Cunoașterea planurilor de dezvoltare a capacității energetice ajută la planificarea pe termen lung a achizițiilor de energie și la identificarea potențialelor oportunități de a obține contracte pentru furnizarea de echipamente sau servicii în sectorul energetic.
Obiectivul României pentru 2030 este o creștere a capacității energetice instalate până la peste 32.000 MW, marcând o creștere de 68,2% față de 2022, conform Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice (PNIESC) revizuit, prezentat public marți, 17 septembrie. Citește articolul
Articolul sugerează că firmele ar putea avea nevoie să angajeze consultanți specializați (fiscali și/sau IT) pentru a implementa SAF-T, iar acest departament se ocupă de procesul de selecție și contractare a acestor servicii externe.
Data de 1 ianuarie 2025 este importantă inclusiv pentru contribuabilii nerezidenți care au cod de TVA în România, nu doar pentru rezidenții contribuabili mici. Asta deoarece de atunci se aplică obligația de a face raportările SAF-T către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Informațiile despre scăderea tranzacțiilor între companii și activitatea economică generală pot influența puterea de negociere, strategia de achiziții și alegerea furnizorilor.
Mai întâi, să vorbească cifrele seci: La începutul lunii septembrie au fost publicate datele de evoluție a PIB în prima jumătate a anului. Astfel, în trimestrul 2, față de același trimestru al anului 2023, PIB s-a majorat cu 0,8%. Iar dacă ne uităm la evoluția PIB în primul semestru, comparativ cu aceeași perioadă al anului 2023, pe date brute (pentru a elimina sezonalitatea), creșterea este de numai 0,7%. Citește articolul
Acest departament cumpără diverse echipamente pentru companie. Articolul le arată că, înainte de a achiziționa sisteme de supraveghere sau alte dispozitive similare, este esențial să se verifice dacă acestea pot fi folosite legal, pentru a nu cumpăra ceva ce nu poate fi utilizat conform legii.
Poliția Română clarifică: polițiștii naționali pot folosi "BodyCams" (dispozitive de înregistrare audio-video), dar polițiștii locali nu au acest drept. Unele primării au achiziționat totuși astfel de dispozitive, deși ANSPDCP a aplicat deja amenzi pentru utilizarea lor. Totuși, un proiect legislativ ar putea schimba situația în viitor, permițând și polițiștilor locali să folosească astfel de dispozitive. Citește articolul
Prezintă condiții de eligibilitate legate de contracte și achiziții de echipamente (ex: contracte EPC), informații vitale pentru planificarea colaborărilor cu furnizorii și gestionarea contractelor.
Spre deosebire de alte scheme de ajutor de stat prin care s-au finanțat strict proiectele nedemarate de producție a energiei regenerabile din surse eoliene sau solare, schema Contracte pentru Diferență (CfD) permite depunerea de către solicitanții interesați a unor cereri de finanțare chiar dacă au încheiat primul angajament juridic obligatoriu sau au demarat construcția efectivă a instalației de producere a energiei electrice ulterior datei de 20 iulie 2022. Citește articolul
Acest departament ar fi interesat, deoarece înlocuirea substanțelor periculoase implică achiziția de noi materiale sau echipamente mai sigure, iar ei trebuie să se asigure că produsele achiziționate respectă noile standarde de siguranță.
Anual, în Uniunea Europeană (UE), aproximativ 100.000 de oameni mor din cauza cancerului provocat de expunerea la substanțe cancerigene la locul de muncă, iar peste 120.000 de persoane sunt diagnosticate cu cancer legat de muncă - 53% dintre decesele legate de muncă sunt asociate cu expunerea la carcinogeni. Aceste cifre alarmante subliniază necesitatea stringentă de a aborda problema expunerii la carcinogeni în mediile de lucru. Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM), printr-o platformă dedicată, arată ce ar putea face angajatorii pentru ca aceste tragedii să fie complet evitate pe viitor, prin simpla modificare a modului în care lucrăm. Citește articolul
Acest departament primește facturi de la furnizori și este responsabil să se asigure că facturile primite prin sistemul e-Factura sunt valide și corecte, pentru ca firma să își poată deduce TVA-ul legal și să evite probleme la controalele fiscale.
Folosirea e-Factura pentru relația B2B a trecut, din iulie 2024, la un alt nivel - sistemul este singurul canal pentru transmiterea facturilor electronice (cu implicații la deducerea TVA), termenul de transmitere s-a redus la cinci zile calendaristice și se pot aplica noi amenzi. În aceste condiții, importanța verificărilor și reconcilierilor periodice este vitală pentru contribuabilii care vor să evite problemele în relația cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), subliniază specialiștii de la EY România. Citește articolul
Când cumpără servicii de la alte firme, inclusiv închirierea de personal, acest departament trebuie să știe cine este responsabil pentru plata TVA-ului și ce implicații fiscale are contractul.
Ca o regulă generală, important de reținut este faptul că dispozițiile Codului fiscal reglementează patru operațiuni în sfera TVA, respectiv livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziția intracomunitară de bunuri și importul de bunuri. Dacă o firmă care prestează servicii de punere la dispoziție de personal unei alte firme este plătitoare de TVA, atunci aceasta are obligația legală de a achita taxa și de a depune periodic anumite declarații fiscale. Citește articolul
Foarte util pentru companiile care vând către instituțiile statului, deoarece arată ce produse sau servicii nu mai pot cumpăra aceste instituții, ajutând la ajustarea planurilor de vânzări și contracte.
Pentru a reduce deficitul bugetar pe final de an, Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță apărută recent, care conține și o nouă amnistie fiscală, că instituțiile publice și angajații de la stat nu mai pot face anumite cheltuieli. De pildă, bugetarii nu mai pot primi combustibili pentru a călători în concediul de odihnă, iar instituțiile nu mai pot face anumite cheltuieli, inclusiv pe cele legate de consultanță sau pregătire profesională. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe dacă firma închiriază spații, pentru că legea poate afecta contractele existente sau viitoare, mai ales dacă este vorba de clădiri cu risc seismic.
Din ianuarie 2024, închirierea apartamentelor din clădirile încadrate în clasa de risc seismic ( Rs ) I este interzisă, iar proprietarii riscă amenzi între 5.000 și 10.000 de lei pentru nerespectarea interdicției, aplicabilă atât închirierilor pe termen lung, cât și celor pe termen scurt. Citește articolul