Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Investitorii folosesc aceste date pentru a evalua performanța companiei în contextul pieței și pentru a lua decizii de investiții informate.
Creşterea economiei româneşti a încetinit la 0,3% în trimestrul III faţă de trimestrul anterior, în timp ce comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut avansul PIB a fost de 7,2% pe serie brută şi 8% pe serie ajustată. Citește articolul
Acest departament urmărește respectarea normelor de bună guvernanță și transparență. Informațiile despre controalele fiscale sau modul în care sunt gestionate aspectele financiare (ex: plata dividendelor, fuziuni) sunt importante pentru a menține încrederea investitorilor și pentru o guvernanță corporativă solidă.
Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul
Articolul prezintă un nou mod prin care o firmă poate atrage investitori (crowdfunding) și detaliază cadrul legal sub care aceștia pot investi. Este important pentru a înțelege cum se interacționează cu potențialii investitori și cum se respectă regulile de guvernanță.
Începând de miercuri, regulamentul european privind finanțarea participativă a afacerilor (crowdfunding) se aplică direct în toate statele membre UE, deci și în România. Totuși, pentru ca mecanismul să fie cu adevărat funcțional la noi, autoritățile trebuie să vină cu norme de aplicare, însă acestea sunt departe de oficializare. Citește articolul
Declarația beneficiarilor reali este cheia transparenței și bunei guvernanțe corporative. Acest departament este interesat să se asigure că firma respectă standardele de transparență, esențiale pentru credibilitatea în fața investitorilor și conformitatea generală.
Nerespectarea termenului de depunere a declarației obligatorii privind beneficiarul real poate atrage amenzi de mii de lei, pe care inclusiv Fiscul le poate aplica, deși vorbim de o chestiune care ar putea fi văzută doar în raport cu Oficiul contra spălării banilor. Sancțiunea ultimă este însă dizolvarea firmei în instanță. Citește articolul
Acest departament se asigură că firma funcționează conform celor mai bune practici de guvernanță, inclusiv respectarea legilor muncii, pentru a menține încrederea investitorilor și a preveni riscurile legale sau reputaționale.
Contractul de muncă pe perioadă determinată este o excepție în cadrul legislației muncii, pentru că regula este că relațiile de muncă se încheie pe perioadă nedeterminată. Tocmai pentru a nu se ajunge la situații de evitare a încheierii unor contracte pe perioadă nedeterminată, legiuitorul a decis să impună anumite limite firmelor în privința încheierii mai multor contracte pe perioadă determinată cu aceeași persoană. Durata maximă a unui astfel de contract, dar și interdicția de a prelungi la nesfârșit, prin acte succesive, un astfel de raport de muncă, sunt aspectele cele mai importante ale acestor contracte - angajatorii le omit însă adesea, iar angajații nu-și cunosc drepturile. Citește articolul
Informațiile despre riscuri legale semnificative, amenzi sau suspendări de activitate sunt importante pentru investitori. Acest departament se asigură că funcționarea companiei respectă standardele de bună guvernanță și transparență.
Reducerile de Black Friday seamănă destul de mult, dacă ne uităm în urmă câțiva ani: sunt comercianți care, deși atenționați an de an că procedează nu doar neconcurențial, dar și contrar normelor stabilite pentru protecția consumatorilor, continuă să prezinte reduceri care sunt înșelătoare pe platformele de achiziții online sau la raft. Recenta amendă aplicată de Protecția Consumatorului unui mare comerciant din România ne demonstrează un lucru: că e datoria noastră, de fapt, în calitate de consumatori, să fim atenți să nu fim înșelați de vânzător. Citește articolul
Informațiile despre inflație sunt esențiale pentru a evalua performanța financiară a companiei și a comunica impactul economic către investitori și acționari, asigurând transparență și o bună guvernanță.
Ne aşteaptă o perioadă grea, cu o explozie de preţuri. Inflaţia a depăşit şi cele mai negre scenarii ale economiştilor şi a ajuns în octombrie la aproape 8%. Este cea mai mare din ultimii 11 ani. Citește articolul
Respectarea regulilor și transparența raportărilor sunt fundamentale pentru o bună guvernanță corporativă și pentru menținerea încrederii investitorilor, aspecte abordate în discuția despre responsabilitatea administratorilor.
Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul
Investitorii sunt din ce în ce mai interesați de modul în care companiile respectă principiile de responsabilitate socială și bună guvernanță, inclusiv prin angajarea persoanelor cu dizabilități.
Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii reprezintă un proces esențial pentru dezvoltarea profesională și perfecționarea abilităților și calificărilor acestei categorii sociale, dar și pentru garantarea egalității de șanse, sporirea incluziunii sociale și asigurarea unui trai decent pe termen lung. În legislația din România există prevederi speciale privind angajarea persoanelor cu handicap, dar și o obligație pentru firmele și instituțiile cu mai mulți angajați de a avea în schema de personal și astfel de lucrători, cu dizabilități, trebuind altfel să plătească o contribuție specială. Din 2019, firmele au putut inclusiv să ceară un mic ajutor financiar de la stat pentru angajații cu dizabilități. Citește articolul
Stabilitatea financiară a unei companii și modalitățile de redresare în caz de dificultate sunt informații cheie pentru investitori și pentru o bună conducere a afacerii. Articolul oferă o imagine de ansamblu asupra sănătății economice a firmelor și a riscurilor, influențând deciziile de investiții și relațiile cu acționarii.
Cu toate măsurile de ajutor oferite de stat pentru mediul de afaceri în contextul pandemiei, în 2020 s-a înregistrat o scădere semnificativă a numărului de dosare de insolvență înregistrate, comparativ cu 2019. Ar fi însă incomplet să ne uităm doar la această parte a situației și să nu privim lucrurile și în perspectivă: numărul companiilor în stare de insolvență iminentă este cel mai ridicat, potrivit unor specialiști. Cum măsurile de ajutor ale statului nu vor putea fi oferite la nesfârșit, ne rămâne să ne uităm la unele modificări ale legislației insolvenței care vor ajuta mediul de afaceri - dar să vină în timp util. Citește articolul