Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Revenirea la birou, din telemuncă, presupune modificarea tipului de contract individual de muncă (CIM), printr-un act adițional semnat atât de angajator, cât și de salariat, fără de care angajații nu pot fi obligați să muncească exclusiv de la sediul firmei, spun specialiștii. O altă variantă ar putea fi emiterea, de către angajator, a unei decizii obligatorii față de întreg colectivul, însă comunicarea eficientă între părți rămâne, în continuare, cea mai bună soluție în cadrul raporturilor de muncă. Citește articolul
Dacă vor ca telesalariații să se întoarcă la birou, angajatorii trebuie să țină cont, procedural vorbind, de modul cum s-a făcut trecerea la telemuncă a respectivilor angajați. În ultimul an, situația a stat în mod diferit: telemunca s-a putut dispune inclusiv unilateral, iar firmele mari au avut chiar obligația de a alege trecerea la telemuncă, dacă specificul activității o permitea. În cazul celor care s-au pus de comun acord cu salariații pentru telemuncă însă, revenirea la munca de birou va trebui să se facă tot de comun acord. Citește articolul
Nouă din zece angajați își doresc flexibilitate în alegerea locului de unde muncesc și a programului de muncă. Dacă ar putea opta, peste jumătate (54%) dintre respondenții angajați ar alege un programul de lucru flexibil, în timp ce pentru 40% ar prima flexibilitatea în privința locului din care muncesc, conform studiului EY „Work Reimagined Employee Survey". Această cercetare, una dintre cele mai extinse din lume pe această temă, a sondat opiniile a peste 16.000 de angajați din multiple domenii și cu diverse poziții, provenind din 16 țări. Studiul își propune să exploreze atitudinea și experiențele angajaților în ceea ce privește munca pe durata pandemiei și în „noua normalitate”. Citește articolul
În telemuncă, locațiile de unde lucrează telesalariații fac parte din categoria datelor cu caracter personal, astfel încât, în lumina modificărilor legislative de la începutul lunii curente, angajatorii pot cere aceste informații în continuare doar în baza unei justificări a interesului de prelucrare a unor asemenea date, interes ce trebuie să se dovedească a fi mult mai mare decât interesul telesalariatului de a-și păstra confidențialitatea datelor, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată recent de avocatnet.ro. În acest sens, pe lângă instruirea de securitate și sănătate în muncă (SSM) pe care angajatorul trebuie să o facă, acesta trebuie să demareze și o analiză foarte clară în acest sens, pentru a stabili justificarea exactă a unui demers de acest fel. Astfel, ar fi posibil ca angajatorul să convină cu telesalariații ca aceștia să-și declare totuși locațiile exacte de unde lucrează. Citește articolul
În cazul salariaților care lucrează și de acasă, și de la birou (o practică întâlnită des în perioada curentă, înainte de revenirea completă la birouri), firmelor le-ar fi utilă o evidență care să arate clar perioada de telemuncă. Asta, pentru a putea justifica, în cazul unui control fiscal, suportarea pro rata a acelor cheltuieli pentru salariații lor. Citește articolul
Deşi legislaţia muncii prevede, mai nou, obligaţia salariaţilor aflaţi în telemuncă sau în munca la domiciliu de a respecta şi asigura confidenţialitatea documentelor pe care le utilizează în activitatea lor, specialiştii recomandă angajatorilor introducerea în relaţiile de muncă a unei clauze de confidenţialitate în care să detalieze ce informaţii nu trebuie divulgate de către salariaţi. Citește articolul
Beneficiile extrasalariale acordate angajaţilor se recomandă a fi incluse în regulamentul intern sau într-un alt act unilateral al angajatorului şi nu în actele ce prevăd acordul părţilor, respectiv contractul individual de muncă sau cel colectiv de muncă, alături de actele lor adiţionale, spun specialiştii. În acest fel, renunţarea la un anumit beneficiu va putea fi realizată fără a fi nevoie de acordul salariaţilor. Citește articolul
În contextul relaxării unora dintre restricțiile impuse înainte, începând cu 15 mai, dar și al faptului că se anunță noi măsuri de relaxare, pe măsură ce numărul de vaccinați va crește, în tot mai multe firme se analizează ideea ca (toți) angajații să se întoarcă din iunie în birouri. Ce obligații mai sunt însă încă în vigoare pentru organizarea la locul de muncă în condiții de pandemie? Citește articolul
Legislația privind reglementarea activității de telemuncă a fost modificată recent printr-o ordonanță de urgență care a eliminat, printre altele, câteva aspecte care nu mai erau în concordanță cu ideea de muncă din afara biroului, dar a și introdus noi obligații exprese pentru telesalariați. În acest context, vă prezentăm principalele chestiuni legate de mecanismul telemuncii. Citește articolul
Joi au apărut în Monitorul Oficial două ordonanțe cu modificări în domeniul relațiilor de muncă. Pe de o parte, noile reglementări propun debirocratizare pentru micii angajatori. Pe de altă parte, aduc digitalizarea în raporturile de muncă, dar cu condiții care nu sunt 100% clare. Privindu-le în ansamblu, cele două ordonanțe nu par să fie „din aceeași poveste” - cel puțin nu pentru microîntreprinderi. Citește articolul