Deciziile provizorii de impunere pot fi emise, la cererea unui contribuabil, în timpul derulării inspecției fiscale, regulile emiterii lor fiind actualizate recent de autorități. Deși acest instrument poate fi util pentru o companie verificată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), nu mulți știu că se pot folosi de el pentru a reduce sumele ce trebuie plătite suplimentar statului. Citește articolul
Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul
Ca urmare a modificărilor procedural-fiscale de la finalul anului 2022, s-a stabilit că trebuie emisă o procedură specială pentru legitimarea în cadrul inspecțiilor fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). În acest sens, joi a apărut în dezbatere un proiect de ordin ce va acoperi regulile legitimării pentru toate situațiile întâlnite în practică, deci inclusiv când este nevoie ca inspectorii să se legitimeze, de la distanță, prin apel video. Citește articolul
Nu doar companiile, ci și ONG-urile beneficiază temporar de o perioadă mai lungă decât de obicei pentru a declara și a plăti la stat impozitul pe profit, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Finalul anului trecut a adus o multitudine de modificări la regulile controalelor fiscale, majoritatea fiind explicite. Însă există și o schimbare implicită demnă de menționat - s-a stabilit indirect că, cel puțin teoretic, și controalele inopinate se pot derula de la distanță, fără a mai fi necesară prezența celui verificat. Citește articolul
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, deși intenția inițială era de a monitoriza toate transporturile rutiere. Însă, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că sunt șanse mici ca România să extindă obligația de raportare către toate transporturile rutiere. Citește articolul
Dosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2023, de către marii contribuabili, până la data de 26 iunie, nu la termenul obișnuit din 25 martie. Și pentru că se estimează înmulțirea controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe acest subiect, venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului, sfaturi de la specialiști și alte precizări utile. Citește articolul
Una dintre multele modificări operate, pe finalul anului trecut, la regulile procedurale fiscale a vizat controalele inopinate ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, profităm de această ocazie pentru a aminti cititorilor cum se derulează în 2023 un control inopinat. Citește articolul
Activitatea persoanelor care își vând serviciile prin intermediul platformelor digitale (site-uri sau aplicații mobile) urmează să fie raportată anual către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe recente. Practic, raportarea o vor face firmele care se ocupă de intermedierea între prestatorii de servicii (de exemplu, meșteri, bone sau menajere) și clienții lor, scopul fiind ca ANAF să identifice mai ușor evazioniștii. Citește articolul
Angajații ar putea obține un beneficiu privind decontarea transportului la și de la locul de muncă fără prea multe bătăi de cap pentru angajator. Acesta nu va plăti taxe salariale dacă acoperă prezenta facilitate, atâta vreme cât se specifică în mod clar condițiile și sumele alocate în contractul individual de muncă și/sau în regulamentul intern al instituției/societății. Deși nu este o practică des întâlnită, utilizarea transportului către și de la serviciu prin mijloace de transport în regim taxi sau ridesharing (Uber, Bolt etc.) ar putea fi folosită, însă ocazional, atenționează expertul contabil Ioan Butariu, și doar în limitele prevederilor stabilite cu angajatorul în contractul individual de muncă. Citește articolul