În cazul proiectelor de infrastructură de transport, inclusiv rutier, ce vizează interesul public și strategic, recepționarea lucrărilor se va face pe loturi, secțiuni, sectoare, părți sau obiecte de lucrări incluse în autorizația de construire, astfel încât să fie date cât mai repede în folosință, după cum reiese dintr-un proiect de hotărâre adoptat de Guvern azi. Citește articolul
Sistemul e-Sigiliu a fost introdus în legislație pe finalul anului trecut, însă fără a exista un orizont concret pentru operaționalizarea sa. Conform unui reprezentant al Autorității Vamale Române (AVR), sistemul va deveni funcțional abia în a doua parte a anului 2024, pentru că este necesară o achiziție publică importantă în acest sens. Citește articolul
În cazul sistemului e-Sigiliu nu trebuie stabilită o listă precisă a bunurilor pentru care e necesară monitorizarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) sau Autoritatea Vamală Română (AVR). În schimb, alegerea transporturilor rutiere de mărfuri care vor fi monitorizate se va face în funcție de analizele de risc derulate de cele două entități. Citește articolul
Un ordin cu normele pentru sistemul e-Sigiliu a fost oficializat recent de către Autoritatea Vamală Română (AVR) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Actul normativ stabilește exact ce transporturi rutiere de bunuri pot fi monitorizate cu sigilii inteligente și detaliază cum se derulează efectiv operațiunile de acest fel. Teoretic, însă, e-Sigiliu nu este funcțional încă, pentru că sunt necesare unele achiziții publice. Citește articolul
Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor introduce curând și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri, potrivit unei legi recent apărute în Monitorul Oficial. Instrumentul va fi folosit pentru a preveni evaziunea fiscală. Citește articolul
Formalismul excesiv al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost criticat din nou de judecători. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), scutirea de TVA pentru transportul legat de importul bunurilor nu poate fi refuzată automat de ANAF doar pentru că firma prezintă alte documente decât cele cerute de legislația autohtonă. Cu alte cuvinte, inspectorii trebuie să verifice dacă sunt îndeplinite condițiile de fond pentru a acorda scutirea de taxă, trecând cu vederea, dacă este cazul, cerințele de formă. Citește articolul
În lunile recente, redacția noastră a aflat despre mai multe schimbări importante ce vizează, direct sau indirect, activitatea transportatorilor rutieri de mărfuri și persoane. Unele dintre ele țin de modificarea legislației fiscale, însă altele nu. Iată ce e de reținut: Citește articolul
Inclusiv magazinele care transportă bunuri riscante cu vehiculele proprii (cele de dimensiuni mai mari) trebuie să dețină codul special (codul UIT) obținut în urma raportării în sistemul e-Transport, nu doar transportatorii rutieri. Măsura este prevăzută într-o lege oficializată joi. Citește articolul
Regimul taxelor de drum urmează să se schimbe semnificativ în 2026, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. Acest lucru este important mai ales pentru transportatorii rutieri de mărfuri și persoane, pentru care situația actuală o să devină mai complexă. Citește articolul
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, însă planul autorităților este de a extinde treptat raportarea în viitor (planul pare să fie conturat în prezent numai în linii mari). Totuși, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că România ar putea avea probleme dacă s-ar ajunge în final la extinderea obligației de raportare către toate transporturile rutiere. Citește articolul