avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 623 soluții astăzi
Acasă Departament: Managementul Riscului & Control Intern

Departament: Managementul Riscului & Control Intern

ACCES GRATUIT

SGR: În primă fază, nu toate ambalajele vor putea fi returnate contra garanției de 50 de bani

Departamentul trebuie să identifice riscurile legate de nerespectarea noului sistem SGR și să se asigure că există măsuri pentru a gestiona corect stocurile de produse cu și fără garanție.

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
18 Noiembrie 2023 | 1 | 5102 | Timp de citire: 2 min.

Începând cu 30 noiembrie, România introduce Sistemul garantare – returnare (SGR), iar consumatorii trebuie să fie atenți dacă ambalajele produselor pe care le cumpără poartă simbolul SGR, pentru că, în caz contrar, nu pot primi contravaloarea garanției. Pe de altă parte, comercianții nu au voie să ceară garanție pentru produse non-SGR. Până în iunie 2024, pe piață vor exista atât ambalaje SGR, cât și ambalaje care nu se încadrează în acest sistem. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorul nu mi-a comunicat regulamentul intern - mă afectează acest lucru?

Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă toate procedurile pentru a evita riscurile, cum ar fi neînțelegerile cu angajații sau problemele legale cauzate de o comunicare incorectă a regulilor interne și a contractelor.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Noiembrie 2023 | 2337 | Timp de citire: 5 min.

Regulamentul intern trebuie întocmit în urma consultării colective a salariaților și trebuie comunicat fiecărui salariat. Lipsa comunicării regulamentului intern duce la imposibilitatea respectării acestuia, iar în practică se întâmplă frecvent ca angajații „să dea cu semnătura” pe un tabel și... cam atât. Echivalează asta cu o comunicare așa cum cere legea? Totodată, sunt angajații mereu în posesia regulamentului, ca să-l consulte, sau au mereu posibilitatea de a-l consulta cu ușurință? Să nu uităm că legea impune ca el să fie afișat la locul desfășurării activității, totodată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece tendințe recente din controalele ANAF pe tema prețurilor de transfer la care ar trebui să fie atente firmele

Acest departament are nevoie să cunoască riscurile financiare și fiscale legate de aceste controale, astfel încât să poată pune la punct măsuri pentru a proteja compania de eventuale pierderi.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 9692 | Timp de citire: 4 min.

În urma inspecțiilor fiscale derulate în anii recenți de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii de la NNDKP au identificat în practică mai multe tendințe de care ar trebui să știe firmele. De principiu, vorbim de situații în care ANAF profită pentru a face ajustări de prețuri de transfer fără a proceda întotdeauna „ca la carte”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Cei care câștigă bani din mai multe surse să datoreze CASS doar o dată, pentru venitul cel mai mare

Ei vor analiza cum aceste schimbări fiscale pot influența riscurile financiare sau de conformitate ale companiei și vor verifica dacă sistemele interne sunt pregătite pentru a prelua noile reglementări.

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 3 | 13047 | Timp de citire: 2 min.

Contribuția la sănătate (CASS) ar urma să fie datorată, de către persoanele fizice care câștigă bani din mai multe surse, numai o singură dată, pentru cel mai mare venit dintre cele obținute, scrie într-un proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în acest fel ar putea fi eliminată situația actuală în care o persoană cu mai multe surse de venit datorează CASS de mai multe ori. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Propuneri la nivel european

Deficitul de forță de muncă în UE: Crearea unei rezerve de talente și măsuri pentru recunoașterea calificărilor cetățenilor din țări terțe

Discută despre deficitul de forță de muncă, care este un risc operațional major pentru orice companie, și prezintă soluții la nivel european pentru a atenua acest risc prin atragerea de talente, ajutând la planificarea și controlul intern.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
17 Noiembrie 2023 | 1264 | Timp de citire: 4 min.

Într-o Uniune Europeană (UE) în continuă schimbare, cu piețe naționale ale muncii avide de competențe și talente noi, Comisia Europeană a pus bazele unei noi inițiative menite să ajute angajatorii din UE. Prin Pachetul său privind competențele și mobilitatea talentelor, Comisia își propune să atragă și să faciliteze mobilitatea forței de muncă calificate din afara granițelor UE, o mișcare strategică în cadrul Anului european al competențelor. Mai exact, Comisia propune crearea unei rezerve de talente la nivelul UE pentru a facilita recrutarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă din țări din afara UE pentru ocupațiile cu deficit de forță de muncă din Uniune. Prima platformă din UE de acest tip, o inovație, practic, dar participarea la rezerva de talente nu va fi obligatorie pentru statele membre, cu toate că deficitul actual al forței de muncă din România ne demonstrează că și țara noastră ar trebui să participe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Este obligat angajatorul să-mi asigure efectuarea normei lunare de lucru?

Acest departament este interesat de modul în care o definire sau aplicare greșită a normei de muncă poate duce la litigii, amenzi sau alte probleme, contribuind la identificarea și gestionarea riscurilor legale și operaționale legate de relațiile cu angajații.

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 Noiembrie 2023 | 1685 | Timp de citire: 5 min.

Norma de muncă este definită de Codul muncii, însă această secțiune, art. 129-132, a rămas „încremenită” la nivelul anului 2003, nefiind modificată, deși legiuitorul a intervenit asupra actului normativ de 65 de ori, existând și o republicare a acestuia, iar modul în care se desfășoară relațiile de muncă a evoluat semnificativ între timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Activități economice ilicite: Firmele riscă sancționarea inclusiv pentru fapte banale, deoarece noile interdicții sunt vagi

Acest departament identifică și gestionează riscurile cu care se confruntă firma. Noul set de amenzi și reguli stricte reprezintă un risc major care trebuie evaluat și pentru care trebuie implementate controale interne.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 3462 | Timp de citire: 2 min.

Interdicțiile introduse recent de autorități în privința activităților economice ilicite fac posibilă sancționarea companiilor inclusiv pentru fapte aparent banale, care sunt destul de des întâlnite în practică, atrag atenția fiscaliștii. De exemplu, firmele pot fi amendate pentru nereguli ca neautorizarea codurilor CAEN, neînregistrarea punctelor de lucru sau neactualizarea obiectului principal de activitate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: Din iulie, e posibil ca firmele să aibă nevoie de fișierele XML inclusiv pentru deducerea cheltuielilor la impozit pe profit

Articolul avertizează asupra riscurilor financiare semnificative (cum ar fi imposibilitatea de a deduce TVA sau cheltuieli, sau amenzi) dacă firma nu respectă noile reguli e-Factura. Acest departament trebuie să identifice și să gestioneze aceste riscuri pentru a proteja compania.

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 1 | 13040 | Timp de citire: 2 min.

Implementarea facturării electronice obligatorii în relația dintre firme, începând din ianuarie 2024, aduce cu sine tot felul de nelămuriri ale contribuabililor. Iar una dintre ele este ce efecte va avea această măsură asupra regimului documentelor justificative? Citește articolul

ACCES PREMIUM
Realități de pe piața muncii

Podcast Politica internă anti-hărțuire, obligatorie: de unde începem să o construim și ce alte obligații aferente există

Acest departament identifică și evaluează riscurile la care este expusă compania, iar hărțuirea la locul de muncă, cu posibile amenzi și daune de imagine, reprezintă un risc important care trebuie gestionat.

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
17 Noiembrie 2023 | 1962 | Timp de citire: 2 min.

În episodul 2 din podcastul dedicat realităților din piața muncii ne oprim cam o jumătate de ceas asupra unei noutăți legislative destul de importante pe care a adus-o această toamnă: un model de ghid pe care angajatorii să-l folosească în prevenirea și sancționarea hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă. Grevată pe obligații deja existente, politica internă privind combaterea și sancționarea cât mai fermă a hărțuirii va fi, în mai puțin de șase luni, un alt punct pe lista documentelor pe care inspectorii le vor cere în control angajatorilor. Mergem puțin dincolo de hârtie și vorbim concret despre de ce noua reglementare nu se poate aplica la fel în toate companiile și la nici măcar la stat, dar și despre responsabilul desemnat. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de ordin

MAI vrea să alinieze procedura înmatriculării, înregistrării, radierii şi eliberării numerelor de probe pentru vehicule cu ultimele schimbări din domeniu

Înțelegerea noilor reguli ajută la identificarea și reducerea riscurilor legate de legalitatea vehiculelor, cum ar fi amenzi sau imposibilitatea de a folosi mașinile din cauza documentelor incomplete sau incorecte.

Cristian Stanescu în Ghid auto
Redactor, avocatnet.ro
17 Noiembrie 2023 | 2144 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a pus săptămâna asta în dezbatere publică un proiect de ordin ce conține viitoare prevederi privind procedurile legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea și eliberarea autorizațiilor de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor. Adaptarea procedurilor existente e necesară în contextul în care, în ultima perioadă, au apărut mai multe schimbări legate de înmatricularea, înregistrarea, radierea vehiculelor sau emiterea unor documente pentru acestea. Potrivit proiectului, termenul pentru soluționarea cererilor de înmatriculare este stabilit la 20 de zile lucrătoare, iar procesele de înmatriculare și radiere vor putea fi efectuate online, inclusiv programarea, trimiterea documentelor și plata taxelor, eliminând necesitatea deplasării la ghișeu. Citește articolul