Ajută la identificarea riscurilor legate de noul regim de TVA și la ajustarea procedurilor interne pentru a asigura conformitatea și a evita problemele financiare.
Din 2025, regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici o să se schimbe radical în toate statele membre ale UE, context în care Ministerul Finanțelor (MF) pregătește o achiziție publică pentru un sistem special cu care să gestioneze extinderea regimului. Pe scurt, ideea este că firmele din România vor putea să acceseze regimul de scutire de TVA în alte state din UE, iar cele străine vor putea să-l acceseze în România. Citește articolul
Analiza riscurilor de fraudă, prevenirea prejudiciilor financiare și de reputație, precum și implementarea unor instrumente eficiente de control intern prin instruirea angajaților, sunt teme centrale ale articolului și intră în sfera de activitate a acestui departament.
Conceptul de e-learning, adică orice formă de transmitere și asimilare de cunoștințe care are loc în mediul virtual, este relativ nou, pătrunderea sa pe piață și apoi utilizarea la scară largă în diverse industrii având loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizațiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula inițiativele de învățare, astfel încât echipele să rămână la curent cu transformările profunde și fără precedent pe care trebuie să le îmbrățișeze drept „noua normalitate”. Citește articolul
Fluctuațiile economice (inflație, dobânzi) și evenimentele meteo extreme reprezintă riscuri importante pentru activitatea companiei, iar acest departament are nevoie de aceste informații pentru a gestiona posibilele probleme și a asigura continuitatea afacerii.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Pentru că noile metode de control ale autorităților pot schimba modul în care compania identifică și gestionează riscurile legate de respectarea legilor muncii și a normelor de siguranță.
Autoritățile din domeniul muncii au început anul trecut munca pentru două proiecte majore de digitalizare prinse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform unui raport de activitate publicat recent de Inspecția Muncii. În esență, se dorește digitalizarea controalelor derulate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) și punerea în funcțiune a unui sistem nou pentru Revisal. Citește articolul
Articolul identifică riscurile legate de controalele fiscale neașteptate, posibilele amenzi și penalități, precum și neclaritățile legislative care pot genera probleme. Departamentul de management al riscului trebuie să cunoască aceste aspecte pentru a evalua și a reduce riscurile financiare și operaționale ale companiei.
Informațiile colectate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de la firmele de curierat, în conformitate cu reglementările adoptate la jumătatea anului trecut, constituie baza controalelor fiscale anunțate pentru perioada următoare la persoanele fizice care vând produse cu plata ramburs prin intermediul platformelor online. Însă verificările vor fi realizate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) sub forma controlului documentar, procedură ce prezintă anumite particularități de care contribuabilii trebuie să țină cont. Citește articolul
Acest departament este interesat de noile metode de control ale statului pentru a identifica și a reduce riscurile legate de taxe și pentru a se asigura că procedurile interne ale firmei sunt bine puse la punct.
În condițiile în care Guvernul a început să accelereze digitalizarea controalelor derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), ne-am pus întrebarea dacă în viitor am putea vedea o restrângere a tipurilor de verificări prevăzute acum de Codul de procedură fiscală. Specialiștii spun, însă, că sunt șanse mici pentru o asemenea schimbare. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile la care este expusă firma și cum să le gestioneze. O nouă procedură de obținere a aprobărilor pentru construcții poate modifica expunerea la riscuri de conformitate și necesită o reevaluare a controalelor interne pentru proiectele imobiliare.
O procedură simplificată pentru construirea unor clădiri va apărea pe viitor, astfel încât, pentru a le ridica nu va mai fi nevoie de obținerea unei autorizații de construire, ci doar de notificarea primăriei, potrivit unui proiect de lege adoptat recent la Guvern și prin care o serie de acte normative din domeniul amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor vor fi reunite într-unul singur. Printre altele, se vor putea construi doar cu notificarea primăriei case la țară, garaje, terase acoperite, pergole, bucătării de vară etc. Citește articolul
Diferențele dintre autonomia declarată și cea reală, precum și costurile de încărcare mai mari ale mașinilor electrice, pot reprezenta riscuri financiare sau de reputație pentru companie, mai ales dacă deține sau intenționează să achiziționeze mașini electrice. De asemenea, alertele meteo severe necesită planuri pentru a evita întreruperi ale activității sau daune.
Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul
Informațiile din articol sunt relevante pentru modul în care compania își protejează interesele împotriva fraudelor sau actelor de corupție. Cunoașterea faptului că anumite înregistrări pot fi folosite ca dovezi ajută la prevenirea și investigarea riscurilor interne.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a stabilit, printr-o hotărâre apărută acum câteva zile, că folosirea într-un proces penal a înregistrărilor realizate fără știrea unei persoane cu o cameră video miniaturală atașată la un stilou este permisă. Citește articolul
Acest departament analizează riscurile operaționale și legale la care este expusă compania. Nerespectarea legilor privind concediile sau concedierile poate duce la amenzi și procese, reprezentând un risc pe care trebuie să-l gestioneze.
Ca urmare a recentelor modificări, concediul de acomodare poate fi cerut de adoptatori pentru o perioadă de până la doi ani, adică dublul perioadei maxime prevăzute până acum de Legea adopției. Din multe puncte de vedere, concediul de acomodare este similar cu cel de creștere a copilului, angajatorii fiind obligați în ambele cazuri să încuviințeze dreptul salariaților la acest concediu, precum și să nu dispună concedierea nelegală a angajatului pe perioada concediului. Citește articolul