Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Sistemul e-Transport, prin care autoritățile vor monitoriza bunurile riscante din punct de vedere fiscal ce sunt transportate pe căile rutiere, va deveni operațional opțional în curând și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022. În acest moment, însă, este neclar dacă sistemul vizează exclusiv relația B2B sau dacă va viza inclusiv relația B2C, de exemplu. Citește articolul
Deducerea TVA-ului se poate justifica, în anumite condiții, cu bonuri fiscale considerate facturi simplificate, conform Codului fiscal și normelor sale de aplicare. Însă, în eventualitatea în care pe acele bonuri figurează produse cu risc fiscal ridicat, firmele trebuie să transmită facturile simplificate în sistemul e-Factura, începând din iulie 2022? Conform Ministerului Finanțelor (MF), da. Citește articolul
Unul dintre neajunsurile pe care le are acum sistemul e-Factura, ce este disponibil prin Spațiul Privat Virtual (SPV), este că facturile electronice pot fi transmise numai individual. Pentru a ușura pe viitor activitatea comercianților care au de transmis un volum mare de facturi electronice, Ministerul Finanțelor (MF) ne-a spus că lucrează acum la integrarea aplicațiilor terțe în SPV, astfel că va fi posibilă transmiterea masivă de informații. Citește articolul
Firmele beneficiază de destul de multă libertate în acordarea primelor sau bonusurilor salariale, în sensul că-și pot stabili propriile politici în acest sens, nediscriminatorii însă (pentru a evita litigii cu salariații), dar pot la fel de bine să acorde prime și fără să aibă o documentație care să stea la baza lor. Poate cel mai important aspect la care să fie atenți angajatorii este acela fiscal, primele deosebindu-se aici în funcție de ocaziile cu care sunt acordate. Citește articolul
Apariția recentă a două acte normative importante pentru contribuabili aduce cu ea necesitatea emiterii a trei seturi de norme procedurale, pe care autoritățile fiscale trebuie să le dea în cursul lunii mai 2022. Două dintre ele au legătură cu amnistia fiscală pentru diurnele recalificate de Fisc, în timp ce una are legătură cu sistemul e-Transport. Citește articolul
Ultimele luni ne-au oferit prilejul să discutăm despre importante noutăți în materia indemnizațiilor de deplasare: o dată, februarie a adus pentru transportatori transpunerea unor reguli europene care au vizat, printre altele, inclusiv remunerațiile ce trebuie acordate șoferilor, iar, în al doilea rând, în aprilie a venit Legea 72 care a adus nu doar o multă așteptată amnistie fiscală în materia unor diurne reîncadrate ca venituri salariale în ultimii cinci ani, dar și o uniformizare și o ajustare a tratamentului fiscal aplicabil indemnizațiilor de deplasare. Iată sumarul discuțiilor recente pe tema acestor sume acordate salariaților aflați în deplasare, intern sau extern. Citește articolul
Radarul mărfurilor, așa cum este numit sistemul e-Transport, va acoperi nu doar bunurile riscante transportate în interiorul țării și cele care vin în România sau pleacă din România, ci și bunurile riscante care doar tranzitează țara noastră. În această situație, declararea bunurilor în sistem o face depozitarul. Citește articolul
Firmele sunt obligate să transmită periodic declarația F4109 atât pentru casele de marcat nefolosite care au memoria fiscală scoasă, cât și pentru aparatele folosite doar ocazional, au subliniat recent reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România. Citește articolul
Inflația a atins, mai devreme decât se estimase, două cifre -- 10% --, gazele scumpindu-se cu 46%. Presiunea pe costuri, atât pentru agenții economici, cât și pentru consumatorii finali, este din ce în ce mai mare. Cu alte cuvinte, este momentul să reamintim agenților economici că există anumite situații prevăzute clar atât de normele europene -- Directiva de accize --, dar și de legislația noastră -- Codul Fiscal --, în care pot aplica pentru exceptări sau scutiri de la plata accizelor pentru produse energetice (motorină, benzină), gaze, energie electrică și, astfel, își pot optimiza costurile. Care sunt acestea și cum trebuie să procedeze companiile? Citește articolul
Odată ce un transport de bunuri riscante este început (vehiculul de transport se pune efectiv în mișcare în România sau acesta ajunge în vamă pentru a intra în țară), este interzisă modificarea datelor înregistrate în sistemul e-Transport. Nerespectarea interdicției poate aduce amenzi drastice, începând din iulie 2022, acestea aplicându-se, de fapt, și în eventualitatea în care la un control se dovedește că există o diferență între cantitatea de bunuri riscante declarate și cele transportate efectiv. Citește articolul