Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare anuale și raportările contabile anuale urmează să fie depuse la autoritățile fiscale exclusiv online. Concret, asta înseamnă că prima depunere exclusiv electronică va fi făcută la 31 mai 2026. Citește articolul
Câteva clarificări oficiale pentru chiriile plătite persoanelor fizice de firme și PFA-uri, ce erau așteptate de contribuabili de la începutul anului, au venit abia de curând de la Guvern. Din 2024, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie. Citește articolul
După ani de zile în care au planat incertitudini asupra termenelor corecte pentru transmiterea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale, autoritățile au stabilit termene fixe în Legea contabilității. De asemenea, au apărut și reguli pentru situațiile în care acele termene pică în zile nelucrătoare. Citește articolul
Guvernul a confirmat indirect că obligația de a folosi sistemul e-Factura inclusiv în relația business to consumer (B2C) rămâne aplicabilă de la 1 ianuarie 2025. În acest sens, s-a clarificat oficial că firmele NU sunt obligate să colecteze CNP-urile persoanelor fizice pentru a transmite facturile B2C în sistem. Acolo unde nu se pune la dispoziție un CNP, se trece un număr cu 13 zerouri. Citește articolul
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), în cotă de 0,5%, este extins în 2025 la toate firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, conform unei legi noi. În 2024, ICAS este datorat doar de companiile cu o cifră de afaceri, în anul precedent, de peste 50 milioane euro. Totuși, Guvernul a intervenit recent cu o corectură la această măsură, pentru a evita o situație problematică - firmele cu cifra de afaceri de peste 50 milioane euro din sectoarele petrol și gaze naturale riscau să datoreze, în 2025, atât ICAS, cât și impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA, în cotă de 1%), de care au fost scutite în 2024. Citește articolul
O lege oficializată marți vizează modificarea Legii societăților, respectiv cuprinde aspecte referitoare la votul electronic în cadrul adunărilor generale și eliminarea unor formalisme considerate excesive: de exemplu, cerința ca în actele constitutive să fie trecute datele de identificare a beneficiarilor reali. Citește articolul
Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul
Atunci când este vorba despre performanțe excepționale, Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) poate stabili stimulente financiare unice pentru inspectori, se arată într-un act normativ recent oficializat. Fondurile necesare vor veni din sumele încasate efectiv de la contribuabili. Citește articolul
Transferul dosarului fiscal de la un organ fiscal la altul poate să aducă, uneori, probleme mari legate de TVA, atrage atenția Luisiana Dobrinescu de la Dobrinescu Dobrev. De exemplu, în practică au apărut situații în care autoritățile fiscale pur și simplu au „uitat” să facă transferul. Deoarece o asemenea scăpare poate avea efecte majore pe termen lung, cum ar fi anularea codului de TVA și pierderea dreptului de deducere, contribuabilii sunt sfătuiți să fie foarte atenți atunci când sunt mutați la alt organ fiscal. Citește articolul
Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul