Deplasările angajaților din dispoziția angajatorilor pot fi și interne, și externe, pot chiar să definească sau să reprezinte un specific al muncii angajatului (acesta e numai în deplasare). Încadrarea greșită dată acestor situații și insuficiența sau inadecvarea documentelor interne a avut, istoric vorbin, de foarte multe ori, consecințe fiscale neplăcute pentru angajatori. De la momentul uniformizării tratamentului fiscal aplicabil diverselor indemnizații de deplasare, de mobilitate și altor cheltuieli conexe, astfel de probleme n-ar mai trebui să apară. Chiar și așa, deplasările externe trebuie tratate cu multă atenție pentru că presupun indemnizații diferite și, uneori, sume mai mari de plată pentru angajatori la final de lună. Un regim aparte îl au deplasările în cadrul Uniunii Europene (UE), unde regulile de detașare sunt transpuse într-o lege specială. Citește articolul
Întreprinderile străine europene care detașează în România pot acum desemna și o altă persoană în relația cu inspectorii de muncă, nu doar reprezentantul legal sau un salariat detașat aici, potrivit unei recente hotărâri de Guvern. Citește articolul
Verificarea îndeplinirii condițiilor de emitere a formularului A1 se va face pe baza informațiilor trecute de solicitanți prin declarațiile pe propria răspundere, fără a mai fi nevoie să fie prezentate documente suplimentare, potrivit unui anunț al Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP). Citește articolul
Transporatorii români care detașează în alte state ale Uniunii Europene (UE) trebuie să completeze, obligatoriu, din 2 februarie anul acesta, declarații de detașare, conform Directivei (UE) nr. 2020/1057. Completarea acestora se face printr-o platformă specială, la nivel european, unde fiecărei societăți îi corespunde un singur cont. Obținerea acestor declarații prin platformă este imperioasă înaintea deplasării, întrucât, în timpul unui control în trafic, autoritatea din statul membru în care este detașat conducătorul auto poate solicita o copie a respectivei declarații, fie în format electronic, fie pe hârtie. Citește articolul
Companiile care acordă diurnă salariaților pot folosi în documentația internă chiar acest termen generic, practica nefiind una greșită, însă specialiștii recomandă folosirea termenului exact din legislație. De ce? Pentru a evita explicațiile suplimentare pe care le-ar putea cere un inspector mai strict venit în control. Citește articolul
Atunci când vine vorba de șoferii de transport rutier internațional, la ce categorie ar trebui încadrați aceștia? La detașarea transnațională, pentru care se acordă indemnizația de detașare transnațională, sau la categoria salariaților mobili, pentru care se acordă așa-zisa indemnizație de mobilitate? Citește articolul
Pentru deplasările transfrontaliere în Uniunea Europeană (UE) ce presupun detașarea pe teritoriul mai multor state membre firmele trebuie să se asigure că le oferă angajaților detașați, pentru perioadele respective, drepturile salariale minime impuse în acele state - dacă există, desigur. Citește articolul
Dacă pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de transport în contul terților (cross-trade) noile reguli impuse printr-o directivă europeană, parte a „Pachetului Mobilitate I” sunt destul de clare - sunt cazuri de detașare transnațională - firmele de transport trebuie să acorde o atenție deosebită transporturilor fără încărcătură, care pot fi și situații de detașare, și excepții de la detașare, de la caz la caz. Citește articolul
În cazul salariaților în deplasare în afara granițelor se pune problema acoperirii mai multor tipuri de cheltuieli, iar unele dintre ele sunt cele privind masa. Cum considerăm cheltuielile cu masa ale salariatului detașat din punct de vedere a includerii în sumele de natură salarială? Citește articolul
Sumele ce se pot acorda salariaților, ca diurne netaxabile, trebuie calculate, începând din mai 2022, în funcție de două plafoane diferite, față de unul singur, cum se făcea până acum. Astfel, în afară de nivelul stabilit de Guvern pentru diurnele din sistemul public, angajatorii trebuie să aibă în vedere, în funcție de situația fiecărui salariat, și de o limită de trei salarii brute. Citește articolul