Acest departament se ocupă de tranzacțiile de cumpărare și vânzare de bunuri sau servicii cu alte companii din grup, iar felul în care aceste tranzacții sunt făcute și documentate este exact ceea ce verifică autoritățile fiscale.
Pe măsură ce devin mai specializați în zona de prețuri de transfer, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) caută să aibă discuții, în cadrul controalelor, inclusiv cu persoane care se ocupă cu partea de afaceri a companiei. Din acest motiv, atrag atenția specialiștii, pot să apară probleme în practică, dacă inspectorii află informații care nu se potrivesc cu ce apare „oficial” în dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul
Acest departament gestionează contractele firmei, inclusiv pe cele de închiriere. Este important să știe ce legi trebuie să respecte proprietarii (persoane fizice) când închiriază, pentru ca înțelegerile să fie clare și corecte pentru companie.
Chiar dacă prevederile OUG nr. 128/2024 au stabilit că începerea obținerii veniturilor din chirii se declară direct în anul următor, prin declarația unică, încheierea sau modificarea unui contract de închiriere se înregistrează, în continuare, în termen de 30 de zile, la organul fiscal competent din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Anterior, termenul de 30 de zile se aplica și pentru depunerea declarației unice la începerea obținerii veniturilor din chirii. Citește articolul
Dacă firma închiriază proprietăți de la persoane fizice, acest departament, responsabil cu semnarea contractelor și plățile, ar beneficia de înțelegerea modului în care sunt impozitate chiriile pentru proprietari, deoarece acest aspect poate influența clauzele contractuale și relația cu furnizorii de spații.
Regulile pentru chiriile plătite în avans persoanelor fizice de către firme și PFA-uri au fost date abia recent prin OUG. Aceasta deși, în cazul acestor venituri, reținerea la sursă a impozitului a devenit obligatorie de la 1 ianuarie 2024 și specialiștii ceruseră de mult timp clarificări. Citește articolul
Inflația ridicată și incertitudinea economică pot schimba prețurile de la furnizori și condițiile de negociere, aspecte importante pentru gestionarea costurilor de achiziție și a contractelor.
Decizia recentă a Băncii Naționale a României (BNR) de a menține dobânda de referință la 6,5% reflectă preocupările legate de inflația ridicată și incertitudinea politică. Acest nivel al dobânzii, nemodificat din august 2024, influențează negativ atât consumatorii, care se confruntă cu dobânzi mari la credite, cât și mediul de afaceri, care se împrumută mai scump. În contextul unei creșteri economice temperate, BNR urmărește să stabilizeze prețurile și să mențină încrederea economică, deși provocările persistă. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu contractele firmei, iar unele dintre ele, mai ales cele importante sau legate de proprietăți și achiziții, necesită autentificare la notar. Digitalizarea acestor procese poate simplifica munca și accesul la documente.
Printr-un proiect de lege aprobat recent de Senat se propune un salt semnificativ către un sistem notarial modern, eficient și adaptat nevoilor societății contemporane, facilitând accesul cetățenilor la servicii notariale rapide și sigure. Mai exact, o nouă lege care să vizeze activitatea notarială electronică. Citește articolul
Trebuie să știe ce întrebări să pună furnizorilor de software AI și ce clauze să includă în contracte, pentru a se asigura că produsele achiziționate respectă noile reguli.
Anul trecut, Uniunea Europeană (UE) a adoptat un regulament care stabilește cadrul legal pentru definirea și utilizarea anumitor practici din domeniul inteligenței artificiale (AI). O parte dintre aceste reglementări au intrat deja în vigoare din februarie 2025, în timp ce altele se vor aplica progresiv în 2025 și 2026. În cadrul conferinței „AI Act: De la reglementare la implementare”, avocata Adriana Radu a explicat impactul acestor măsuri asupra companiilor și organizațiilor implicate în dezvoltarea și utilizarea tehnologiilor de AI și a oferit o serie de sfaturi pentru ca acestea să se pregătească și să se conformeze noilor reglementări. Citește articolul
Acest departament se ocupă de achiziționarea serviciilor necesare companiei, inclusiv contractarea firmelor specializate pentru deszăpezire sau alte servicii pentru menținerea curățeniei în jurul sediului.
Căderea primei zăpezi mai consistente a determinat atât îngreunarea traficului rutier, cât și al celui pietonal. Dacă degajarea străzilor intră în sarcina autorităților, curățarea trotuarelor nu cade exclusiv în seama lor, legislația obligând persoanele fizice și pe cele juridice să participe la această activitate. Cetățenii care nu își curăță trotuarele din dreptul proprietăților sau imobilelor pe care le au în folosință riscă amenzi, valoarea acestora fiind stabilită de autoritățile locale. Citește articolul
Dă detalii despre ce tipuri de echipamente și utilaje trebuie achiziționate pentru a obține puncte suplimentare în cadrul programului de finanțare, fiind important pentru deciziile de cumpărare.
Procedura de implementare a celei de-a patra ediții a Start-up Nation a fost republicată, sub formă de proiect de ordin, pe site-ul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), programul urmând să debuteze, în premieră, în două etape succesive: participarea la cursuri de antreprenoriat și finanțarea unor planuri de afaceri în limita unui ajutor financiar nerambursabil de 250.000 de lei. Cele mai mari șanse de finanțare le au, conform grilei de evaluare, solicitanții care nu au avut alte afaceri în trecut și cei care își asumă menținerea noilor locuri de muncă pentru o perioadă minimă de 30 de luni de la data încasării ajutorului financiar nerambursabil. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu achiziționarea de bunuri și servicii. Când se contractează firme pentru lucrări de reparații sau întreținere, este important să știe dacă e nevoie de autorizație, pentru a include cerințele corecte în contracte și a evita întârzieri sau costuri neprevăzute.
Ca regulă generală, lucrările de construcție sau demolare trebuie făcute în baza unei autorizații emise în acest sens de către primăria competentă, potrivit legislației în vigoare. Sunt însă și lucrări exceptate de la deținerea unei autorizații de construire sau de desființare. Citește articolul
Departamentul de Achiziții ar fi interesat de categoriile de cheltuieli eligibile, cum ar fi achiziția de echipamente, mobilier și mijloace de transport, pentru a planifica cumpărăturile necesare.
Procedura de implementare a programului Start-up Nation a fost republicată recent, sub forma unui proiect modificat și datat cu 11 februarie 2025, pe site-ul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), prefațând astfel începerea celei de-a patra ediții a celei mai cunoscute și așteptate scheme de finanțare din ultimii ani. Ajutorul financiar nerambursabil ce poate fi solicitat pentru implementarea unui plan de afaceri va fi de până la 50.000 de euro, la care se va adăuga o cofinanțare de cel puțin 10% din valoarea eligibilă a proiectului. Citește articolul