Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Acest departament trebuie să evalueze riscurile cibernetice la care este expusă compania și să se asigure că există controale interne eficiente pentru a respecta cerințele legale și a minimiza pericolele.
Printr-o ordonanță adoptată de curând, România a transpus Directiva NIS2 privind securitatea cibernetică, impunând norme stricte și uniforme pentru sectoare esențiale și importante de activitate, mecanisme de raportare și gestionare a incidentelor care cresc transparența și capacitatea de reacție, dar și sancțiuni semnificative pentru neconformare. Citește articolul
Analizează riscurile potențiale pentru companie și angajați. Modificările privind documentele de călătorie și controalele la frontieră pot influența modul în care se planifică deplasările sau cum se gestionează riscurile legate de călătoriile internaționale ale personalului.
De la 1 ianuarie 2025, la emiterea unui pașaport simplu electronic, expedierea lui prin servicii de curierat se poate face la orice adresă de pe teritoriul României, nu doar la cea de domiciliu sau de reședință a deținătorului ori la o adresă din străinătate, ca înainte. Practic, acest document se va putea trimite prin curier la orice adresă, fie din țară (gratuit) sau din străinătate (în acest caz, titularul trebuie să plătească cheltuielile de expediție).
Citește articolulAcest departament evaluează cum noile reguli despre salarii și beneficii pot afecta finanțele și activitatea instituției, ajutând la evitarea problemelor și la asigurarea că totul funcționează conform planului.
O ordonanță apărută la finalul lui 2024, al cărei scop este reducerea deficitului bugetar, stabilește, printre altele, înghețarea, pe parcursul acestui an, a nivelului unor venituri ale bugetarilor și chiar eliminarea unora dintre ele. De pildă, în 2025, valorile salariilor de bază, soldelor de funcție, sporurilor, indemnizațiilor ori compensațiilor de care beneficiază bugetarii rămân la valoarea din noiembrie și nu se mai acordă bilete de valoare, cu excepția tichetelor de creșă. Citește articolul
Noul cadru fiscal poate schimba riscurile financiare ale companiei, încurajând o structură de finanțare mai stabilă și acest departament trebuie să știe cum să evalueze și să gestioneze aceste riscuri.
Inițiativa experților Comisiei Europene, lansată în primăvara anului 2022, privind stabilirea normelor referitoare la o indemnizație pentru reducerea favorizării îndatorării și limitarea deductibilității dobânzii în scopul impozitului pe profit (cunoscută sub numele de DEBRA), reprezintă o propunere legislativă prin care companiile sunt încurajate să-și finanțeze investițiile mai mult din propriile capitaluri și mai puțin prin datorii. Citește articolul
Identifică și previne riscurile pentru firmă, cum ar fi amenzile sau procesele, dacă normele naționale nu sunt în acord cu legislația europeană.
Legislația europeană și Directiva privind timpul de lucru, în mod special, protejează dreptul fiecărui lucrător la concediu anual plătit. Acest drept este considerat un principiu fundamental, iar statele membre nu-l pot restrânge decât în limitele strict prevăzute de directivă. Nicio justificare economică sau administrativă nu poate fi invocată pentru a limita acest drept. Cu toate acestea, Guvernul a decis că angajații statului nu pot cere, la terminarea raportului de muncă/de serviciu, compensații pentru zilele de concediu neefectuate aferente lui 2025 - motivul? Reducerea cheltuielilor bugetare. Măsura e cu atât mai criticabilă dacă ne gândim și la câtă jurisprudență europeană există în această privință. Citește articolul
Schimbările legislative pot aduce riscuri de neconformitate sau financiare. Acest departament trebuie să evalueze și să gestioneze aceste riscuri, asigurându-se că operațiunile financiare și de resurse umane respectă noile cerințe pentru a proteja compania.
Una dintre consecințele eliminării, de la 1 ianuarie, a facilităților fiscale aplicate în ultimii ani în IT, construcții și sectorul agro-alimentar este revenirea la regula virării către Pilonul II a unei porțiuni din contribuția la pensii (CAS) pe care o datorează conform legii angajații. E vorba, mai exact, de procentul de 4,75% de care fuseseră scutiți până acum angajații din aceste sectoare și pe care îl puteau datora doar dacă își exprimau această opțiune la angajator. Citește articolul
Articolul vorbește despre riscuri economice mari (datoria publică, ratingul de țară), informații cruciale pentru a identifica și a gestiona pericolele care pot afecta stabilitatea financiară și operațională a companiei.
Măsurile de creștere a fiscalității din ordonanța-trenuleț sunt foarte probabil doar un preambul al deciziilor de majorare a taxelor care se vor lua în 2025. Motivul este evident: deficitul bugetar trebuie să coboare cu două puncte procentuale din PIB față de nivelul înregistrat în 2024, ceea ce ar însemna cam 40 miliarde de lei, în condițiile în care deocamdată ordonanța controversată îngheață cheltuielile bugetare, face câteva reglaje ale acestora și majorează unele taxe. Citește articolul
Noile legi fiscale și de mediu pot aduce riscuri noi pentru firmă (ex: amenzi pentru neconformitate) care trebuie identificate și gestionate pentru a evita pierderi financiare sau probleme de reputație.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 30 decembrie 2024 - 5 ianuarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Noile reglementări fiscale, cerințele de securitate cibernetică și obligațiile de raportare prezentate în articol pot crea noi riscuri de neconformitate sau financiare pentru firmă, iar acest departament are nevoie să le identifice și să stabilească măsuri pentru a le gestiona eficient.
Luna ianuarie 2025 vine nu doar cu noutăți fiscale de ultimă oră, ci și cu alte chestiuni fiscale deja cunoscute și unele noutăți din sfera „nonfiscală”. Iată principalele chestiuni de reținut de către companii și PFA-uri. Citește articolul
Aici se analizează riscurile pe care le pot aduce noile legi, cum ar fi pierderea dreptului de a administra sistemul, și se asigură că se respectă toate regulile interne și externe.
Legislația referitoare la Sistemul Garanție-Returnare (SGR) a fost modificată printr-o hotărâre de Guvern care vizează amânarea contribuțiilor pentru neîndeplinirea obiectivelor de returnare în 2025 și permiterea comercializării stocurilor de produse în ambalaje non-SGR și în prima parte a acestui an, în condițiile în care fostul termen era 31 decembrie 2024. Documentul stabilește noi reguli pentru administratorul sistemului, precum utilizarea exclusivă a veniturilor pentru eficientizarea acestuia și obligativitatea publicării lunare a datelor privind cantitățile de ambalaje colectate și reciclate. Măsura impune utilizarea Bursei Române de Mărfuri pentru vânzarea a cel puțin jumătate din materialele care urmează a fi reciclate. Citește articolul