avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 703 soluții astăzi
Acasă Subiect: persoane juridice
Subiect: persoane juridice
ACCES PREMIUM

Analiză Digitalizarea e rezolvarea? Eficiența inspecțiilor fiscale a fost în scădere în perioada 2014 - 2023, dar acest lucru s-ar putea schimba din 2026

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
6 Martie 2025 | 2372 | Timp de citire: 5 min.

Autoritățile de la noi pregătesc de mai mulți ani o „revoluție digitală” în relația cu contribuabilii, care să ajute inclusiv pe partea de controale fiscale. În acest sens, din 2026 urmează trecerea la inspecții fiscale derulate majoritar în baza gradului de risc. Având în vedere că eficiența inspecțiilor este într-o scădere constantă de mai mulți ani, situația s-ar putea schimba radical din 2026. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schema de reducere a facturilor de energie ale firmelor a fost prelungită din nou

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
3 Martie 2025 | 1742 | Timp de citire: 3 min.

Pentru că urma să expire la finele lunii martie 2025, schema de sprijin prin care se mențin reduse facturile de energie pentru companii a fost prelungită recent prin OUG. Astfel, plafonarea prețurilor la energie electrică este menținută încă trei luni, iar cea a prețurilor la gaze naturale - încă 12 luni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Schimbarea de paradigmă privind derularea controalelor fiscale se apropie cu pași repezi: Firmele trebuie să se pregătească înainte de trecerea în 2026

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Februarie 2025 | 19935 | Timp de citire: 6 min.

O parte însemnată din reforma controalelor fiscale care a venit în ultimele zile din 2022 urmează să se aplice de la 1 ianuarie 2026. De la acel moment, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va baza în principal pe analiza de risc pentru a selecta cine este supus inspecției fiscale și cine nu, iar controalele aleatorii se vor reduce semnificativ. Din moment ce mai sunt doar câteva luni până la acest termen, firmele trebuie să se pregătească în 2025 pentru o nouă paradigmă în relația cu ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

UPDATE e-Factura B2C: Doar anumite tranzacții cu persoanele fizice trebuie însoțite de o factură care să fie transmisă în sistem. Exemple de situații în care factura NU se emite

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Februarie 2025 | 5 | 33299 | Timp de citire: 3 min.

În contextul extinderii sistemului e-Factura și la relația business to consumer (B2C), mulți contribuabili au înțeles greșit că, de la 1 ianuarie 2025, trebuie să emită facturi pentru toate tranzacțiile ce implică persoane fizice. Din acest motiv, specialiștii subliniază că transmiterea facturilor B2C în e-Factura se face doar în cazurile în care legislația prevede în mod expres că trebuie emise facturi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Venituri din chirii plătite de firme persoanelor fizice: Cum se procedează în cazul plăților în natură și în cazul garanțiilor

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
25 Februarie 2025 | 10616 | Timp de citire: 2 min.

Noile modificări legislative introduse prin OUG nr. 138/2024 aduc clarificări esențiale pentru impozitarea veniturilor din chirii plătite de firme persoanelor fizice, inclusiv pentru plățile în natură și garanțiile utilizate pentru chirie. În acest context, iată ce este de știut. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Impozit pe profit: Declarațiile 101, modificate oficial pentru a reflecta noutățile din 2024

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
18 Februarie 2025 | 16776 | Timp de citire: 2 min.

Declarațiile 101, adică cea obișnuită pentru plătitorii de impozit pe profit și cea specială pentru grupurile de impozit pe profit, au fost modificate pentru a reflecta noutățile din domeniu ale anului 2024, potrivit unui ordin oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În principal, este vorba de introducerea de prevederi legate de impozitul minim și recuperarea pierderilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Formatul declarației cu situația de trezorerie pe 2024 a ONG-urilor a fost oficializat. Au apărut și precizări noi privind IMCA în reglementările contabile

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Februarie 2025 | 7332 | Timp de citire: 2 min.

ONG-urile trebuie să depună, împreună cu situațiile financiare anuale, și o declarație cu situația de trezorerie. În acest sens, Ministerul Finanțelor (MF) a oficializat recent un ordin cu formatul pe care ONG-urile îl folosesc anul acesta pentru situația pe 2024. Totodată, actul normativ include și câteva modificări la reglementările contabile în privința impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozit micro sau impozit pe profit? Antreprenorii ar trebui să facă o analiză preliminară înainte de a alege

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Februarie 2025 | 4983 | Timp de citire: 3 min.

Plecând de la marja de profit estimată a unei afaceri, antreprenorii ar trebui să facă o analiză preliminară înainte de a decide ce regim de impozitare ar fi mai avantajos pentru firma lor, cel puțin la început de drum sau dacă iau în calcul o schimbare de regim, precizează specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Retrospectivă 2024

Principalele noutăți de TVA cu care am trecut în noul an

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Februarie 2025 | 1633 | Timp de citire: 3 min.

Așa cum ne-au obișnuit autoritățile în ultimii ani, domeniul TVA-ului a fost în „topul” noutăților fiscale și în cursul lui 2024. De la modificări privind cotele de TVA la apariția sistemului e-TVA sau de la modificări legate de obligațiile declarative la noi fapte penale, contribuabilii au trecut în noul an cu un „bagaj” consistent de schimbări. Pe deasupra, inclusiv jurisprudența în domeniul TVA-ului s-a îmbogățit semnificativ. Iată principalele chestiuni de interes: Citește articolul

ACCES PREMIUM

De la planificare la vânzarea firmei sau a afacerii: Cum poate managementul să pregătească un „exit” de succes

PwC România în Aspecte juridice
11 Februarie 2025 | 1351 | Timp de citire: 4 min.

Decizia de a vinde o companie, un grup de companii sau o afacere nu este niciodată simplă, dar o pregătire prealabilă poate ajuta semnificativ un proces de vânzare. O tranzacție este un proces complex și de durată care necesită o pregătire minuțioasă pe mai multe arii și o atenție la detalii. Pregătirea pentru un proces de vânzare (cunoscută sub denumirea de „exit readiness”) reprezintă un prim pas important, având ca scop conservarea și crearea de valoare. Deși această etapă preliminară este adesea trecută cu vederea de mulți vânzători, ea este esențială pentru planificarea adecvată a procesului de exit și maximizarea  șanselor de a obține prețul dorit. Citește articolul