avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 545 soluții astăzi
Acasă Subiect: microintreprindere
Subiect: microintreprindere
ACCES PREMIUM

Majoritatea obligațiilor principale ale angajatorilor sunt la fel indiferent că au unul sau mai mulți angajați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Octombrie 2022 | 0 | 1621 | Timp de citire: 3 min.

Diferențele între principalele obligații ale angajatorilor în funcție de numărul de angajați sunt destul de puține. Firmele trebuie să le întocmească tuturor aceleași acte la angajare, trebuie să folosească Revisalul chiar dacă au unul sau o sută de angajați, chiar dacă unii sunt cu normă întreagă și alții cu normă parțială, trebuie să aibă în vedere aceleași drepturi privind liberele angajaților, medicina muncii și altele asemenea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

De astăzi, micro-angajatorii pot ține evidența muncii cum doresc, dar tot trebuie să îi anunțe pe salariați

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
6 Octombrie 2022 | 0 | 5656 | Timp de citire: 2 min.

De-acum, acordul scris între angajatorul-microîntreprindere și salariații lui privind evidența orelor de muncă nu mai este necesar, după ce OUG 37/2021 care l-a introdus a fost abrogat de astăzi. Actul normativ este cel care a eliminat regulamentul intern și fișele de post și care a fost respins de deputați la trecerea prin Parlament. Prin dispariția acestui acord înseamnă că angajatorul va putea să țină evidența așa cum dorește, însă îi rămâne obligația legală de a anunța salariații despre modalitatea aleasă în mod unilateral. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fișele de post redevin obligatorii de joi pentru micii angajatori. Există vreo sancțiune pentru angajatori în lipsa acestui document lângă contractul de muncă?

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 1 | 1808 | Timp de citire: 3 min.

Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post este oficial abrogată pe 6 octombrie. Teoretic, asta înseamnă că de joi niciun angajat nu va trebui să fie fără de acest document atașat contractului de muncă. Ce s-ar întâmpla, totuși, dacă acesta lipsește? Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Adoptarea regulamentelor interne de către angajatorii care nu le au acum - procedură și aspecte utile

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 0 | 2118 | Timp de citire: 5 min.

Revenirea, din 6 octombrie, la obligația firmelor cu puțini angajați de a avea regulament intern nu ar trebui să le dea bătaie de cap multor angajatori. Pe de o parte, vorbim, totuși, de firme care doar trebuie să „revitalizeze” aceste documente, pentru că le aveau deja și au renunțat doar la a se raporta la ele în ultimul an și ceva, iar pe de altă parte vorbim de angajatorii nou-înființați, adică din mai anul trecut și până acum, care vor avea totuși la dispoziție o perioadă rezonabilă de timp pentru a se consulta cu reprezentanții salariaților și a adopta regulamentele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Chiar și PFA-urile, II-urile și IF-urile cu salariați trebuie să revină la fișele de post și regulamentele interne

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
5 Octombrie 2022 | 1 | 2385 | Timp de citire: 3 min.

OUG 37/2021, prin care Guvernul a decis eliminarea regulamentului intern și a fișei de post pentru microîntreprinderi, urmează să abrogată din 6 octombrie. Asta înseamnă că angajatorii cu mai puțin de nouă salariați vor trebui să refacă sau să întocmească aceste documente, iar în această categorie intră și persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF). Citește articolul

ACCES PREMIUM
OUG 37/2021, abrogată din 6 octombrie

UPDATE Când ar trebui micile firme să aibă gata, practic, regulamentele interne și fișele de post?

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Octombrie 2022 | 0 | 2370 | Timp de citire: 4 min.

Ordonanța prin care s-a renunțat, anul trecut, la obligația microîntreprinderilor cu până la nouă salariați de a întocmi regulamentul intern și de a avea fișe de post urmează să fie oficial abrogată pe 6 octombrie, legea de respingere a acesteia fiind publicată luni în Monitorul Oficial. Asta înseamnă că, de joi, se revine la existența acestor obligații, așa că e important să fixăm acum termenele de la care ar trebui  firmele care nu au acum aceste documente să le aibă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: De joi, regulamentul intern și fișa postului redevin obligatorii la microfirmele cu până la nouă salariați

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Octombrie 2022 | 4 | 15622 | Timp de citire: 2 min.

Ordonanța de urgență care a stabilit, în mai 2021, că regulamentul intern și fișa postului sunt opționale pentru microîntreprinderile cu până la nouă salariați urmează să fie respinsă oficial prin lege, actul normativ oficializat azi în acest sens fiind aplicabil efectiv din 6 octombrie 2022. Asta înseamnă că măsurile luate de Guvern se anulează și că de joi se revine la obligativitatea celor două documente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Revenirea la fișele de post în cazul micilor angajatori ar trebui pusă deja în mișcare. Pe lângă fișe, vor putea fi necesare și acte adiționale la contracte

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2022 | 0 | 1301 | Timp de citire: 6 min.

Prin OUG nr. 37/2021 li s-a dat posibilitatea microfirmelor cu până la nouă angajați să renunțe la fișele de post, cu condiția ca atribuțiile să fie detaliate în contractele angajaților. Acum, că efectele OUG nr. 37/2021 urmează să fie abrogate, firmele care fie au renunțat la fișele de post, fie, pentru noii angajați, nu le-au mai întocmit, trebuie să se întoarcă la acestea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2023, impozitul micro poate fi aplicat doar dacă firmele au cel puțin un salariat. Ce excepții există de la regulă?

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Iulie 2022 | 3 | 11348 | Timp de citire: 2 min.

Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o companie pentru a aplica regimul opțional al impozitului micro se numără, de la 1 ianuarie 2023, cea de a avea cel puțin un salariat. Astfel, cu anumite excepții, firmele fără salariați nu vor mai putea aplica, de anul viitor, acest regim de impozitare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Transparența în cazul evaluărilor profesionale și cum ar trebui să procedeze microîntreprinderile care au renunțat la regulamentul intern

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2022 | 0 | 961 | Timp de citire: 4 min.

Pe lângă aspectele generale care au legătură cu desfășurarea relației de muncă, cum ar fi buna-credință, consensualitatea, consultarea și informarea reciprocă a participanților, unele informații vor fi furnizate angajatului chiar anterior încheierii contractului de muncă, iar printre ele regăsim atribuțiile specifice postului și criteriile de evaluare. Atunci când criteriile și procedura nu sunt prevăzute nicăieri, procedura de evaluare este din start viciată.  Citește articolul