Anunțarea discuțiilor din Parlament despre posibile legi noi pentru mediul de afaceri poate introduce noi riscuri sau cerințe de conformitate pentru companie, iar acest departament trebuie să le anticipeze și să le gestioneze.
În fiecare săptămână au loc mai multe evenimente ce vizează firmele și persoanele fizice. Astfel, indiferent de perioada anului, săptămânal există obligații legale pe care le au de îndeplinit contribuabilii sau schimbări legislative ce afectează activitatea acestora. De aceea, îți prezentăm cele mai importante evenimente anunțate ale săptămânii curente. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care pot fi identificate și gestionate riscurile din companie, cum ar fi cele legate de raportările anonime (care pot semnala probleme interne) sau de obținerea unor clarificări fiscale pentru a evita amenzile sau problemele financiare.
Avocatnet.ro vă prezintă, în sinteză, cele mai importante noutăți legislative publicate în Monitorul Oficial în perioada 27 martie - 2 aprilie 2023. Ele aduc noutăți care vizează atât mediul de afaceri sau activitatea profesională, cât și viața personală. Pentru fiecare punctăm pe scurt principalele prevederi și data de la care se aplică, iar explicații detaliate găsiți accesând link-urile disponibile, care vă trimit la articolele scrise de redacția noastră despre respectivele acte normative. Citește articolul
Deși nu se referă direct la riscuri financiare, siguranța angajaților este o componentă importantă a gestionării generale a riscurilor. Informațiile despre nivelul de siguranță al orașelor unde angajații locuiesc sau călătoresc sunt relevante pentru evaluarea riscurilor legate de personal și pentru dezvoltarea politicilor de securitate internă.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Acest departament trebuie să înțeleagă noile modalități de control pentru a identifica posibilele riscuri legate de conformitatea fiscală și pentru a se asigura că firma are proceduri interne solide care să răspundă cerințelor inspecțiilor, chiar și când acestea se fac de la distanță sau la sediul autorității.
La sfârșitul anului trecut, prin OUG 188/2022 s-a stabilit indirect că inclusiv controalele inopinate se pot derula de la distanță fără prezența celui verificat, așa cum se poate întâmpla, mai nou, la inspecțiile fiscale. Având în vedere această schimbare teoretică, specialiștii ne-au spus că deja se observă în practică o înmulțire a controalelor inopinate derulate direct din birou. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat de riscurile financiare și legale asociate cu investițiile în pregătirea angajaților și plecarea acestora, pentru a se asigura că există mecanisme de control care să protejeze compania de eventuale pierderi sau litigii.
Angajații pot fi obligați la plata despăgubirilor aferente cursurilor de formare profesională dacă raportul lor de muncă a încetat prin acordul părților, atât timp cât salariatul și angajatorul au încheiat un act adițional referitor la formarea profesională în care se prevede că încetarea raportului de muncă prin acordul părților conduce la obligația plății de despăgubiri. Pe de altă parte, atât timp cât între părți nu s-a încheiat un astfel de act adițional ori actul adițional nu conține o astfel de prevedere, majoritatea instanțelor decid în favoarea salariaților, considerând că acordul de încetare nu poate fi interpretat ca inițiativă a salariatului de a înceta raportul de muncă și, implicit, nu sunt obligați la plata despăgubirilor. Citește articolul
Compania trebuie să înțeleagă riscurile financiare și legale legate de controalele fiscale. Aceste modificări pot influența probabilitatea și costurile unor dispute viitoare cu autoritățile fiscale, aspecte importante pentru gestionarea riscului.
În condițiile în care contribuabilii câștigă mult mai des în instanță decât în faza de contestație fiscală, parlamentarii vor să responsabilizeze funcționarii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerului Finanțelor (MF). Astfel, dacă instanțele consideră că legislația a fost aplicată greșit sau că au fost ignorate deciziile Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), funcționarii vor răspunde solidar cu ANAF (cel puțin) pentru plata cheltuielilor de judecată ale firmelor. Citește articolul
Ajută la evaluarea și gestionarea riscurilor financiare și operaționale legate de flota de vehicule a companiei și de asigurările obligatorii, oferind o metodă alternativă de soluționare a daunelor.
Decontarea directă în cazul asigurării de răspundere civilă auto (RCA), respectiv posibilitatea ca victima unui accident să obțină repararea prejudiciului de la propriul asigurător, nu de la cel al vinovatului, poate fi o variantă prin care șoferii să-și repare mai repede mașinile avariate, mai ales în contextul retragerii recente a autorizației de funcționare a companiei de asigurări Euroins, lider de piață pe zona RCA. Citește articolul
Pentru a identifica și a reduce riscurile financiare sau de imagine pentru firmă, asigurându-se că operațiunile sunt sigure și respectă regulile fiscale, mai ales în contextul listelor de contribuabili.
În aprilie 2023, notăm o creștere a unor sume pe care angajatorii le pot acorda salariaților, posibilitatea de a începe formalitățile pentru împărțirea dividendelor interimare pentru primul trimestru al anului și apariția listelor trimestriale ale Fiscului cu datornici și bun-platnici. Citește articolul
Departamentul de management al riscului ar fi interesat pentru că povestea arată cum a fost identificat un risc financiar (plata greșită a taxelor) și cum s-a reușit recuperarea pierderilor. Îi ajută să învețe cum să prevină și să gestioneze situații fiscale similare pe viitor.
Un comerciant din domeniul de optică medicală căruia i-a fost impusă de autorități, timp de cinci ani, plata cotei standard de TVA a obținut dreptul de a-i fi restituite sumele plătite în plus printr-o hotărâre definitivă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), conform unui comunicat de presă recent. Concret, compania a plătit cota standard de TVA pentru vânzarea de ochelari de vedere și lentile de contact de vedere în condițiile în care ar fi trebuit să plătească o cotă redusă de doar 9%. Citește articolul
Departamentul are nevoie să înțeleagă aceste reguli pentru a identifica și a reduce riscurile legale și financiare care pot apărea din nerespectarea legislației muncii privind concediile și drepturile angajaților.
Chiar dacă în aceste perioade angajatul nu prestează în mod concret activitate, oricât de întinse ar fi, acesta nu-și pierde dreptul la concediul de odihnă anuală în mod corespunzător, perioadele fiind asimilate celor de activitate. Citește articolul