Printr-o lege apărută miercuri, parlamentarii au stabilit introducerea, în Codul penal, a unei prevederi prin care să se reglementeze situația particulară în care profesorii își folosesc abuziv funcția în scop sexual. Astfel, pretinderea sau obținerea de favoruri de natură sexuală săvârșită de profesori asupra elevilor sau studenților va fi considerată, din această săptămână, circumstanță agravantă și va veni cu pedepse mai mari cu închisoarea. Citește articolul
Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul
Detașarea presupune ca un salariat să lucreze temporar pentru un alt angajator, iar Codul muncii stabilește garanții pentru respectarea drepturilor acestuia. Angajatorul la care este detașat trebuie să asigure un mediu de muncă conform legii și să intervină în cazul încălcării drepturilor. Salariatul trebuie să cunoască și să respecte regulamentul intern al angajatorului temporar și să se adreseze acestuia în caz de încălcare a drepturilor. Iar angajatorul care a dispus detașarea trebuie să păstreze legătura cu salariatul și are responsabilitatea de a interveni în cazul încălcării drepturilor acestuia (dacă angajatorul temporar nu ia măsuri). Citește articolul
Legislația în materie nu indică faptul că hărțuirea, hărțuirea morală la locul de muncă sau discriminarea există numai în cazul în care sunt acte sau fapte repetate ori cu caracter sistematic, iar fiecare situație trebuie interpretată în funcție de modul concret în care s-a petrecut și prin raportare la consecințe. Citește articolul
Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă pune un accent deosebit pe crearea unui cadru de lucru sigur și respectuos pentru toți angajații. Însă se aplică această metodologie și în cazul hărțuirii provenite de la terți, cum ar fi clienții sau partenerii de afaceri? Răspunsul este unul afirmativ, iar procedurile detaliate se aplică în mod egal, indiferent de sursa comportamentului inadecvat. Citește articolul
Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă nu este ultimul act normativ important pe care o să-l vedem pe acest subiect o vreme de acum încolo. Aderarea la Convenția privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii va aduce cu sine și alte modificări legislative în materie în viitorul apropiat. Citește articolul
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor să desemneze o persoană responsabilă sau să constituie o comisie responsabilă pentru primirea și soluționarea sesizărilor de hărțuire. Procedura prin care sunt analizate și soluționate sesizările poate fi atât informală, prin discuții cu superiorii ierarhici sau reprezentanții sindicali care să împiedice repetarea faptelor în viitor, cât și formală, prin înregistrarea sesizărilor și analizarea lor de către responsabilii desemnați, printr-o anchetă ce nu poate să se lungească prea mult în timp și ce presupune întocmirea cel puțin a trei documente cerute de lege. Citește articolul
Lipsa transparenței și a coerenței în ceea ce privește evaluările, precum și stabilirea unor obiective nerealizabile sau necorelate cu fișa postului sunt frecvent contestate de lucrători, însă pe lista nemulțumirilor angajaților se numără și manifestări ale angajatorilor ce nu reprezintă altceva decât exercitarea prerogativelor pe care legea însăși le oferă acestora. Citește articolul
Recenta metodologie privind hărțuirea morală și pe criteriul de sex la locul de muncă stabilește lista orientativă a comportamentelor considerate hărțuire la locul de muncă și oferă exemple de comportamente care nu reprezintă hărțuire. Textul subliniază că nu toate comportamentele neplăcute sau neprofesionale sunt considerate hărțuire și prezintă exemple precum feedback-ul constructiv, supravegherea activității angajaților, stabilirea obiectivelor de performanță și aplicarea de măsuri disciplinare rezonabile. Este important ca angajații să evalueze contextul și să distingă între interacțiunile obișnuite, ceea ce este legitim într-un raport de muncă (ce este, până la urmă, unul de subordonare) și hărțuire. Citește articolul
Legislația muncii, dar și alte tipuri de norme ce vizează și obligații ale angajatorilor, printre altele, prevăd diverse tipuri de instruiri pe care trebuie să le primească lucrătorii periodic. Dincolo de cele ce țin de sănătatea și securitatea în muncă, care sunt cele mai cunoscute, de instruirile legate de prelucrarea datelor personale sau de cele legate de actualizarea sistemelor de lucru, angajatorii mai au acum un nou tip de instruire pe care trebuie să-l facă periodic - mai exact, în fiecare an. Citește articolul