Externalizarea unor roluri din companie este permisă în majoritatea cazurilor, excepțiile fiind acelea în care legea stabilește clar, negru pe alb, că responsabilul X sau Y trebuie să fie din interiorul companiei. Un aspect important de reținut e că externalizarea nu scutește compania care e externalizat de responsabilitate legală în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor legale. La externalizare trebuie avute în vedere reglementerea clară a obligațiilor prestatorului prin contract, verificarea periodică a acreditărilor și autorizațiilor prestatorului, precum și monitorizarea constantă a îndeplinirii obligațiilor de către prestator. Citește articolul
Situația actuală de pe piața muncii, caracterizată de deficitul de forță de muncă calificată, e de natură să genereze riscuri semnificative în anumite domenii de activitate, unde angajatorii ajung să ignore necesitatea diplomelor de calificare în favoarea rezultatelor practice. Iar ca să putem vorbi de „furatul meseriei”, în anumite domenii poți să furi oricât ai vrea pentru că îți lipsește baza pe care să pui ceea ce ai furat, adică formarea pe care ar fi trebuit să o faci înainte. Astfel, dacă ți-aș spune să-ți lași mașina pe mâinile unuia care nu are calificare de mecanic auto și care doar „a furat meserie” de la alții, ai face-o? Citește articolul
Un angajat conducător auto merge la urgențe pe fondul unui pretins accident de muncă, acuzând, de fapt, stări de rău generate de lipsa aerului condiționat. Pentru că constatările ulterioare arată că nu a fost vorba de un accident de muncă, compania decide că angajatul ar merita sancționat. Speța arată, desigur, nimic mai mult decât o gravă necunoaștere a obligațiilor legale ale angajatorilor. Citește articolul
În funcție de profilul acestora, în companii trebuie să existe o serie de responsabili, inclusiv unul cu securitatea și sănătatea în muncă, unul care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare sau un expert în egalitate de șanse și tratament. Numirea persoanelor care îndeplinesc roluri critice în firmă se poate face fie prin decizie administrativă, fie prin contractul de muncă, în baza unor criterii. Citește articolul
Directiva UE privind munca pe platformă, recent adoptată, reprezintă un pas important în direcția protejării sănătății și securității lucrătorilor din economia platformelor digitale. Cu toate acestea, directiva nu adresează anumite problematici și există unele obstacole ce ubliniază importanța unei implementări atente și a unui angajament ferm din partea statelor membre pentru a garanta respectarea drepturilor și a protecției SSM a tuturor lucrătorilor pe platformă. Citește articolul
Despre programul de muncă, repartizarea acestuia, zilele de concediu și chiar scopul relației de muncă putem deschide foarte multe discuții - de fapt, le deschidem destul de des, din diverse perspective. Cu toate acestea, piața muncii te întâmpină mereu cu situații în care legea pare mai degrabă ceva de domeniul basmelor. Deși scurta istorisire de la care am plecat azi poate părea inventată, aflați că nu este. Citește articolul
Concediul de odihnă este un drept fundamental al angajaților, esențial pentru sănătatea și bunăstarea acestora, iar durata sa ar trebui să fie adaptată și în funcție de vechimea și vârsta lucrătorilor, având în vedere că nevoile de recuperare diferă pe parcursul vieții. În timp ce sectorul public beneficiază de reglementări ceva mai favorabile privind numărul minim de zile de concediu pe măsura vechimii, angajații din sectorul privat au doar posibilitatea de a negocia zile suplimentare. Angajatorii ar trebui să fie conștienți de riscurile asociate cu lipsa odihnei adecvate, care pot afecta nu doar sănătatea individuală, ci și productivitatea generală a organizației. Citește articolul
Legislația în vigoare stabilește obligația existenței în firme, în funcție de profilul acestora, a unor responsabili. Astfel, e vorba despre responsabilul cu securitatea și sănătatea în muncă, cel care se ocupă de investigarea hărțuirii ori de cercetările disciplinare și de expertul în egalitate de șanse și tratament ori de ofițerul de securitate a datelor, în funcție de caracteristicile firmei. În multe situații, acești responsabili pot fi aleși dintre angajații deja existenți în firmă, dar sunt și persoane care nu prea pot să îndeplinească acele roluri din cauza riscului de conflict de interese. Citește articolul
În perioada 1 aprilie - 27 septembrie 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și respectarea normelor legale în rândul angajatorilor care utilizează zilieri și salariați temporari, identificând numeroase nereguli și aplicând sancțiuni semnificative. Atât munca zilieră, cât și leasingul de personal reprezintă soluții importante pentru angajatorii care au nevoi temporare de personal, dar necesită o respectare riguroasă a reglementărilor legale pentru a evita penalitățile și a asigura un mediu de lucru sigur și eficient. Iar unul dintre aspectele uitate frecvent e chiar zona obligațiilor de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Modelul de muncă hibrid este probabil cel mai utilizat în actuala paradigmă de muncă, oricare ar fi proporția zilelor de muncă petrecute în afara sediului angajatorului. Deși pare cea mai avantajoasă formulă de lucru pentru a asigura flexibilitatea mult râvnită de angajați în prezent, munca în regim hibrid vine și cu unele provocări. Una dintre ele e chiar diluarea responsabilităților de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul