Radierea din registrul celor ce aplică TVA la încasare, „la pachet” cu pierderea codului de TVA, este o problemă reală de care se pot lovi contribuabilii în practică, atenționează avocații. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, din cauza întârzierilor sau erorilor din cadrul transferului de la un organ al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) la altul. În acest caz, este necesară o atenție deosebită, pentru că reactivarea codului de TVA nu înseamnă automat și reincluderea în registrul de TVA la încasare. Citește articolul
Analizarea tranzacțiilor intragrup prin raportare la profilul funcțional al unui contribuabil se numără printre tendințele observate, în practica de control a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), de către specialiști. În cazurile de acest gen, inspectorii fiscali pot avea două abordări diferite, iar riscul de impuneri suplimentare consistente nu lipsește. Citește articolul
La întocmirea situațiilor financiare, companiile trebuie să schimbe categoria în care se încadrează doar dacă în două exerciţii financiare consecutive depăşesc/încetează să depăşească două dintre cele trei criterii de mărime (total active, cifra de afaceri și număr mediu de salariați) - regulă ce rămâne în continuare în vigoare. Potrivit Directivei 2023/2.775 (transpusă deja la noi), criteriile valorice, de mărime a cifrei de afaceri și, respectiv, a activelor nete au fost modificate, fiind semnificativ majorate. Astfel, analiza criteriilor cumulate după care este posibilă reconsiderarea palierului de încadrare a companiei trebuie atent realizată. Citește articolul
La scurt timp după ce Ministerul Finanțelor (MF) a pus în dezbatere un proiect de OUG cu modificări majore la regimul de scutire de TVA pentru întreprinderi mici, ce include și o majorare a plafonului de scutire de taxă, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au semnalat că documentul prezintă mai multe probleme. Citește articolul
Firmele și PFA-urile care activează în domeniul transportului alternativ de persoane (ridesharing) și care nu-și îndeplinesc obligațiile fiscale de angajatori, în relație cu șoferii lor, urmează să fie depistate printr-o declarație nouă, potrivit unui ordin oficializat recent. În urma verificărilor preliminare pe care le-a făcut, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a descoperit că numărul șoferilor care lipsesc din evidențele oficiale (adică pentru care nu se achită taxe salariale) se ridică la ordinul zecilor de mii. Noul formular este depus exclusiv de proprietarii aplicațiilor de ridesharing. Citește articolul
Nerespectarea regulilor sistemului e-Transport, prin care se raportează transporturile rutiere de anumite bunuri, poate duce la sancțiuni usturătoare pentru contribuabilii vizați. În aceste condiții, firmele au la dispoziție anumite soluții pentru a evita sancționarea, sunt de părere specialiștii. Citește articolul
Unul dintre vicepreședinții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a declarat recent că acordurile de prețuri în avans (APA) urmează să capete o importanță mult mai mare în relația cu contribuabilii. Acesta a precizat că autoritățile au observat că existența APA asigură predictibilitate în privința obligațiilor fiscale ale firmelor și că, automat, elimină necesitatea inspecțiilor fiscale privind prețurile de transfer. Prin urmare, această schimbare de optică ar putea fi benefică pentru cei care fac demersuri pentru obținerea APA. Citește articolul
Fiscaliștii și companiile trebuie să transmită autorităților, prin raportarea DAC6, aranjamentele fiscale transfrontaliere care le permit să evite taxele și impozitele sau să obțină o reducere a acestora. Conform unui proiect de ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), descrierea aranjamentelor trebuie făcută în engleză, din moment ce autoritățile de la noi fac schimb de informații cu autoritățile celorlalte state membre ale UE. Ideea fusese transmisă anterior, sub formă de recomandare, către Camera Consultanților Fiscali (CCF). Citește articolul
Dintr-o speță prezentată recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) reiese că, atunci când se identifică plăți fără obiect și fără documente justificative, inspectorii consideră că asociatul companiei a ridicat bani pentru scopuri personale. Automat, aceste sume sunt încadrate la categoria veniturilor din alte surse și sunt impozitate. Citește articolul
O schimbare importantă din practica verificărilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe domeniul prețurilor de transfer a fost semnalată recent de specialiști. Mai precis, în controalele derulate anul trecut, inspectorii s-au concentrat destul de des și pe calculul indicatorului de profitabilitate. Citește articolul