Acest departament este interesat să identifice riscurile pe care le-ar putea avea compania din cauza hărțuirii (cum ar fi amenzi, procese sau afectarea reputației) și să găsească soluții pentru a le preveni și controla.
Recenta metodologie privind hărțuirea morală și pe criteriul de sex la locul de muncă stabilește lista orientativă a comportamentelor considerate hărțuire la locul de muncă și oferă exemple de comportamente care nu reprezintă hărțuire. Textul subliniază că nu toate comportamentele neplăcute sau neprofesionale sunt considerate hărțuire și prezintă exemple precum feedback-ul constructiv, supravegherea activității angajaților, stabilirea obiectivelor de performanță și aplicarea de măsuri disciplinare rezonabile. Este important ca angajații să evalueze contextul și să distingă între interacțiunile obișnuite, ceea ce este legitim într-un raport de muncă (ce este, până la urmă, unul de subordonare) și hărțuire. Citește articolul
Acest departament analizează posibilele probleme care pot apărea în companie. Aplicarea greșită a regulilor privind salariul minim sau contractele suspendate poate duce la amenzi sau procese, deci trebuie să fie la curent pentru a preveni riscurile.
Majorarea salariului minim în cazul angajaților cu contractele suspendate nu se poate produce mai devreme de încetarea suspendării. Citește articolul
Evaluează și gestionează riscurile financiare și operaționale care apar dacă firma nu respectă noile reguli e-Factura.
Din ianuarie 2024, companiile trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru toate operațiunile din relația B2B, în paralel cu regulile tradiționale de facturare. Însă, din iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor de la emitent la destinatar, iar nefolosirea sistemului poate genera trei mari probleme, conform specialiștilor. Citește articolul
Articolul subliniază riscurile asociate cu modul în care angajații percep și înțeleg aceste modificări la pensii, precum și riscul de a nu îndeplini obligația de informare. Este important pentru a identifica și gestiona potențialele probleme de reputație sau nemulțumiri interne.
Începând cu veniturile lunii noiembrie, aplicarea unei noi reguli fiscale noi îi lasă pe unii dintre cei ce lucrează în domeniul IT fără contribuție la Pilonul II de pensii - cu excepția situației în care își exprimă scris opțiunea de a contribui în continuare. În practică apăruseră mai multe întrebări legate de cum și cui i se aplică procentul redus de CAS (contribuție de asigurări sociale), dar un recent ghid al Fiscului ar trebui să lămurească definitiv chestiunea.
Citește articolulInformațiile despre scăderea puterii de cumpărare și încetinirea creșterii economice ajută la identificarea riscurilor financiare și operaționale pentru companie. De asemenea, problemele cu utilitățile pot afecta continuitatea activității.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Analizează și gestionează posibilele riscuri financiare sau operaționale care pot apărea din cauza nerespectării noii obligații e-Factura.
După ce Guvernul a bătut în cuie calendarul pentru trecerea la folosirea sistemului e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B, companiile trebuie să înceapă cât mai repede implementarea internă a facturării electronice. În acest sens, specialiștii spun că sunt patru mari faze ce trebuie bifate în procesul de implementare. Citește articolul
Nerespectarea salariului minim sau aplicarea incorectă a facilităților fiscale poate duce la amenzi, dobânzi și penalități din partea statului, reprezentând un risc financiar și de imagine pentru companie. Acest departament monitorizează și previne astfel de riscuri.
Anul 2023 înseamnă menținerea setului de facilități fiscale acordat acum ceva ani pentru domeniul construcțiilor, dar în contextul unor salarii minime mult mai mari - 4.000 de lei, de la 1 ianuarie, iar, de la 1 noiembrie, minimul brut ce trebuie garantat în acest sector e chiar mai mare de atât - 4.582 de lei. La fel ca în cazul sectorului agro-alimentar, aplicarea facilităților fiscale se face diferit în funcție de modificările aduse legislației pe acest domeniu: până la 31 octombrie și dincolo de acest termen. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile financiare și operaționale asociate cu participarea la programe guvernamentale, cum ar fi obținerea de credite garantate sau gestionarea fondurilor.
Cei ce dețin imobile încadrate în categoria monumentelor istorice sau doar părți din acestea vor putea beneficia, după cum apare într-un proiect legislativ ce a primit luni votul senatorilor, de credite garantate de stat, ce vin cu costuri suplimentare mai mici, pentru conservarea, restaurarea și punerea în valoare a acestora. Creditele vor putea ajunge, în anumite situații, și la 140.000 de euro. Citește articolul
Acest departament este interesat de manual pentru a identifica și evalua riscurile fiscale la care este expusă compania. Cunoașterea modului în care ANAF realizează controalele permite departamentului să îmbunătățească sistemele de control intern și să prevină eventualele nereguli sau probleme fiscale.
Un manual de aproape o sută de pagini ce detaliază cum trebuie să se deruleze controalele fiscale a fost publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta este menit să fie de ajutor atât inspectorilor, cât și contribuabililor. Citește articolul
Acest departament evaluează potențialele riscuri financiare și operaționale. Modificările fiscale complexe pot duce la erori în calculul salariilor și taxelor, ceea ce ar putea atrage penalități, iar departamentul se asigură că firma este protejată.
Anul 2023 a debutat fără vreo creștere a salariului minim pentru sectorul agro-alimentar, acesta situându-se la 1 ianuarie la același nivel al salariului minim general aplicabil - 3.000 de lei. Minimul în agro-alimentar a crescut însă începând cu veniturile lunii noiembrie și se va menține așa cel puțin în prima parte a anului 2024. Anul 2023 a oferit perspectiva aplicării, în continuare, a facilităților fiscale specifice, dar și, alternativ, a beneficiului celor 200 de lei netaxabili. Mici modificări pe aplicarea acestor facilități operează însă de la veniturile lunii noiembrie încolo. Să recapitulăm, așadar: Citește articolul