La ora actuală, În România sunt aplicabile două salarii minime: cel general valabil, de 2.550 de lei lunar (valoare brută, la care se aplică impozit și contribuții) și cel de 3.000 de lei din sectorul construcțiilor (tot valoare brută).
Într-un raport publicat de Avocatul Poporului pe respectarea dreptului la muncă, reprezentanții instituției arată că, fără urmă de echivoc sau interpretări exagerate, nivelul salariului minim din România este mult sub necesitățile lunare ale unei persoane. Pentru comparație este folosită noțiunea de coș minim de consum.
Astfel, coșul minim de consum pentru un trai decent pentru un adult singur este de 2.708 lei pe lună, în timp ce salariul minim este de 2.550 de lei - doar că comparația nu se face cu această valoare, ci cu cea mult scăzută ca urmare a aplicării taxelor salariale - impozitul de 10%, contribuția la sănătate de 10% și cea la pensii de 25% (netul e de circa 1.500 de lei). Ca atare, banii care-i intră în buzunar unui angajat plătit cu minim pe economie care trăiește și se întreține singur nu-i pot acoperi nici măcar costul unui trai decent, fiind mult sub acest nivel.
Este de necontestat faptul că salariul minim brut din România în anul 2022 este insuficient pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi al unei familii, conchide Avocatul Poporului în recentul raport. Ca atare, Avocatul Poporului propune modificarea legislației în următorul fel:
- o dată, o modificare ar fi necesară în Codul muncii, unde la art. 164 (1) să fie stipulat că salariul minim brut se actualizează periodic în funcție de modificările intervenite în elementele principale de fundamentare a acestuia;
- stabilirea criteriilor clare și obiective pentru propunerea modificărilor la salariul minim, alături de coșul minim de consum;
- stabilirea de către Guvern a unor majorări ale salariului minim diferențiate în funcție de studii și vechimea în muncă.
Folosirea coșului minim de consum ca reper pentru creionarea unui nou mecanism de stabilire a salariului minim nu e o noutate însă în discuțiile din ultimii ani din România. Legea nr. 174/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 217/2000 privind aprobarea coșului minim de consum lunar a însărcinat Institutul Național de Statistică (INS) să stabilească anual valoarea acestui coș, urmând ca, din 2021, salariul minim să fie stabilit în funcție de această valoare. Suntem însă în 2022 și e evident că acest lucru nu s-a întâmplat. Cei de la INS ne-au explicat și care e problema cu legea din 2020 - detalii, în acest material. Cert e că și INS trebuia să vină cu un set de norme printr-un ordin propriu, până la final de 2021, pentru valoarea salariului minim din 2022, dar nici asta nu s-a întâmplat.
În 2021, în Parlament a mai fost introdusă o propunere legislativă care ar urma să modifice Ordonanța coșului de consum minim lunar, dar care a fost respinsă de prima Cameră, Senatul, care ar obliga INS-ul să stabilească până la cel târziu 1 decembrie valoarea coșului în anul respectiv pentru ca ea să fie folosită apoi pentru salariul minim pentru anul viitor. Valoarea coșului minim pentru un adult singur ar urma să devină, dacă propunerea are vreo șansă să fie adoptată la deputați și să devină lege, fix salariul minim pe anul următor.
Însăși instituția Avocatului Poporului recomandă INS să adopte ordinul cu coșul minim de consum în raportul său recent, în raportul său folosindu-se de coșul minim de consum calculat de o entitate privată, în lipsa unei valori oficiale.
Ce a făcut Guvernul recent e să le impună firmelor să nu mai țină ani în șir aceiași angajați pe salariul minim - o măsură considerată bună, în esență, ideală dacă Executivul ar fi și impus firmelor cu cât anume să crească salariile după cele 24 de luni cât e perioadă maximă (detalii pe acest subiect, aici).
Bine de știut că prin Planul Național de Redresare și Reziliență urmează implementarea unei reforme - „O formulă obiectivă pentru calcularea salariului minim pe economie” - care va permite, din 2024, folosirea unui mecanism de stabilire a salariului minim „la nivelul Statelor Membre” UE, având în vedere și că la nivelul Uniunii se discută acum pe o propunere de directivă privind salariile minime în statele membre UE - aceasta nu stabilește însă nivelul salariilor minime. „Directiva dorește să promoveze negocierile colective de salarii în toate statele UE. În țările cu venituri minime statutare, se urmărește asigurarea unor niveluri adecvate pentru veniturile minime, ținând cont de condițiile socio-economice și de diferențele regionale și sociale”, potrivit Parlamentului European.
Ca reper, salariile minime în UE diferă extrem de mult de la o țară la alta: în 2021, cel mai mic a fost de 332 de euro în Bulgaria, la 2202 de euro în Luxembourg.
„Statul este obligat sa ia măsuri de dezvoltare economică și de protecție socială, de natura să asigure cetățenilor un nivel de trai decent.” |
Comentarii articol (1)