Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Articolul analizează riscuri economice și geopolitice, precum fragmentarea piețelor și incertitudinea, care pot afecta modul de funcționare și stabilitatea afacerii.
Pe măsură ce ne îndreptăm spre 2030, piața muncii globală trece prin transformări profunde. Raportul Future of Jobs 2025, publicat de World Economic Forum, scoate la iveală tendințe-cheie care modelează viitorul locurilor de muncă, competențele necesare și strategiile adoptate de companii pentru a rămâne competitive. Transformările rapide ale pieței muncii sunt inevitabile, dar ele aduc cu sine oportunități imense pentru cei care sunt pregătiți să se adapteze. Investițiile în educație, tehnologie și sănătatea angajaților vor diferenția organizațiile reziliente de cele care doar reacționează la schimbare.
Citește articolulAcest departament utilizează informațiile din articol pentru a identifica riscurile financiare (amenzi mari) și operaționale (suspendarea activității) legate de nerespectarea regulilor de transport pe apă și pentru a crea măsuri de prevenire a acestora.
Proprietarii ambarcațiunilor de agrement trebuie să știe că legislația privind contravențiile la regimul transportului maritim și pe căile navigabile interioare a fost recent modificată. O serie de contravenții, precum cele legate de nerespectarea regimului de construcție și înmatriculare a navelor, de încălcări ale siguranței navigației, poluare, probleme legate de echipaj și acte ale personalului navigant, vor fi pasibile, în curând, de amenzi considerabile. Citește articolul
Acest departament e interesat de cum pot fi evitate greșelile în procesul de facturare. Înțelegerea corectă a codurilor e-Factura scade riscul de a face erori care ar putea duce la amenzi, inspecții sau probleme cu autoritățile fiscale.
Referitor la codificarea utilizată în sistemul e-Factura, specialiștii sfătuiesc ca firmele să evite folosirea notei de creditare (cod 381) și a facturii de corecție (cod 384) și să apeleze cât mai mult posibil la factura standard (cod 380). Adică să facă stornări și corecturi numai prin factura standard, pentru că, în acest fel, lucrurile sunt mai simple la nivel de contabilitate. Explicațiile vin în contextul apariției recente a unui ghid privind codificările din partea Fiscului. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care lipsa de claritate și coerență în legi poate crea incertitudine și riscuri pentru stabilitatea operațională a unei instituții. Înțelegerea unor astfel de situații ajută la identificarea și gestionarea riscurilor legale și de reglementare care pot afecta compania.
Noua lege privind statutul grefierilor, în vigoare din iulie 2024, a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României (CCR) câteva luni mai târziu. Printre altele, noua lege extindea dreptul la compensare a chiriei și la plata ratelor pentru un credit pentru locuință, sprijinind astfel angajatul în achiziționarea unei locuințe proprii. Deși a fost sesizată pe aspecte punctuale, Curtea Constituțională a declarat în ansamblu neconstituțională Legea nr. 11/2024, principala critică fiind lipsa unor dispoziții de tranziție clare și detaliate și incoerența reformei propuse. Decizia a apărut în Monitorul Oficial pe 10 ianuarie, moment de la care normele abrogate de legea declarată neconstituțională reintră în vigoare. Citește articolul
Acest departament este responsabil cu identificarea și reducerea riscurilor pentru companie. O înțelegere corectă a deducerilor fiscale, așa cum este clarificată în articol, ajută la evitarea riscurilor financiare și a amenzilor.
În practică a fost identificată o neclaritate importantă legată de facilitatea fiscală pentru bursele private acordate de plătitorii de impozit pe profit, conform unei adrese a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) la care Ministerul Finanțelor (MF) a răspuns recent. Totuși, clarificările ministerului nu par să tranșeze cu adevărat chestiunea. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze eventualele riscuri care pot apărea din cauza schimbărilor, cum ar fi neînțelegerile cu clienții legate de dovada plății, și să propună soluții.
Începând cu 26 decembrie 2024, o nouă lege (Legea nr. 317/2024, care modifică și completează OUG nr. 28/1999 și articolul 319 din Codul fiscal) stabilește că bonurile fiscale nu mai sunt comunicate (imprimate sau înmânate, în funcție de formatul lor) pentru încasările realizate cu carduri bancare, decât la solicitarea expresă a clienților. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile asociate cu telemunca (cum ar fi scăderea productivității, problemele de comunicare și potențialele abuzuri) și stabilește măsuri pentru a le minimiza, asigurând un control bun al modului în care se desfășoară activitatea la distanță.
Pornim de la o întrebare simplă: este telemunca un beneficiu exclusiv pentru lucrător sau are și angajatorul o serie de avantaje? Telemunca a devenit un subiect de interes major din 2020, chiar dacă este reglementată oficial din 2018, prin adoptarea Legii 81/2018. Deși mulți consideră că telemunca reprezintă un beneficiu exclusiv pentru lucrător, realitatea este mult mai complexă, iar uneori este folosită ca instrument de constrângere, fiind astfel ignorate principiile de bază ale relației de muncă. Abordarea acestui subiect în spațiul public concluzionând că „firmele decid să-și recheme angajații la birou” sau să retragă „beneficiul de a lucra în regim de telemuncă” este neconformă atât din punct de vedere legal, cât și în ceea ce privește echilibrul oricărui raport juridic de muncă, în contextul legislativ român, desigur. Citește articolul
Acest departament trebuie să fie la curent cu noile proceduri de vânzare a datoriilor către stat pentru a evalua riscurile financiare și legale potențiale ale firmei. De asemenea, deciziile privind munca suplimentară ajută la evaluarea riscurilor legate de costurile cu personalul și potențialele dispute legale în cadrul companiei.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 6 - 12 ianuarie 2025. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Acest departament supraveghează riscurile la care se expune compania. Neîndeplinirea obligațiilor legate de eliberarea adeverințelor de vechime, cum ar fi refuzul sau perceperea de taxe, poate duce la amenzi și la deteriorarea imaginii companiei, aspecte pe care acest departament vrea să le prevină.
Adeverința de vechime în muncă este un document esențial pentru lucrători în numeroase contexte. Din acest motiv, este important de știut care sunt obligațiile angajatorilor în privința eliberării acestui document, ce informații trebuie să conțină și cum poate fi obținută în cazul în care angajatorul a intrat în insolvență sau a fost desființat. În plus, angajații trebuie să fie atenți când solicită adeverința întrucât există angajatori care impun tarife pentru eliberarea acestora, deși legea interzice acest lucru. Citește articolul
Acest departament evaluează riscurile la care se expune compania. Nerespectarea regulilor GDPR sau gestionarea incorectă a cererilor de date poate duce la amenzi și deteriorarea reputației, iar acest articol ajută la înțelegerea și reducerea acestor riscuri.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat recent în ceea ce privește modul în care autoritățile naționale de supraveghere a protecției datelor cu caracter personal pot gestiona cererile și plângerile ce li se adresează în temeiul GDPR. Concret, Curtea a stabilit că dreptul fundamental al persoanelor la protecția datelor nu poate fi restrâns doar pe motivul repetării cererilor, dacă acestea sunt justificate, stabilind însă criterii clare pentru momentul în care autoritățile de supraveghere pot refuza să soluționeze o plângere sau pot percepe o taxă de la reclamanți. Citește articolul