Salariatului îi revine obligația de a respecta măsurile de sănătate și securitate în muncă (SSM) din unitatea în care lucrează. Atunci când angajatorul își îndeplinește obligațiile conform legii și le furnizează angajaților echipamentele individuale de protecție, le explică necesitatea lor și riscurile în cazul nefolosirii echipamentelor, refuzul angajatului de a purta echipamentul este în mod cert o conduită care poate atrage răspunderea sa disciplinară. Citește articolul
Recent, Inspecția Muncii anunța rezultatele campaniei naționale de verificare a prestatorilor de servicii externe cu responsabilități în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă (SSM). În perioada 29 mai - 7 iunie, inspectorii au controlat 1707 întreprinderi și 1631 de servicii externe cu scopul de a asigura că activitățile de prevenire și protecție sunt conforme cu legislația în vigoare, descoperind peste 1.000 de neconformități pentru care au dispus măsuri de corectare și aplicând totodată aproape 800 de sancțiuni contravenționale, inclusiv 117 de amenzi totalizând 660.000 lei. Dar ce înseamnă aceste cifre pentru angajatori și angajați? Campania a avut două obiective principale: să verifice dacă serviciile externe de prevenire și protecție își îndeplinesc obligațiile legale și conștientizarea la nivel de angajatori că aceștia nu sunt exonerați de responsabilitățile lor în domeniu chiar dacă apelează la servicii externe. Citește articolul
În perioada 14 - 17 mai 2024, Inspecția Muncii a desfășurat o campanie națională intensă vizând firmele din domeniul comerțului cu flori, semințe, animale de companie și hrană pentru acestea. Scopul principal a fost verificarea respectării legislației muncii și a normelor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Campania s-a soldat cu 1.530 de controale și a dezvăluit o serie de nereguli, conducând la aplicarea a 766 de sancțiuni contravenționale, dintre care 131 au fost amenzi, totalizând peste 800.000 de lei. În urma controalelor, au fost identificate numeroase deficiențe, mai ales în domeniul SSM, unde au fost aplicate aproape 600 de sancțiuni contravenționale din care amenzi în valoare totală de 328.500 de lei. În acest context, am realizat azi o scurtă trecere în revistă a recomandărilor pentru firmele care vor să evite sancțiunile inspectorilor pe partea de SSM, în viitor: Citește articolul
Munca la înălțime este o condiție de muncă deosebită care implică riscuri semnificative pentru lucrători, iar căderile de la înălțime, în special în domeniul construcțiilor, rămân una dintre principalele cauze ale accidentelor de muncă. Pentru a preveni accidentele și a asigura siguranța angajaților, este esențial să se respecte și să se aplice reglementările de securitate și sănătate în muncă în vigoare. Citește articolul
Activitatea de birou, deși aparent lipsită de pericole, ascunde multiple riscuri din perspectiva sănătății și securității în muncă (SSM) care pot afecta sănătatea și siguranța angajaților. Este esențial ca atât angajatorii, cât și angajații să fie conștienți de aceste riscuri și să ia măsurile necesare pentru a le gestiona eficient. Iată o privire detaliată asupra principalelor riscuri și modului în care pot fi prevenite. Citește articolul
Inteligența artificială și robotica avansată transformă mediul de lucru, aducând atât beneficii cât și provocări pentru sănătatea și securitatea în muncă (SSM). La locurile de muncă din UE se folosesc din ce în ce mai mult robotica avansată și inteligența artificială în automatizarea sarcinilor. Ele oferă lucrătorilor avantajul de a putea delega activitățile banale și riscante în favoarea unei mai bune securități și a dezvoltării competențelor, dar prezintă neajunsuri ca, de exemplu dependența excesivă, pierderea autonomiei și nevoia unei formări adecvate, potrivit Agenției Europeane pentru Securitate și Sănătate în Muncă (AESSM). Citește articolul
Înțelegerea importanței semnalizării de securitate și de sănătate la locul de muncă (SSM) este esențială pentru prevenirea accidentelor. Pentru a evita evenimentele nefericite, regulile specifice impun ca în locurile unde se desfășoară activități să avem semne care să ne avertizeze despre pericole potențiale sau care să ne instruiască cu privire la ce trebuie să facem. Semnalizarea este importantă nu doar pentru lucrători, ci și pentru vizitatori și înseamnă orice formă de comunicare care informează despre siguranță și sănătate la locul de muncă, putând fi vorba de un panou, o culoare distinctivă, un semnal luminos sau sonor, o indicație verbală sau chiar un gest. Citește articolul
Impunerea unei limite maxime a decontării cheltuielilor cu ochelari angajaților din instituțiile/autoritățile publice se va reflecta, cel mai probabil, în practica angajatorilor din mediul privat și nu într-un mod care să-i avantajeze, la final, pe angajatori. Riscul major se află însă pe plan fiscal. Problema din recentul proiect de OUG nu ar fi neapărat impunerea unei limite sau, măcar, a unui interval de cost, ci faptul că limita e nejustificat de scăzută. Citește articolul
Norvegia a demonstrat un angajament exemplar în ceea ce privește îmbunătățirea sănătății și securității la locul de muncă (SSM), devenind un model de urmat pentru alte state europene, potrivit unui raport publicat săptămâna aceasta de Agenția Europeană de SSM (AESSM). Printr-o serie de măsuri inovatoare și reglementări stricte, Norvegia a reușit să creeze un mediu de muncă mai sigur și mai sănătos pentru toți angajații săi. Raportul descrie actuala strategie a Norvegiei în domeniul SSM și prezintă rezultatele a șase studii de caz pe teme specifice, în această ordine: strategia bazată pe riscuri a autorității pentru inspecția muncii, cooperarea între diferitele agenții și autorități ale statului, lecțiile învățate în pandemie (utilizarea inspecțiilor virtuale), call-centerul autorității pentru inspecția muncii, serviciile de sănătate ocupațională și schema reprezentanților pentru SSM (terți care se ocupă de supraveghere pe diferite sectoare de activitate, dar nu sunt inspectori de muncă). Citește articolul
În cazul unor activități specifice, cum ar fi cele care asigură asistența medicală în regim de permanență, repartizarea programului de muncă trebuie să țină cont și de gradul de încărcare în anumite perioade și să asigure o funcționare eficientă a activității. Pornind de la un caz sesizat recent pe forumul avocatnet.ro, ne amintim ce înseamnă timpul de muncă și care sunt aspectele esențiale pe care niciun angajator nu le poate ignora. Citește articolul