă, în special din perspectiva ultimelor schimbări aduse de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), în baza căruia nu par să existe asemenea excepții, cel puțin nu atât de evident. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor financiare și fiscale, asigurând că procesele interne respectă regulile, previn erorile sau fraudele (cum ar fi cele legate de TVA) și că documentele justificative sunt în ordine.
Mai sunt câteva zile și vom intra în ultimele două luni ale anului 2019. Din acest motiv, specialiștii sfătuiesc contribuabilii să facă anumite verificări (cel puțin preliminare) înainte de sfârșitul exercițiului financiar. Deși majoritatea țin de domeniul TVA-ului, există și alte chestiuni ce trebuie avute în vedere. Citește articolul