Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Odată ce am înțeles principiile de bază ale securității și sănătății în muncă (SSM), o întrebare fundamentală pentru orice angajator este cum organizează, în mod concret, această activitate în compania sa. Alegerea uneia dintre opțiunile permise de lege nu este doar o formalitate, ci o decizie strategică ce definește modul în care compania se raportează la siguranța echipei Citește articolul
În articolele anterioare din această serie am subliniat în mod repetat că dialogul este cheia prevenției. Am stabilit rolul angajatorului ca dirijor și pe cel al lucrătorului ca partener activ. Acum este momentul să discutăm despre principalul cadru legal și instituțional în care acest dialog ar trebui să se desfășoare în majoritatea companiilor: Comitetul de Securitate și Sănătate în Muncă (CSSM). Citește articolul
Putem vorbi de dreptul lucrătorilor de a refuza sarcini atunci când angajatorul nu respectă obligațiile de instruire în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM)? Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să explicăm responsabilitățile legale ale angajatorilor și riscurile asociate pentru angajați, pornind de la importanța instruirii adecvate de SSM. Inevitabil, refuzul de a executa o sarcină de lucru constituie premisa ideală a unui conflict între angajat și angajator. Citește articolul
Conform prevederilor din Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă (Legea SSM, pe scurt), în vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în munca şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, printre alte obligaţii, înainte de începerea oricărei activităţi, angajatorul trebuie să obţină autorizaţia de funcţionare din punctul de vedere al SSM. În caz contrar, riscă o amendă între 5.000 și 10.000 de lei. Doar anumite entități trebuie să se autorizeze din punct de vedere al SSM la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri). Citește articolul
Relațiile de muncă, indiferent de tipul contractului, sunt guvernate de principii generale care se adaptează în funcție de specificul activității desfășurate. Analizând situația unui telesalariat implicat într-un accident auto în timpul programului de muncă, trebuie subliniată importanța unei evidențe corecte a timpului de muncă și a formalizării „învoirilor”, deoarece absențele nejustificate pot duce la neclasificarea accidentului ca fiind de muncă. În cazul telesalariaților, angajatorii au obligația de a monitoriza periodic lucrătorii care lucrează în condiții de izolare, pentru a preveni eventuale absențe și a asigura securitatea și sănătatea acestora. Chiar dacă un accident nu îndeplinește condițiile legale pentru a fi considerat accident de muncă, acest lucru nu minimizează necesitatea de a aborda situațiile de risc și de a lua măsuri preventive. Citește articolul
Companiile trebuie să numească, potrivit legislației, o serie de responsabili, inclusiv unul cu investigarea hărțuirii, unul care se ocupă de securitatea și sănătatea în muncă, altul pentru investigarea hărțuirii ori un responsabil de mediu. Totuși, nu toți acești responsabili sunt trebuie să existe în toate firmele, ci, în funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe doar o parte dintre ei. Citește articolul
Un angajat conducător auto merge la urgențe pe fondul unui pretins accident de muncă, acuzând, de fapt, stări de rău generate de lipsa aerului condiționat. Pentru că constatările ulterioare arată că nu a fost vorba de un accident de muncă, compania decide că angajatul ar merita sancționat. Speța arată, desigur, nimic mai mult decât o gravă necunoaștere a obligațiilor legale ale angajatorilor. Citește articolul
Normele privind securitatea și sănătatea în muncă se aplică și studenților și elevilor în timpul stagiilor de practică, impunându-se colaborarea între unitățile de învățământ și societățile de practică pentru elaborarea unor convenții care să asigure informarea cu privire la riscurile profesionale. Partenerul de practică are responsabilitatea de a instrui practicanții, de a asigura echipamente de protecție și de a informa inspectoratul teritorial de muncă în caz de incidente. Citește articolul
Într-un raport publicat joi, Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) analizează sistemul dual de sănătate și securitate în muncă (SSM) din Germania, care combină responsabilitățile autorităților de stat și ale instituțiilor de asigurare împotriva accidentelor de muncă, demonstrând un model bine structurat pentru conformitate în Europa. Deși resursa umană la nivel de inspecție este limitată, digitalizarea facilitează inspecțiile prin aplicații mobile care prioritizează riscurile, îmbunătățind eficiența și putând ajunge mai repede acolo unde situația e critică. În plus, odată cu pandemia, companiile au fost încurajate să se folosească de metode ce implică autodeclararea și controlul intern pentru a evalua conformitatea cu reglementările SSM, răspunzând astfel provocărilor existente din mediul de lucru. Citește articolul
Legea pentru sănătate și securitate în muncă (SSM) reglementează accidentele de muncă, incluzând accidentele de traseu, adică acele evenimente survenite în timpul și pe traseul normal de deplasare de la domiciliu la locul de muncă și invers, precum și în timpul îndeplinirii unor sarcini de serviciu. Accidentele de traseu pot avea loc și în timpul unor delegații sau în pauzele regulamentare, dar trebuie să ne gândim tot timpul la o legătură între eveniment și activitatea profesională. Deși numărul accidentelor de traseu urmează o tendință ușoară de creștere în ultimii ani, regăsim o scădere pe parcursul anilor 2020 - 2021, ce poate fi atribuită pandemiei, dar datele disponibile trebuie privite cu precauție, din cauza subdeclarării accidentelor de muncă la modul general. Acum câțiva ani, Guvernul propusese scoaterea accidentului de traseu din Legea SSM, însă propunerea nu a mai fost adoptată. Citește articolul