Curs practic de implementare SAF-T: Ce date raportăm și cum în noile declarații cerute de ANAF. Vezi agenda și participă →
Finalul anului trecut a adus o multitudine de modificări la regulile controalelor fiscale, majoritatea fiind explicite. Însă există și o schimbare implicită demnă de menționat - s-a stabilit indirect că, cel puțin teoretic, și controalele inopinate se pot derula de la distanță, fără a mai fi necesară prezența celui verificat. Citește articolul
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, deși intenția inițială era de a monitoriza toate transporturile rutiere. Însă, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că sunt șanse mici ca România să extindă obligația de raportare către toate transporturile rutiere. Citește articolul
Dosarul prețurilor de transfer trebuie întocmit, în anul 2023, de către marii contribuabili, până la data de 26 iunie, nu la termenul obișnuit din 25 martie. Și pentru că se estimează înmulțirea controalelor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pe acest subiect, venim astăzi cu regulile de respectat pentru întocmirea dosarului, sfaturi de la specialiști și alte precizări utile. Citește articolul
Una dintre multele modificări operate, pe finalul anului trecut, la regulile procedurale fiscale a vizat controalele inopinate ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, profităm de această ocazie pentru a aminti cititorilor cum se derulează în 2023 un control inopinat. Citește articolul
Activitatea persoanelor care își vând serviciile prin intermediul platformelor digitale (site-uri sau aplicații mobile) urmează să fie raportată anual către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe recente. Practic, raportarea o vor face firmele care se ocupă de intermedierea între prestatorii de servicii (de exemplu, meșteri, bone sau menajere) și clienții lor, scopul fiind ca ANAF să identifice mai ușor evazioniștii. Citește articolul
Angajații ar putea obține un beneficiu privind decontarea transportului la și de la locul de muncă fără prea multe bătăi de cap pentru angajator. Acesta nu va plăti taxe salariale dacă acoperă prezenta facilitate, atâta vreme cât se specifică în mod clar condițiile și sumele alocate în contractul individual de muncă și/sau în regulamentul intern al instituției/societății. Deși nu este o practică des întâlnită, utilizarea transportului către și de la serviciu prin mijloace de transport în regim taxi sau ridesharing (Uber, Bolt etc.) ar putea fi folosită, însă ocazional, atenționează expertul contabil Ioan Butariu, și doar în limitele prevederilor stabilite cu angajatorul în contractul individual de muncă. Citește articolul
În contextul majorării cotelor de TVA, de la 1 ianuarie 2023, pentru cazarea turiștilor, serviciile de restaurant/catering și băuturile îndulcite, fiscaliștii au identificat câteva probleme practice la implementarea lor. Astfel, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a cerut Ministerului Finanțelor (MF) să vină rapid cu clarificări oficiale pentru contribuabili. Citește articolul
Așa cum menționam în cadrul materialului anterior, DAC7 (Directiva 514/2021), cea mai recentă modificare a Directivei 16/2011 privind cooperarea în domeniul administrativ fiscal, introduce obligații noi în sfera schimbului automat de informații. Așadar, DAC7, implementată în legislația noastră prin intermediul OG 16/2023, extinde schimbul automat obligatoriu de informații pentru a acoperi anumite tranzacții desfășurate prin intermediul platformelor digitale. Citește articolul
În condițiile în care autoritățile au ajustat, pe finalul anului trecut, regimul legal al e-Transport, specialiștii atrag atenția că sistemul are probleme în continuare. Sistemul este obligatoriu de mai multe luni, însă neraportarea transporturilor de bunuri riscante poate fi sancționată abia din ianuarie 2023. Citește articolul
Obligația angajatorilor de a plăti contribuții majorate la pensii (CAS) și sănătate (CASS) pentru angajații care lucrează cu normă parțială ar urma să fie eliminată, conform unui proiect de lege ajuns recent la Senat pentru dezbatere și adoptare. Suprataxarea muncii part time a fost gândită pentru situațiile în care angajatorii „maschează” o normă întreagă cu o normă parțială pentru a plăti taxe salariale mai mici către stat. Citește articolul