avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1125 soluții astăzi
Acasă Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

Act normativ: LEGE nr 53 / 2003

ACCES PREMIUM

Calendarul controalelor la firme 2017: În ce perioade cresc șansele ca autoritățile să-ți verifice afacerea

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Martie 2017 | 9580 | Timp de citire: 3 min.

În mod obișnuit, controalele pe care autoritățile le desfășoară la firme se intensifică în perioadele în care se înregistrează creșteri în vânzarea de produse și prestarea de servicii. Astfel, de exemplu, sunt șanse mult mai mari ca Fiscul să vină în control la hoteluri și restaurante în perioada minivacanței de 1 mai, ca inspectorii muncii să verifice activitatea din domeniul construcțiilor în timpul verii sau ca inspectorii sanitari să treacă pragul măcelăriilor în preajma Paștelui. Din acest motiv, astăzi prezentăm un calendar estimativ al acțiunilor de control ce ar putea fi desfășurate în cursul anului 2017 la companii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Raportarea impozitului pe profit: Tratamentul fiscal al cheltuielilor la stabilirea rezultatului fiscal

Expert Cont Serv 2002 în Contabil și fiscal
13 Martie 2017 | 9583 | Timp de citire: 6 min.

Noul Cod fiscal, aplicabil din 1 ianuarie 2016, a adus o serie de modificări privind impozitul pe profit. Astfel, conform prevederilor art. 25 din Legea nr. 227/2015, sunt considerate cheltuieli deductibile integral pentru stabilirea rezultatului fiscal acele cheltuieli care sunt efectuate în scopul desfășurării activității economice, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare, precum și taxele de înscriere, cotizațiile și contribuțiile către organizații sindicale și patronale, camerele de comerț. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cash flow 2017: Învață să realizezi un flux de numerar pentru orice afacere, folosind modelul nostru

Marian Dumitrache în Finanțări
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
13 Martie 2017 | 36579 | Timp de citire: 5 min.

Fluxul de numerar (cash flow) reprezintă imaginea cea mai clară a stării de sănătate a unei afaceri, prezentând atât încasările, cât și plățile pe care o societate le are într-o perioadă de timp. Nu trebuie să fi terminat o facultate economică și nici să fi lucrat în contabilitate pentru a realiza un cash flow. Descarcă un model de flux de numerar din acest articol și urmează exemplul nostru pas cu pas. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Discriminarea femeilor la locul de muncă: Cum o pot combate?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
10 Martie 2017 | 3 | 15138 | Timp de citire: 4 min.

Discriminarea la locul de muncă le vizează în special pe femei, mai cu seamă pe cele care se pregătesc să devină mame sau se întorc din concediile de creștere a copilului. Tratamentul diferit și nedrept se manifestă în diverse moduri: salariatelor nu le sunt recunoscute drepturile, le sunt blocate căile spre promovare, sunt marginalizate sau presate să-și dea demisia pentru ca angajatorul să fie pus la adăpost de o eventuală sancțiune. Actele normative le pun acestor angajate la dispoziție niște mecanisme prin care să ceară ca discriminarea să înceteze, prin care să obțină sancționarea angajatorului, dar și despăgubiri. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Optimizare fiscală

Microîntreprinderile pot plăti impozit de 1% și în lipsa unui angajat cu normă întreagă. Care sunt variantele?

Eduard Popescu în Taxe și impozite
Redactor, avocatnet.ro
3 Martie 2017 | 3 | 22212 | Timp de citire: 2 min.

Condițiile de încadrare a firmelor în categoria microîntreprinderilor au fost serios modificate în ultima vreme, astfel că acestora li se aplică un sistem diferențiat de cote de impozitare, determinat de existența sau nu a salariaților. Concret, în prezent, firmelor mici cu cel puțin un salariat, angajat cu contract individual de muncă (CIM) cu normă întreagă, le este aplicată o cotă de impozitare de doar 1%. Ce se întâmplă însă atunci când încheierea unui CIM cu normă întreagă nu este posibilă? Se poate aplica o cotă de 1% și în cazul în care microîntreprinderea are un încheiat un singur contract de muncă cu normă întreagă, dar acesta este suspendat? Este considerată îndeplinită condiția și în cazul acelor mici societăți ce nu au persoane angajate în baza unui CIM, dar au încheiate contracte de administrare sau mandat? Răspunsul la toate aceste întrebări îl aflați din materialul de față, realizat cu ajutorul specialiștilor în fiscalitate contactați de redacția noastră.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trei sfaturi de care să ții cont în caz că firma ta va fi controlată de autorități în 2017

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Martie 2017 | 13698 | Timp de citire: 3 min.

Activitatea firmelor este verificată îndeaproape de către autorități pe tot parcursul anului, cu un accent special în perioadele în care sunt prognozate creșteri în vânzarea de bunuri și prestarea de servicii (de Paște sau de Crăciun, de exemplu). Astfel, nu există lună din an în care să nu fie șanse mari ca inspectorii să vină în control la companii. Din acest motiv, prezentăm astăzi trei sfaturi utile de care să țină cont firmele pentru a evita sancțiunile, în caz că sunt supuse unor verificări oficiale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Revisal: Majorarea salariului minim mai poate fi transmisă Inspecției Muncii doar astăzi

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Martie 2017 | 15 | 68129 | Timp de citire: 4 min.

Majorarea salariului minim brut, ce a avut loc la 1 februarie 2017, aduce pentru firme și o obligație de raportare. Concret, angajatorii sunt nevoiți să transmită această schimbare din Registrul general de evidență a salariaților (Revisal), în cadrul unui termen stabilit de legislație, către Inspecția Muncii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CV-ul care iese în evidență

Portal HR în Weekend
25 Februarie 2017 | 1 | 15378 | Timp de citire: 3 min.

Atunci când cauți un job de ceva vreme și găsești, într-un final, anunțul mult așteptat s-ar putea să fii tentat să aplici cât mai repede, fără să acorzi atenția necesară CV-ului tău. Oprește-te puțin și amintește-ți că mai sunt cel puțin alte câteva zeci de persoane care își doresc același post. Ce ai putea face ca CV-ul tău să iasă în evidență? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum poți cere în instanță recunoașterea raportului de muncă, dacă ai lucrat fără acte

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
21 Februarie 2017 | 6 | 22608 | Timp de citire: 6 min.

Cei care au lucrat fără contract de muncă scris pot să ceară, mai nou, recunoașterea raportului de muncă chiar și în ipoteza în care nu mai lucrează la respectivul angajator, potrivit unei decizii recent intrate în vigoare a Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ). În acest context, cel interesat trebuie să știe că poate cere recunoașterea drepturilor sale în instanță oricând, că nu trebuie să plătească taxa de timbru, dar că are nevoie de martori și hârtii care să dovedească munca sa la acel angajator. În urma unei astfel de acțiuni, petentul poate obține de la fostul angajator plata contribuțiilor sale sociale, recunoașterea vechimii în muncă și plata cotizațiilor aferente, precum și despăgubiri, dacă acestea sunt justificate. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum să întocmești un cash flow în doar zece pași, chiar dacă nu ești contabil

Marian Dumitrache în Ghidul antreprenorului
Consultant și Trainer Fonduri Europene,
21 Februarie 2017 | 40332 | Timp de citire: 7 min.

Cash flow-ul este unul dintre cele mai importante instrumente utilizate de către manageri, antreprenori, investitori sau analiștii financiari în fundamentarea deciziilor de afaceri. Nu trebuie să fi terminat o facultate economică și nici să fi lucrat în contabilitate pentru a realiza un cash flow. Trebuie doar să urmezi acești zece pași simpli explicați în articolul de față. Citește articolul