Prin publicarea unui ordin în Monitorul Oficial, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a oficializat azi o serie de modificări la procedura pe care trebuie s-o folosească cei ce vor să se autorizeze pentru a putea instala sisteme de repartizare a costurilor pentru încălzire și apă caldă în blocuri. Printre altele, cei ce vor să se autorizeze în acest sens pot transmite de-acum autorităților actele necesare și online, iar obligația transmiterii către ANRE a unui raport de activitate va avea un singur termen anual, nu două, ca în prezent. Citește articolul
Un proiect legislativ înregistrat la Senat a readus în prim-planul atenţiei publice scutirea de la plata întreţinerii a copiilor cu vârsta de până în trei ani. Această prevedere a existat pentru o perioadă de un an şi jumătate, în vechea lege a asociaţiei de proprietari, însă nu viza cheltuielile totale de întreţinere, ci doar costurile pentru consumurile individuale, şi doar dacă asociaţia de proprietari decidea acest lucru, nu în mod obligatoriu. Totuşi, după intrarea în vigoare a actualei Legi a asociaţiei de proprietari nu mai există niciun fel de scutire, ba, din contră, părinţii trebuie să anunţe într-un timp destul de scurt apariţia unui copil într-un imobil. Citește articolul
Administrarea unui condominiu poate fi făcută fie de o singură persoană-administrator, fie de o firmă specializată în acest fel. Regulile general valabile de administrare a imobilelor cu mai multe apartamente sunt prevăzute de Legea nr. 196/2018, actuala reglementare a asociațiilor de proprietari. În cele ce urmează, prezentăm opt obligații importante ale administratorilor față de asociație: Citește articolul
Aspectele legate de înființarea asociațiilor de proprietari, dar și de chiriași, utilizarea sau modificarea locuințelor și, în general, toate aspectele vieții la bloc sunt stabilite și reglementate de legea asociațiilor de proprietari. Citește articolul
Aspectele legate de înființarea asociațiilor de proprietari, dar și de chiriași, utilizarea sau modificarea locuințelor și, în general, toate aspectele vieții la bloc sunt stabilite și reglementate de legea asociațiilor de proprietari. Astfel, asociațiile de proprietari se constituie în edificii cu cel puțin trei locuințe și trebuie să întocmească un statut și un regulament de bloc. Totodată, acestea au obligația de a-și creiona anual un buget, iar adunarea generală a membrilor trebuie convocată măcar o dată pe an. În orice caz, toate deciziile trebuie luate în adunarea majorității membrilor. Citește articolul
După ce recent Autoritatea națională de protecție a datelor (ANSPDCP) a publicat un ghid scurt pentru asociațiile de proprietari, unde a precizat că afișarea numelui proprietarilor sau a locatarilor la avizier, alături de cheltuielile acestora, ar fi permisă doar dacă există consimțământul persoanelor vizate sau dacă există o prevedere legală expresă, am vrut să vedem ce părere au despre acest lucru și profesioniștii din domeniu. De aceea, am contactat Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD), care a explicat că cel mai recomandat ar fi, pentru asociațiile de proprietari, să evite afișarea numelui proprietarilor la avizier. Citește articolul
Asociațiile de proprietari, chiar dacă prelucrează în mod constant date, nu sunt obligate să își numească un responsabil cu protecția datelor (DPO), consideră Autoritatea română de protecție a datelor (ANSPDCP), într-un ghid publicat miercuri pe site-ul acesteia. Acest lucru nu înseamnă, însă, că asociațiile de proprietari nu au alte obligații de conformare cu regulile din domeniul protecției datelor. Citește articolul
Obligațiile din domeniul protecției datelor vizează și asociațiile de proprietari, de multe ori. Problema e că, pentru multe asociații, respectarea unor acte normative precum Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR) nu e deloc ușoară. Simpla citire a Regulamentului, de exemplu, s-ar putea să nu le clarifice multora ce pot și ce nu pot să facă, iar obținerea consultanței juridice s-ar putea să fie prea scumpă pentru bugetul unei asociații de proprietari. Ori să nu fie dorită de membrii acesteia. De aceea, cel mai recent ghid al Autorității române de protecție a datelor (ANSPDCP) clarifică multe aspecte ce țin de respectarea legislației din domeniu, de la cazurile când ea se aplică, la ce pot să facă asociațiile în situații concrete - supraveghere video a casei scărilor, afișarea numelui și prenumelui locatarilor la avizier etc. Citește articolul
O practică foarte obișnuită pentru români, afișarea datelor acestora la avizierul blocului (de exemplu, numele sau cheltuielile de întreținere), s-ar putea să fie ilegală. În esență, aceasta ar contraveni Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), pentru că ea ar putea reprezenta o prelucrare de date ce este contrară acestui act normativ (mai ales din perpectiva principiului minimizării prelucrării datelor), care pretinde ca orice prelucrare de date să se facă strict în limita a ceea ce este necesar. Adevărul, în acest context, e că există și alte modalități de a informa locatarii ce datorii au la asociația de proprietari, fără a le face publice. Citește articolul
Asociațiile de proprietari au ajuns, din nou, în atenția Autorității române de protecție a datelor (ANSPDCP), după ce Autoritatea a sancționat o astfel de asociație cu 500 de euro pentru prelucrare ilegală de date, prin filmarea unei persoane și afișarea imaginii ei la avizierul blocului. În plus, asociației respective i s-a impus și să adopte măsuri adecvate de securitate pentru imaginile captate de camera video din bloc și să se asigure că numărul persoanelor care au acces la filmări este cât mai redus posibil. Citește articolul