Mai multe ajustări ale Legii prevenirii și combaterii spălării banilor au fost operate de autorități printr-o lege oficializată recent. Acestea se referă, în principal, la măsurile de cunoaștere a clientelei și la ONG-uri. Totodată, se pregătea o schimbare importantă legată de secretul profesional pe care trebuie să-l păstreze avocații, dar aceasta a fost scoasă până la urmă. Citește articolul
Activitățile de consultanță în afaceri și management prezintă, în România, un profil ridicat de risc de spălare a banilor, așa cum reiese dintr-un raport de evaluare sectorială publicat recent de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). În acest context, firmele care derulează astfel de activități ar trebui să fie conștiente de principalele riscuri de spălare a banilor la care sunt expuse și să aplice măsuri speciale pe termen scurt, mediu și lung, potrivit unui specialist consultat de redacția noastră. Citește articolul
În ultimii ani, Uniunea Europeană a implementat sancțiuni complexe împotriva Rusiei ca răspuns la războiul din Ucraina, adoptând 16 pachete de măsuri menite să afecteze economia și capacitățile militare ruse. În acest context, România a modificat legislația prin Ordonanța de Urgență nr. 135/2024, care ajustează cadrul național pentru a asigura o implementare riguroasă a sancțiunilor europene. Noile reglementări impun obligații stricte pentru toate persoanele fizice și juridice, inclusiv necesitatea de a efectua evaluări de risc și de a îngheța resursele legate de entități sancționate. În plus, OUG 135/2024 introduce sancțiuni mai severe pentru neîndeplinirea acestor obligații, inclusiv amenzi substanțiale și, în viitor, posibilitatea de a aplica pedepse penale. Este esențial ca firmele să adopte politici interne de monitorizare a respectării sancțiunilor, adaptate la specificul și dimensiunea activității lor, pentru a se conforma noilor cerințe legale și pentru a evita consecințele negative. Citește articolul
Regulile naționale privind prevenirea și combaterea spălării banilor au fost schimbate recent, prin OUG, pentru a actualiza și a extinde obligațiile pe care le au furnizorii de servicii de criptoactive în România. Citește articolul
Sectorul imobiliar este în ultima vreme supus unor provocări și teste tot mai diverse, mai ales pe piața locală. Factori precum instabilitatea geopolitică, eliminarea unor facilități fiscale, deficitul bugetar mare și inflația influențează în mod direct apetitul investitorilor. Cu toate acestea, aderarea României la spațiul Schengen, revenirea unui număr tot mai mare de români din diaspora și dezvoltarea accelerată a infrastructurii contribuie la revitalizarea interesului pentru plasamente în domeniul imobiliar. Citește articolul
În februarie 2025 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul
Declarația anuală privind beneficiarii reali ai companiilor este în continuare o obligație legală, doar că aceasta vizează numai firmele care au în acționariat entități stabilite în țări cu risc de spălare a banilor. În condițiile în care societățile aprobă în această perioadă situațiile financiare pe anul 2024, declarația anuală de beneficiar real se depune, unde este cazul, în 15 zile de la aprobarea bilanțurilor. Citește articolul
Imperativul remedierii deficiențelor identificate de Comitetul Moneyval în mai 2023 și al alinierii legislației naționale la standardele internaționale și europene sunt motivele-cheie care au condus recent la inițierea unor schimbări importante privind legislația în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, pentru protejarea economiei și întărirea cooperării internaționale, este esențial ca România să elimine vulnerabilitățile în domeniu, identificate pentru perioada 2017-2021, și să își consolideze cadrul legal și mecanismele de supraveghere. Citește articolul
Companiile trebuie să numească, potrivit legislației, o serie de responsabili, inclusiv unul cu investigarea hărțuirii, unul care se ocupă de securitatea și sănătatea în muncă, altul pentru investigarea hărțuirii ori un responsabil de mediu. Totuși, nu toți acești responsabili sunt trebuie să existe în toate firmele, ci, în funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe doar o parte dintre ei. Citește articolul
În octombrie 2024 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul