Operaționalizarea Sistemului de garanție - returnare (SGR) a introdus o serie de noutăți în activitatea micilor comercianți, de care au devenit conștienți pe măsură ce sistemul a devenit funcțional. Una dintre problemele apărute este aceea a modului în care trebuie gestionată situația în care comerciantul trebuie să justifice lipsa din casă a contravalorii garanțiilor pe care le-a returnat. Citește articolul
Din 2024, biscuiților, cozonacilor și laptelui praf cu mult zahăr adăugat li se aplică un TVA redus de 9%, în timp ce restului produselor cu mult zahăr adăugat li se aplică un TVA de 19%. Totuși, specialiștii de la EY România spun că măsura dată de Guvern este în contradicție cu principiul neutralității fiscale, ceea ce înseamnă că ar putea să apară probleme pe viitor dacă chestiunea ajunge în atenția Curții de Justiție a UE. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat un proiect de ordin care introduce noi norme pentru informarea consumatorilor la achiziționarea de obiecte din metale prețioase, impunând specificarea clară a greutății materialelor care compun bijuteriile. Citește articolul
Mediul online rămâne în vizorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), care își reafirmă atenția față de acest spațiu prin emiterea Ordinului ANPC 225/2023 privind informarea consumatorilor de către operatorii economici care desfășoară activitate în mediul online. Citește articolul
Automatele comerciale deținute de companii trebuie să fie dotate cu case de marcat până la 31 decembrie 2023. Deși vorbim de un termen care a tot fost amânat în anii recenți, Guvernul a decis recent să nu mai facă asta. În schimb, firmele primesc o perioadă de grație în care nu riscă amendarea dacă n-au respectat termenul. Citește articolul
Demersurile pentru implementarea raportării DAC7, ce este obligatorie din 2023 pentru operatorii de platforme online, sunt continuate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) prin oficializarea recentă a declarației ce va fi folosită efectiv. Practic, acesta este formularul prin care ANAF va ajunge în posesia informațiilor despre activitatea comercianților și prestatorilor de pe marketplace-uri și alte tipuri de platforme online. Citește articolul
Stocurile de produse în ambalaje vizate de Sistemul Garanție - Returnare (SGR) existente la 30 noiembrie, data la care SGR intră în vigoare, mai pot fi puse pe piață și comercializate cel mult șapte luni. Dincolo de data de 30 iunie 2024, produsele în ambalaje vizate de SGR nu mai pot fi puse la raft dacă nu au marcajul corespunzător. Până vara viitoare însă, comercianții și producătorii sunt vizați de mai multe interdicții pentru a căror nerespectare pot fi dur sancționați. Comercianții, în special, dacă nu se înregistrează în SGR, vor resimți cel mai tare efectele nerespectării legii. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a introdus un nou serviciu online, denumit "Voluntar ANPC", permițând cetățenilor să sesizeze nereguli săvârșite de comercianți în legătură cu alte persoane. Aplicația este accesibilă pe pagina de internet a instituției și urmărește extinderea rețelei de observatori a acesteia. Utilizatorii trebuie să furnizeze probe pentru a-și susține sesizările, chiar dacă nu sunt implicați direct într-o relație business to consumer, și pentru ca acestea să fie luate în considerare. Citește articolul
Odată cu introducerea, începând cu 30 noiembrie, a Sistemului de garantare-returnare (SGR) în România, comercianții vor avea o serie de obligații referitoare la implementarea sa, printre care cele referitoare la primirea ambalajelor SGR. Pentru aceasta, ei trebuie fie să organizeze puncte de returnare, fie să se asocieze cu alți comercianți și să încheie parteneriate cu unitățile administrativ-teritoriale (UAT) pe raza cărora funcționează. Singurele firme care nu au această obligație sunt cele din domeniul HORECA, cele care vând prin intermediul automatelor și cele care vând produse exclusiv online. Citește articolul
Întârzierea efectuării plăților în tranzacțiile comerciale poate îngreuna semnificativ activitatea unei societăți comerciale, creând totodată un disconfort major in relațiile cu terții. Pentru a proteja întreprinderile europene, în special IMM-urile, împotriva întârzierii efectuării plăților, UE a adoptat Directiva 7/2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăților în tranzacțiile comerciale, transpusă în legislația internă prin Legea 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligațiilor de plata a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate intre profesioniști si intre aceștia si autorități contractante. Citește articolul