Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și acelor categorii de obligaţii bugetare administrate de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) prin entităţile publice subordonate (cu personalitate juridică), respectiv agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă (AJOFM)/ Agenţia Municipală pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti (AMOFM) şi centrele regionale de formare profesională a adulţilor (CRFPA), conform dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordinul ANOFM nr. 1.176/2024. Citește articolul
Directiva Corporate Sustainability Reporting (CSRD) este noul standard adoptat în anul 2022 pentru raportarea sustenabilității care ridică ștacheta calității, consecvenței și comparabilității în rândul companiilor. Conform Ordinului Finanțelor nr. 85/2024 privind reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea, care a transpus această directivă în legislația națională, companiile de interes public cu peste 500 de angajați vor avea obligația de raportare pentru anul fiscal 2024, cu termenul de depunere a raportului în 2025. Citește articolul
Normele Codului fiscal au fost modificate la părțile legate de impozitul pe profit (cu referire la impozitul minim pe cifra de afaceri, IMCA, și impozitul suplimentar pentru firmele mari din sectoarele petrol și gaze, ICAS), de impozitul micro și de accize, potrivit unei hotărâri recent oficializate de Guvern. Citește articolul
Procedura pentru anularea unor obligaţii bugetare, în cadrul noii amnistii fiscale, se aplică și obligaţiilor bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), potrivit dispoziţiilor art. XV alin. (2) din OUG nr. 107/2024, coroborate cu prevederile art. 1 alin. (1) din Ordinul ANRSC nr. 568/2024. Iată principalele chestiuni de știut în legătură cu amnistia pentru obligațiile bugetare administrate de ANRSC. Citește articolul
Pe de o parte, firmele care figurează la Registrul comerțului ca fiind în inactivitate temporară scapă de obligația de a depune declarația 406 privind fișierul SAF-T, dar strict pentru perioada de inactivitate. Pe de altă parte, firmele active care n-au activitate într-o perioadă anume au obligația depunerii declarației 406, chiar dacă asta înseamnă depunerea „pe zero”. Citește articolul
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul
Una dintre chestiunile care pot da bătăi de cap contribuabililor, în contextul obligativității folosirii e-Factura în relația B2B, este cea legată de momentul înregistrării unei facturi în contabilitate. Astfel, care este data corectă pentru înregistrare? Data emiterii facturii ori data încărcării facturii în Spațiul Privat Virtual (SPV), în e-Factura? Citește articolul
Așa cum redacția noastră anticipa la începutul anului, impozitul reținut la sursă pentru chiriile plătite de firme și PFA-uri către persoanele fizice va fi declarat și anual prin declarația 205, potrivit unui proiect de ordin pus recent în dezbatere de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În contextul unei discuții despre noua procedură prin care vectorul fiscal al contribuabililor poate fi modificat din oficiu de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii avertizează că mesajele transmise prin Spațiul Privat Virtual (SPV) trebuie monitorizate cu atenție. Totodată, persoana care gestionează contul din SPV al firmei trebuie să redirecționeze comunicările ANAF, dacă este cazul. Citește articolul
În octombrie 2024 au apărut noi schimbări atât în privința listei țărilor riscante din punct de vedere al spălării banilor, cât și în privința listei țărilor necooperante din punct de vedere fiscal. Ambele liste pot duce la obligativitatea firmelor din România de a depune declarația anuală de beneficiar real, însă, în același timp, a doua listă poate influența și rezultatul fiscal al plătitorilor de impozit pe profit. Citește articolul