Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor introduce curând și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri, potrivit unei legi recent apărute în Monitorul Oficial. Instrumentul va fi folosit pentru a preveni evaziunea fiscală. Citește articolul
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat aplicația eAST pentru obținerea online a autorizațiilor speciale de transport. Aplicația este disponibilă pe site-ul Companiei și permite operatorilor de transport să completeze cereri și să plătească tarifele pentru autorizații speciale de transport. Autorizațiile astfel obținute vor fi în format electronic și vor putea fi descărcate și tipărite la nevoie. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
În lunile recente, redacția noastră a aflat despre mai multe schimbări importante ce vizează, direct sau indirect, activitatea transportatorilor rutieri de mărfuri și persoane. Unele dintre ele țin de modificarea legislației fiscale, însă altele nu. Iată ce e de reținut: Citește articolul
Regimul taxelor de drum urmează să se schimbe semnificativ în 2026, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. Acest lucru este important mai ales pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane, pentru care situația actuală o să devină mai complexă. Citește articolul
Posibilitatea utilizării de către transportatorii rutieri români a vehiculelor închiriate care sunt înmatriculate sau puse în circulație în alte state membre ale Uniunii Europene (UE), pentru maximum două luni consecutive într-un an calendaristic, dar fără să depășească per total 25% din flota deținută de operator este acum prinsă expres în legislație. O lege publicată luni modifică ordonanța privind transporturile rutiere, care prevedea până acum că transportul rutier naţional și internațional contra cost se poate efectua numai cu (auto)vehicule rutiere înmatriculate în România. Deși legiferată permisiunea de a utiliza și alt fel de vehicule decât cele înmatriculate aici, transportatorii trebuie să țină cont că există totuși niște limitări care vor împiedica folosirea regulată a unor astfel de vehicule, dar și că ele nu pot fi conduse decât de șoferii angajați de utilizator, nu de cel de la care s-a închiriat vehiculul. Citește articolul
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul
Două reguli noi referitoare la transportul rutier al deșeurilor se vor aplica, cel puțin teoretic, din 12 ianuarie 2023, iar persoanele fizice și juridice care nu se conformează vor risca amenzi de până la 60.000 de lei. Citește articolul
Dincolo de proiectele de digitalizare anunțate de mai multă vreme de autorități, anul trecut a adus în prim-plan și un proiect apărut mai de curând pe agendă: sistemul e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de bunuri riscante. După o perioadă scurtă de testare, s-a trecut direct la obligativitate, cu toate că mediul de afaceri a atras atenția că sistemul n-a fost gândit tocmai bine - ceea ce a dus recent la apariția mai multor ajustări semnificative la legislația primară și secundară. Din moment ce perioada „de acomodare” s-a încheiat, operatorii economici care nu se conformează riscă să fie amendați, de la 1 ianuarie 2023, cu sume de până la 100.000 de lei. Citește articolul
Deși a fost stabilită abia acum câteva luni, procedura inițială de folosire a sistemului e-Transport a fost înlocuită joi cu una complet nouă. Cu toate că majoritatea prevederilor au fost păstrate mai departe, există și unele schimbări importante pe care trebuie să le aibă în vedere companiile care vând sau cumpără bunuri riscante transportate pe căile rutiere. Citește articolul