avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1436 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 16 / 1996

Act normativ: LEGE nr 16 / 1996

ACCES GRATUIT

UPDATE Autoritățile și instituțiile publice vor putea arhiva electronic actele fără acreditarea necesară firmelor care fac asta în scop comercial. Măsura e oficială

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 Iunie 2024 | 7177 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o lege ce a fost publicată miercuri în Monitorul Oficial, se stabilește modificarea unor acte normative referitoare la arhivarea documentelor electronice, astfel încât să poată fi aplicate mai multe prevederi existente în legislația specifică a unor state europene şi nu numai, ale căror reguli și structură din domeniu se aseamănă mult cu practica arhivistică din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Condițiile pentru autorizarea serviciilor de arhivare, modificate substanțial. Termen-limită de 60 de zile pentru soluționarea cererilor

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Director Editorial, avocatnet.ro
6 Octombrie 2023 | 2828 | Timp de citire: 3 min.

Un recent ordin al Ministerul Afacerilor Interne (MAI) cuprinde noile norme privind autorizarea și funcționarea serviciilor de arhivare, prin care sunt modificate substanțial vechile prevederi. De exemplu, cei de la MAI propun, în privința locului de desfășurare al serviciilor, înlăturarea posibilității ca un operator economic să poată presta servicii arhivistice exclusiv la sediul beneficiarilor, fiind necesar un spațiu distinct pentru fiecare serviciu de arhivare. Totodată, autorizația de securitate la incendiu va trebui să vizeze toată clădirea din care face parte depozitul sau spațiul din care face parte încăperea amenajată, iar în privința angajaților vor trebui aduse documente suplimentare la solicitarea autorizării. Ordinul, recent publicat, stabilește expres și un termen-limită de 60 de zile pentru a soluționa cererile persoanelor fizice sau juridice. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Au fost oficializate limitele maxime ale tarifelor cerute pentru serviciile arhivistice prestate de firmele autorizate

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
4 Octombrie 2023 | 1 | 2512 | Timp de citire: 2 min.

Printr-un ordin publicat azi sunt stabilite în sfârșit limitele maxime ale tarifelor pentru serviciile arhivistice prestate de operatorii economici autorizați. Acestea sunt valabile pentru 2023 și includ taxe administrative, de cercetare și de eliberare. De asemenea, se precizează că nu se percep taxe în cazul în care operatorul nu deține documentele solicitate și că tarifele vor fi actualizate anual, ținând cont și de nivelul salariului minim brut, printre altele. Aceste măsuri au fost adoptate pentru a rezolva problema tarifelor excesive percepute de firmele de arhivare în procesul de reconstituire a vechimii pentru pensionare. Cu toate acestea, normele din acest ordin au întârziat mult timp să apară. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Noua regulă de arhivare a statelor de salarii nu înseamnă că documentele mai vechi pot fi aruncate deja. Termenul nou trebuie tratat cu prudență

Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva societăților timp de cinci ani, calculați de la dată de 1 iulie a anului următor celui încheierii exercițiului financiar în care au fost întocmite, inclusiv pentru statele de salarii, stabilește o nouă lege, aplicabilă din ianuarie 2023. Modificarea Legii contabilității și reducerea semnificativă a termenului de arhivare a statelor de salarii a însemnat un motiv de bucurie pentru angajatori, însă e recomandabilă tratarea cu multă prudență a noului termen. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Legea cu costurile mai mici pentru obținerea documentelor privind stagiile de cotizare la pensie, oficializată

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Director Editorial, avocatnet.ro
11 Ianuarie 2023 | 8 | 16821 | Timp de citire: 3 min.

Printr-o nouă reglementare, care a fost oficializată azi, una dintre marile probleme ale celor care vor să-și reconstituie vechimea la pensionare își va găsi rezolvarea în curând: în locul tarifelor aleatorii, uneori excesiv de mari, percepute de firmele de arhivare vor exista limite tarifare stabilite legal. Deși inițial se propusese decontarea cheltuielilor de către casele de pensii, în Parlament s-a decis eliminarea acestei facilități pentru că ar presupune costuri prea mari și ar fi nevoie de mai mulți angajați ai statului care să se ocupe de chestiune. Pentru ca noile măsuri să fie pe deplin aplicabile, autoritățile trebuie să actualizeze normele din domeniu, termenul-limită fiind luna februarie. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cât costă reconstituirea vechimii în muncă dacă datele nu se regăsesc în arhiva electronică?

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
22 Iulie 2022 | 3 | 21095 | Timp de citire: 4 min.

De multă vreme deja, angajați și foști angajați reclamă costurile însemnate cerute de firmele autorizate pentru eliberarea de documente din arhivă, documente care le sunt necesare acestora dintâi să se pensioneze. Condiționarea aceasta a fost criticată inclusiv la Curtea Constituțională. Acum, în Parlament, avem o propunere legislativă prin care se dorește limitarea acestor tarife și care ar putea fi adoptată chiar toamna asta, după ce a primit raport favorabil la finalul lunii trecute, înainte ca parlamentarii să intre în vacanță. În realitate, dacă prevederile legii ar fi fost respectate la timpul potrivit, cei care se plâng de tarifele mari nu ar fi trebuit nici să stea să caute arhivatorii, nici să achite contravaloarea serviciilor cerute de ei pentru a-și obține dreptul la pensie așa cum li se cuvine. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Revista presei

Arhivele Naţionale: Discuţii avansate pentru un act normativ privind declasificarea documentelor „de maxim interes”

avocatnet.ro în Știri & Revista presei
31 Mai 2022 | 981 | Timp de citire: 3 min.

Avocatnet.ro şi Digi24.ro vă prezintă cele mai importante ştiri ale dimineţii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Semnături avansate vs. calificate în relațiile de muncă. Ce trebuie să știe angajatorii înainte de a alege un anumit tip de semnătură

Roxana Neagu în Știri & Revista presei
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Iunie 2021 | 4923 | Timp de citire: 9 min.

Legislația muncii permite în acest moment ca orice document dintre angajat și angajator să fie semnat electronic, prin intermediul unei semnături calificate sau avansate. Deși par similare, cele două tipuri de tehnologii au din perspectivă tehnică caracteristici diferite și asigură niveluri distincte de securitate și recunoaștere legală. În timp ce semnătura calificată este echivalentul implicit al semnăturii olografe, fiind recunoscută ca atare din punct de vedere legal în orice stat din UE, semnătura avansată are o recunoaștere limitată, fiind necesară dovedirea ei, iar companiile care aleg acest tip de semnare în relația cu angajații lor trebuie să își ia măsuri suplimentare pentru a se asigura că semnările respective sunt valabile și pot fi demonstrate și la ani distanță de la momentul în care actele de muncă au fost semnate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie UNPIR: În forma actuală, modificările operate duminică la Codul muncii nu-și ating scopul

Dragoș Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 Mai 2021 | 3778 | Timp de citire: 3 min.

Începând de duminică, atunci când un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar sunt cei care eliberează adeverințe de vechime pentru salariați. În plus, practicienii în insolvență trebuie de-acum să se ocupe și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. În acest context, Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR) subliniază că modificările apărute recent nu vor rezolva rapid și fără probleme situațiile generate de intrarea în insolvență, faliment sau lichidare a unei firme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Controale ITM: Inspectorii trebuie să accepte, la verificări, prezentarea actelor de muncă în format electronic

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 Mai 2021 | 1 | 4905 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când vin în control la angajatori, inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) trebuie să accepte actele de muncă cerute chiar și în format electronic, au confirmat specialiștii. Venim cu această clarificare după ce OUG 36/2021 a stabilit că toate documentele generate de încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă pot fi semnate și electronic de către părți. Citește articolul