Evaluează riscurile financiare legate de volatilitatea pieței bursiere, impactul costurilor crescute asupra angajaților și riscurile operaționale legate de condițiile meteo (secetă/inundații).
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Pentru că ajută la înțelegerea riscurilor legate de nerespectarea noilor reguli de facturare electronică și de gestionarea sigură a accesului în sistemul ANAF.
Un subiect foarte controversat și încă neclar pentru foarte multă lume, fie ei administratori ai unei societăți comerciale sau contabili, este autorizarea programului de facturare de către contabil, folosind semnătura acestuia, pentru trimiterea facturilor emise prin SPV, în sistemul e-Factura. Deși conștienți de faptul că foarte probabil am deschis „Cutia Pandorei”, dorim să oferim explicații legate de acest subiect.
Citește articolulO operațiune complexă precum o divizare transfrontalieră implică diverse riscuri (legale, financiare, operaționale), iar acest departament este responsabil cu identificarea și gestionarea acestor riscuri pentru a proteja compania.
Până recent, opțiunile de reorganizare din România nu includeau divizările transfrontaliere. Societățile erau nevoite să treacă prin tranzacții care aveau ca obiect vânzarea unei părți din afaceri („business transfers”) sau a unor active („asset transfers”), ceea ce punea presiune suplimentară pe cash-flow, existența unui preț fiind esențială în aceste cazuri. Mai mult decât atât, societățile implicate suportau și eventualul impact fiscal care decurgea din astfel de operațiuni, deloc de neglijat în cele mai multe cazuri. Faptul că de cele mai multe ori aceste operațiuni erau între societăți din cadrul aceluiași grup necesita o atenție deosebită din perspectiva prețurilor de transfer. Citește articolul
Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze riscurile financiare și de reputație care pot apărea din colaborarea cu firme sau persoane din țările considerate riscante pentru spălarea banilor sau evaziune fiscală.
În octombrie 2023 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Aici, informațiile despre schimbările economice și de consum ajută la identificarea riscurilor potențiale pentru afacere, cum ar fi scăderea cererii sau schimbări în comportamentul clienților.
Comparativ cu 2019, anul dinaintea declanșării pandemiei, România a înregistrat în 2022 a doua creștere din UE a cheltuielilor de consum pe gospodărie (+10%), după Croația (+13,7%). Bulgaria și Estonia au avut și ele reveniri puternice ale cheltuielilor de +9% fiecare dintre ele. Citește articolul
Informațiile despre închiderea drumurilor indică riscuri operaționale legate de continuitatea afacerii, iar secțiunea despre criptomonede subliniază riscuri financiare și de conformitate, toate necesitând evaluare și planuri de mitigare.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat să știe ce riscuri există dacă un contract conține clauze considerate incorecte, pentru a se asigura că firma nu va avea parte de procese, amenzi sau pierderi financiare din cauza unor astfel de probleme.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că, în cazul unui împrumut bancar, o clauză contractuală poate fi considerată abuzivă dacă provoacă un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile contractanților, în detrimentul consumatorului. Acest dezechilibru poate decurge din faptul că toate costurile suplimentare, altele decât dobânzile, sunt vădit disproporționate în raport cu suma împrumutată și cu serviciile furnizate de creditor. Citește articolul
Nerespectarea noilor reguli e-Factura poate atrage riscuri fiscale și operaționale. Articolul subliniază necesitatea actualizării procedurilor interne și a controalelor pentru a asigura conformitatea și a minimiza riscurile.
În contextul obligativității, de la 1 ianuarie 2024, de a transmite în e-Factura toate facturile din relația B2B, companiile ar trebui să-și actualizeze procedurile interne privind deplasările salariaților. Cu alte cuvinte, trebuie făcut în așa fel încât facturile din deplasări să fie emise direct pe firmă, pentru a putea fi încărcate în e-Factura. Citește articolul
Arată cum o nouă taxă poate crea probleme financiare și discută despre cum pot fi găsite soluții (ex: trecerea bunurilor pe firmă) pentru a reduce aceste probleme.
Gabriel Biriș, unul dintre cei mai cunoscuți specialiști în domeniul taxelor, dar care are și experiența mecanismelor guvernametale, în calitatea sa de fost secretar de stat în Ministerul Finanțelor, critică, într-un interviu pentru avocatnet.ro, introducerea în Codul fiscal a așa numitei ”taxe pe lux”, dovedind că măsura este mai degrabă una populistă, nu una cu aplicabilitate și efecte reale. Citește articolul
Acest departament se ocupă de identificarea și gestionarea riscurilor care pot afecta compania, iar cazurile de violență și hărțuire la locul de muncă pot aduce prejudicii mari reputației și stabilității financiare a firmei.
Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă nu este ultimul act normativ important pe care o să-l vedem pe acest subiect o vreme de acum încolo. Aderarea la Convenția privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii va aduce cu sine și alte modificări legislative în materie în viitorul apropiat. Citește articolul