avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 290 soluții astăzi
Acasă Subiect: importuri
Subiect: importuri
ACCES PREMIUM

CBAM: Mai sunt șase luni până la încheierea perioadei de tranziție. Ce trebuie să știe importatorii vizați de regulament

EY Romania în Contabil și fiscal
1 Iulie 2025 | 305 | Timp de citire: 3 min.

Mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon („Carbon Border Adjustment Mechanism” - CBAM) se apropie de finalul perioadei de tranziție, perioadă în care importatorii au avut numai obligații de raportare, care se încheie la 31 decembrie 2025. Începând cu anul 2026, importul de produse care fac obiectul Regulamentului CBAM (nr. 956/2023), de exemplu, acid azotic, acizi sulfonitrici, tuburi sau țevi, șuruburi, construcții și părți de construcții metalice, va fi condiționat de deținerea autorizației de declarant CBAM. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Importanța încadrării tarifare, a calculului de origine și a valorii în vamă din perspectiva importatorului

EY Romania în Contabil și fiscal
26 Iunie 2025 | 426 | Timp de citire: 3 min.

Importul de bunuri implică o serie de proceduri vamale complexe, iar pentru importatori, încadrarea tarifară corectă, determinarea originii și stabilirea valorii în vamă sunt esențiale pentru conformitate, optimizarea costurilor și evitarea riscurilor fiscale și juridice. Aceste trei elemente ar putea fi apreciate ca fiind piloni determinanți în procesul de vămuire. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Cine și cât pierde din războiul tarifelor dintre SUA și UE

EY Romania în Taxe și impozite
30 Mai 2025 | 1 | 623 | Timp de citire: 6 min.

Cele două continente sunt despărțite de un Atlantic ce oferă multe provocări, iar, de câteva luni, și de aprige dispute tarifare, care par a avea și mai multe necunoscute. Europa, mai exact, țările membre ale Uniunii Europene, și Statele Unite ale Americii, după instalarea noii administrații la Casa Albă sub președinția Trump, se înfruntă, de aproape o jumătate de an, într-un conflict comercial: cu „arma” numită taxe vamale (ultima salvă a fost trasă acum câteva zile - un salt tarifar de la 10% la 50% în direcția UE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Procesul de obținere a statutului de declarant autorizat CBAM a devenit operațional. Cererile ar trebui pregătite și depuse cât mai repede

EY Romania în Contabil și fiscal
2 Aprilie 2025 | 688 | Timp de citire: 4 min.

Mecanismul de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) este unul dintre obiectivele strategiei UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Printre alte obiective, CBAM a fost introdus pentru abordarea riscului de relocare a emisiilor de carbon, crearea unor condiții de concurență echitabile care să faciliteze concurența loială cu produsele din afara UE, asigurarea unui cadru politic stabil pentru investițiile din UE în tehnologii cu emisii reduse de carbon, dar și încurajarea importatorilor din țările terțe în UE să adopte tehnologii cu emisii scăzute de carbon. Citește articolul

ACCES PREMIUM

ICS2: Din aprilie, transportatorii rutieri și feroviari trebuie să folosească noul sistem la informarea în avans despre importurile din afara UE, anunță AVR

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
31 Martie 2025 | 1372 | Timp de citire: 3 min.

Sistemul nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, trebuie folosit, de la 1 aprilie 2025, de către transportatorii rutieri și feroviari, atenționează Autoritatea Vamală Română (AVR) într-un comunicat recent. Autoritățile europene au început să implementeze ICS2 de mai mulți ani, acesta înlocuind treptat actualul sistem ICS1. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare

Intrarea în Schengen cu frontierele terestre NU are impact asupra e-Transport. Transporturile rutiere internaționale se raportează în continuare

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Decembrie 2024 | 1466 | Timp de citire: 2 min.

De la 1 ianuarie 2025, România intră în spațiul Schengen și cu frontierele terestre, însă acest lucru NU are niciun impact asupra sistemului e-Transport. Astfel, transporturile internaționale de bunuri trebuie raportate în continuare în e-Transport și după finalul anului 2024. Citește articolul

ACCES PREMIUM

CJUE: Penalitățile de întârziere din Codul de procedură fiscală pot fi aplicate concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal al UE

avocatnet.ro în Taxe și impozite
12 Decembrie 2024 | 899 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile fiscale din România pot să aplice penalitățile de întârziere din Codul național de procedură fiscală concomitent cu dobânzile de întârziere din Codul vamal european, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Autorizarea CBAM: Ce trebuie să facă importatorii vizați de taxa pe carbon în 2025 pentru a nu risca blocarea operațiunilor în 2026

Deloitte România în Contabil și fiscal
28 Noiembrie 2024 | 868 | Timp de citire: 4 min.

Planul de implementare a mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), instituit prin Regulamentul Uniunii Europene 956/2023, prevede că, pentru a putea importa mărfuri vizate de taxa pe carbon pe piața uniunii începând cu anul 2026, importatorii și reprezentanții vamali care acționează indirect pentru clienții lor trebuie să dobândească, până atunci, statutul de declarant autorizat CBAM. Procesul este unul complex și poate dura până la o jumătate de an, astfel că cei interesați trebuie să înceapă demersurile cât mai curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Transport: Necesitatea obținerii codului UIT pentru importuri dispare în cazul vămuirii la domiciliu

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Octombrie 2024 | 2423 | Timp de citire: 1 min.

Contribuabilii care apelează la procedura de vămuire la domiciliu, în cazul importurilor, scapă de obligația raportării transportului în e-Transport și a obținerii codului UIT, punctează specialiștii. Totuși, vorbim de puține cazuri în care este posibil acest lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

e-Transport: Cum trebuie procedat dacă, din cauza cantității mari de bunuri, sunt necesare două transporturi pentru un singur import

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Octombrie 2024 | 1521 | Timp de citire: 1 min.

Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul