Companiile înființate în 2022, care n-au avut activitate în cursul exercițiului financiar, trebuie să depună o declarație specială, la unitățile Ministerului Finanțelor (MF), până pe 2 martie 2023. Practic, aceasta este depusă în locul situațiilor financiare pe 2022. Citește articolul
Până acum, reglementările contabile conțineau detalii numai despre contabilizarea dividendelor interimare la companiile care le repartizează. Din acest motiv, Ministerul Finanțelor (MF) a venit luni cu completări oficiale pentru a stabili cum sunt contabilizate dividendele interimare la companiile care le primesc. Citește articolul
O serie de modificări notabile au fost făcute luni la reglementările contabile folosite de companii și de ONG-uri, conform unui ordin oficializat de Ministerul Finanțelor (MF). Acestea se aplică începând cu situațiile financiare aferente anului 2022. Citește articolul
Reglementările contabile au fost completate cu prevederi complet noi legate, de exemplu, de primirea dividendelor interimare sau de situațiile în care o entitate acționează în nume propriu, conform unui ordin nou al Ministerului Finanțelor (MF). Totodată, avem și câteva conturi contabile noi. Schimbările se aplică începând cu situațiile financiare aferente anului 2022. Citește articolul
Dincolo de raportarea lunară sau trimestrială a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), contribuabilii mari trebuie să mai depună formularul și anual, dar strict pentru partea de active. Raportarea activelor se face la termenul depunerii situațiilor financiare anuale, însă specialiștii avertizează că prima astfel de declarare intervine abia în 2023. Când vine vorba de firmele cu an financiar diferit de cel calendaristic sau de firmele care au început raportările în iulie 2022, Fiscul a stabilit o regulă specială. Citește articolul
În următorii ani, mult mai multe companii vor fi obligate să publice informații legate de sustenabilitate, conform unei directive europene aflate foarte aproape de momentul oficializării. În România, se preconizează că peste 6.000 de companii vor fi obligate în viitorul apropiat să raporteze informații privind sustenabilitatea, față de aproximativ 750 de companii, în prezent. Regulile existente acum vor fi extinse, practic, pentru a se aplica unui număr mai mare de societăți europene și noneuropene listate care operează pe piețele reglementate ale UE. Citește articolul
Conform prevederilor legale, selectarea contribuabililor ce urmează a fi supuși inspecției fiscale este efectuată de organul de inspecție fiscală competent, în funcție de nivelul riscului stabilit ca urmare a analizei de risc. Legislația nu prevede o definiție a gradului de risc, însă definește analiza de risc. Așadar, analiza de risc reprezintă activitatea efectuată de administrația fiscală, în funcție de procedurile și metodologia internă, în scopul de a identifica riscurile de nedeclarare a creanțelor fiscale, de a le evalua, precum și de a le gestiona. În practică, am identificat câțiva factori care pot influența gradul de risc și, așadar, includerea societății respective în planul de inspecție fiscală. Detaliem în cele ce urmează câțiva dintre acești factori. Citește articolul
Regulamentul 852/2020, numit și taxonomia europeană, definește o listă a activităților prietenoase cu mediul înconjurător care îndeplinesc anumite obiective de mediu și stabilește criteriile tehnice de performanță pe care o anumită activitate trebuie să le îndeplinească pentru a atinge aceste obiective de mediu. Lista conține trei tipuri de activități: cele primare, care contribuie direct la atingerea obiectivelor, cele de tranziție, pentru care nu există o alternativă viabilă cu nivel scăzut de emisii de CO2 din punct de vedere tehnologic și economic, dar care sprijină tranziția către o economie neutră din punctul de vedere al emisiilor de CO2 prin stabilirea unor praguri pentru determinarea celor mai performante companii din industrie, și cele suport, care facilitează indirect activitățile primare. Citește articolul
În contextul mai larg al crizelor mondiale din anii recenți, dar și în contextul național al schimbărilor majore privind impozitarea afacerilor începând din 2023, companiile pot avea în vedere, în viitorul apropiat, inclusiv ideea de restructurare. Adică fie o operațiune de fuziune, fie o operațiune de divizare. Citește articolul
Un proiect de lege prin care se propuneau obligații noi pentru afaceri a fost schimbat radical la Senat, după reacțiile negative apărute în spațiul public, acestea fiind eliminate din document. Așa-numitul Catalog al firmelor, în care acum se înscriu opțional doar societățile, urma să devină obligatoriu atât pentru companii, cât și pentru PFA-uri și întreprinderile individuale și familiale (II și IF). Aceste entități urmau să achite anual „taxe” către Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR). Totodată, societățile urmau să aibă o obligație suplimentară - reprezentantul legal să obțină un certificat special de la autorități. Citește articolul