Acest departament este interesat de riscurile operaționale și juridice care pot apărea din neînțelegeri legate de atribuțiile angajaților și utilizarea tehnologiei, care pot afecta activitatea companiei.
Până nu demult, era chestionată chiar obligativitatea fișei postului. Există, totodată, dintotdeauna, discuția despre cât de detaliată și de explicită ar trebui să fie fișa postului, iar practica ne răspunde aici în felurite moduri: de la descrieri mult prea sumare, incomplete sau care nici măcar nu se pliază pe realitate, până la descrieri de pagini întregi. Recent, mi-a reținut atenția nelămurirea unui angajat din zona IT&C căruia nu i se părea normal nici să trimită e-mailuri, pentru că nu scrie expres în fișa postului că trebuie să mai facă și asta, nici să execute diverse sarcini date de superiorul său, deși ele se încadrează în limita atribuțiilor sale. Citește articolul
Acest departament se preocupă de riscurile operaționale. Fără documente valide ale vehiculelor, activitatea companiei poate fi afectată, deci este important să știe cum să evite și să gestioneze astfel de situații, cum ar fi pierderea sau reținerea actelor auto.
Anumite servicii oferite de Registrul Auto Român (RAR) nu vor mai fi oferite de această instituție fără o programare prealabilă. Din această săptămână, pentru a ridica certificatele reținute, duplicate ale acestora ori înlocuiri ale cărților de identitate va trebui să faci o rezervare telefonică sau online. Citește articolul
Această echipă se asigură că firma nu își asumă riscuri inutile și că procedurile interne sunt corecte. Aplicarea greșită a noilor reguli de taxare poate duce la amenzi sau probleme financiare, deci este important să se verifice conformitatea și controlul intern.
În urma modificărilor recente privind taxarea activității salariale a IT-iștilor, adică a persoanelor fizice care creează programe pentru calculator, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat marți un ghid cu clarificări. Citește articolul
Acest departament se asigură că sunt evitate problemele și că totul funcționează conform regulilor. Modificările în modul de obținere a certificatelor fiscale pot influența modul în care compania gestionează riscurile legate de respectarea legilor și de eventualele obligații financiare, mai ales în situații de moștenire sau unde sunt implicate creanțe.
Printr-un ordin publicat azi în Monitorul Oficial s-a prevăzut ca notarii publici să aibă acces direct la platforma PatrimVen pentru a obține certificatul de atestare fiscală, în loc să folosească sistemul CNARNN - Infonot. Această modificare legislativă are scopul de a simplifica și eficientiza procesul de obținere a certificatului în cazul dezbaterii succesiunilor. Citește articolul
Departamentul de Managementul Riscului este interesat de fluctuațiile salariilor și de preferințele de plată ale consumatorilor (numerar vs. digital) pentru a evalua riscurile financiare și operaționale și a implementa controale interne adecvate.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament este interesat să se asigure că există reguli interne clare și controale eficiente pentru a implementa corect aceste noi drepturi, reducând riscul de erori sau fraude, mai ales în cazul decontărilor și al plăților salariale în situații speciale.
După cum reiese dintr-o lege oficializată azi, funcționarii publici care au domiciliul într-o altă localitate decât cea în care lucrează vor putea beneficia, dacă autoritățile locale decid în acest sens, de decontarea cheltuielilor cu transportul între cele două localități. Noua lege se aplică din 16 noiembrie. Citește articolul
Articolul identifică riscuri operaționale și legale legate de monitorizarea angajaților, cum ar fi scăderea încrederii, probleme juridice și impactul negativ asupra imaginii companiei, pe care acest departament trebuie să le gestioneze.
Anul acesta, o realitate complexă a captat atenția specialiștilor în SSM (sănătatea și securitatea la locul de muncă): supravegherea digitală în spațiul de muncă. Odată cu avansul tehnologic și accelerarea digitalizării, în special în contextul pandemiei, angajatorii au recurs din ce în ce mai mult la instrumente sofisticate pentru a monitoriza activitatea angajaților. Acest fapt nu numai că modifică dinamica și structura locului de muncă, dar aduce și provocări noi în ceea ce privește SSM. Citește articolul
O potențială modificare fiscală importantă, cum ar fi o majorare de TVA, introduce riscuri financiare și operaționale pentru companie, iar acest departament trebuie să le evalueze și să propună măsuri de prevenire sau atenuare.
Una dintre măsurile pe care Guvernul le-a luat în calcul atunci când contura ceea ce a devenit Legea reformei fiscale era creșterea cotei generale de TVA. Totuși, o asemenea măsură n-a fost luată, cel puțin momentan. Însă fiscaliștii sunt de părere că, dacă în câteva luni va fi din nou nevoie de bani la bugetul statului, creșterea cotei generale de TVA ar putea deveni realitate. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce posibilele riscuri legate de nerespectarea regulilor sau de neînțelegerea obligațiilor financiare în tranzacțiile cu terenuri agricole.
Ministerul Agriculturii a stabilit, printr-un ordin publicat recent în Monitorul Oficial, modificarea regulilor privind renta viageră agricolă, schimbările făcute acum fiind legate de modul în care se face vizarea carnetului de rentier agricol și plata rentei viagere agricole, inclusiv către moștenitor, în cazul decesului rentierului. Citește articolul
Modificările fiscale complexe și suprapunerea a două tipuri de impozite pot crește riscul de erori în calcule sau de neconformitate. Acest departament este interesat să înțeleagă riscurile și să se asigure că există sisteme interne pentru a le gestiona și a evita problemele.
Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul