avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1379 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Act normativ: HOTĂRÂRE nr 1425 / 2006

Act normativ: HOTĂRÂRE nr 1425 / 2006

ACCES PREMIUM

Multiplele obligații și formalități pe care le implică existența unui salariat, fie și numai pentru a bifa condiția de la impozitarea micro

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
16 Noiembrie 2022 | 3949 | Timp de citire: 5 min.

Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o societate pentru a aplica impozitul micro se numără, de la 1 ianuarie 2023, aceea de a avea cel puțin un salariat. Foarte important de reținut pentru toți cei care vor să se asigure că, aplicând acest impozit de la 1 ianuarie, respectă și alte prevederi legale în același timp, e că nu vorbim doar de un contract de muncă și un salariu de plătit - formalitățile ce decurg din existența acestui „cel puțin un salariat” sunt multe, toate implică unele griji și costuri suplimentare, iar în unele cazuri e nevoie să apelăm la „ajutorul” unor terți. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Accidentele de muncă petrecute în străinătate: Importanța pontajelor în cazul salariaților delegați

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2022 | 1673 | Timp de citire: 2 min.

Cât timp se află în programul de lucru, aproape orice eveniment nefericit apărut cu un salariat trebuie investigat și cercetat de angajator ca accident de muncă. Însă ceea ce se petrece în timpul liber nu mai ține de angajator. La fel stă situația și în cazul în care salariatul este delegat în străinătate. Totuși, pentru a preveni situațiile în care un eveniment petrecut într-o ipostază extraprofesională să fie considerat accident de muncă, angajatorul ar trebui să prevadă clar, în descrierea misiunii, care este programul de lucru al salariatului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telesalariații care lucrează din afara țării: Consecințe SSM și obligațiile angajatorului în cazul accidentelor de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2022 | 3715 | Timp de citire: 4 min.

În ipoteza în care detașează sau trimit în delegație angajați în străinătate sau au situații de telesalariați care nu se mai află pe teritoriul României, indiferent că au fost de acord cu această mutare sau află întâmplător de ea, angajatori au, din perspectiva securității și sănătății în muncă (SSM), obligația de a declara orice eveniment de muncă și de a-l cerceta. După cum a subliniat Daniel Milicescu, managing partner Eurofin Consult, nu amenzile pe care le poate aplica Inspecția Muncii în cazul accidentelor de muncă sunt cele grave, ci consecințele care pot deriva dintr-un accident de muncă necercetat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar și când un lucrător se rănește în timpul pauzei de masă sau la baie, angajatorului îi revin aceleași obligații ca în cazul unui accident de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2022 | 1 | 5298 | Timp de citire: 4 min.

În categoria accidentelor de muncă, așa cum sunt definite de Legea SSM, intră și unele evenimente care nu se produc ca urmare a prestării efective de activitate: cum ar fi deplasarea înspre ieșirea din unitate, accidente petrecute în timpul pauzelor de masă sau când lucrătorii se află la baie. Și în aceste situații, angajatorii trebuie să cerceteze accidentele și să le comunice mai departe, în funcție de efectele lor, inspectorilor teritoriali de muncă, asigurătorului sau chiar poliției. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce responsabilități au angajatorii și ce măsuri pot lua dacă un angajat se prezintă la muncă sub influența unor substanțe interzise

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 August 2022 | 4139 | Timp de citire: 3 min.

Consumul de băuturi alcoolice, al substanțelor psihoactive sau al substanțelor și preparatelor stupefiante și psihotrope afectează relațiile de muncă și poate pune chiar în pericol  persoanele care le consumă la locul de mucă sau care se prezintă la serviciu sub influența acestora, dar și pe ceilalți participanți la procesul de muncă. Deși aceste efecte negative nu pot fi negate, regulile în privința relațiilor de muncă sunt lăsate la aprecierea angajatorului care poate, prin regulamentul intern sau prin instrucțiunile proprii privind securitatea și sănătatea în muncă, să le stabilească și să aplice sancțiuni atunci când constată că unul sau mai mulți salariați au săvârșit o abatere disciplinară. Angajatorul nu are responsabilități și nici drepturi în privința timpului liber al angajaților săi, dar are din momentul când aceștia intră pe ușă, la program, până la terminarea programului, când pleacă acasă. Tocmai de aceea, e bine de știut că angajatorilor nu le este doar recomandat, ci chiar impus uneori să ia măsurile necesare și să anunțe autoritățile dacă unul dintre angajați vine la muncă drogat, de pildă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Deplasările în interes de serviciu în zilele de repaus ale salariatului trebuie compensate cu timp liber corespunzător, pe lângă indemnizația de delegare

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
13 Iulie 2022 | 7570 | Timp de citire: 5 min.

Deplasarea salariatului la locul unde a fost trimis de angajator trebuie recompensată cu timp liber corespunzător sau un spor la salariu, dacă ea are loc în zilele de repaus săptămânal, pe lângă indemnizația de delegare ce trebuie acordată în mod obligatoriu. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce obligații legale are un angajator al cărui salariat detașat în străinătate are un accident în timpul repausului?

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
29 Martie 2022 | 2440 | Timp de citire: 4 min.

Dacă un salariat detașat transnațional suferă un accident în timpul său de repaus zilnic sau săptămânal, angajatorul are o serie de obligații legate de securitatea și sănătatea în muncă de îndeplinit, pentru a stabili dacă respectivul accident se consideră a fi sau nu unul de muncă. Chiar dacă angajatorul îi oferă salariatului detașat accesul la serviciile de asistență medicală în statul în care l-a trimis, el poate să încheie pentru acesta și asigurări de sănătate facultative. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Instructajul SSM în cazul telesalariaților se poate desfășura integral la distanță. Câteva repere legale pentru firme

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
23 Martie 2022 | 3716 | Timp de citire: 4 min.

Unul dintre aspectele pe care inspectorii de muncă le vor verifica în cazul angajaților ce lucrează la distanță pe termen lung este cel legat de rigorile SSM (sănătate și securitate în muncă). Desfășurarea instructajelor propriu-zise la distanță nu ar trebui să pună probleme firmelor, la fel și semnarea documentelor la distanță de către telesalariați, fără a fi nevoie de deplasarea lor la locul de muncă/sediul angajatorului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariații reveniți din telemuncă trebuie să fie reinstruiți pentru SSM. Amenzile pentru neconformare ajung până la 8.000 lei

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 Martie 2022 | 2598 | Timp de citire: 2 min.

Dacă, din momentul încetării stării de alertă, angajatorul aduce înapoi la sediu sau birou angajații care s-au aflat în telemuncă pentru o perioadă îndelungată, trebuie să ia în considerare că este necesară să le facă reinstruirea în securitatea și sănătatea în muncă (SSM). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fișele de instruire pentru SSM și aspectele la care trebuie să fie atenți angajatorii

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
17 Martie 2022 | 3630 | Timp de citire: 4 min.

Acum că s-a stabilit expres că fișele de instruire individuale pot fi semnate și electronic, cei care se ocupă de ele ar trebui doar să aibă în vedere anumite aspecte practice, dat fiind că, esențialmente, ele nu au fost modificate în cerințele de conținut. De exemplu, că nu le vor putea prezenta inspectorilor imprimate și nu are sens să fie arhivate în format material sau că modul acesta de semnare ar trebui convenit de dinainte și cunoscut pentru toată lumea. Citește articolul