Acest departament negociază contractele cu furnizorii și trebuie să știe cum pot stabili prin contract ce informații suplimentare trebuie să apară pe facturi (pe lângă cele obligatorii prin lege) și cum poate fi influențat termenul de plată de modalitatea de comunicare a facturii. Este important pentru a evita blocaje în procesul de achiziție și plată.
În contextul utilizării generalizate a facturilor electronice, între persoanele impozabile stabilite în România, începând cu 1 iulie 2024, din ce în ce mai des apar întrebări sau dispute între cei doi parteneri comerciali în ceea ce privește informațiile care ar trebui (sau s-ar dori) trecute pe factură. Spre exemplu, sunt societăți care, din postura de clienți, refuză plata anumitor facturi în lipsa menționării unui cont IBAN pe aceasta sau a unui cod care să semnifice proiectul/centrul de cost de care aparține. Alte societăți refuză plata în lipsa primirii unui exemplar într-un format agreat (pdf, de pildă), pe o anumită adresă de e-mail sau pe o anumită platformă. În cele ce urmează trecem în revistă prevederile legale privind anumite elemente care nu trebuie să lipsească din facturi. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că trebuie să se asigure că, atunci când cumpără servicii sau produse pentru companie, primește facturile în formatul corect (e-Factura) pentru a putea înregistra cheltuielile.
De câteva luni, e-Factura a devenit unicul canal oficial pentru transmiterea facturilor în relația B2B. În aceste condiții, contribuabilii semnalează tot felul de spețe problematice de care se lovesc, una dintre ele fiind legată de facturile emise în contextul folosirii platformelor de ridesharing. Cine are obligația transmiterii facturii în acest caz? Citește articolul
Deși nu este direct despre achiziții, înțelegerea tendințelor în sectoare precum energia (plafonări de preț, consum) sau transporturi poate influența deciziile de achiziții de bunuri și servicii, precum și negocierea contractelor cu furnizorii.
Sectorul energetic va fi și în 2025 afectat de incertitudinile politice, pharma și IT-ul au perspective bune sau în curs de îmbunătățire, iar companiile din agricultură vor suporta presiuni generate de seceta dina cest an, conform Raportului „Sector Atlas 2024”, realizat de Allianz Trade. Citește articolul
Cei care se ocupă de cumpărături și contracte trebuie să înțeleagă cum vor primi facturile de la ONRC pentru serviciile achiziționate, mai ales pentru a planifica modul în care sunt procesate și verificate aceste documente.
În contextul aplicării obligației generale de folosire a e-Factura, în relația B2B, de la 1 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat recent în ce situații folosește sistemul și în ce situații nu-l folosește. Citește articolul
Când se încheie contracte noi cu parteneri sau furnizori, departamentul de achiziții trebuie să verifice datele companiilor. Aceste modificări la numărul de înregistrare pot influența modul în care sunt identificate corect firmele în documente și contracte.
În același timp cu trecerea la noul său sistem informatic, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) anunță că s-a modificat formatul numărului de ordine din Registrul Comerțului, ce este alocat profesioniștilor, potrivit unui comunicat recent. Noul format este aplicat treptat și profesioniștilor care solicită înregistrarea de mențiuni. Citește articolul
Acest departament este interesat să afle care roluri pot fi îndeplinite de firme externe și cum să gestioneze contractele cu aceste firme pentru servicii specializate.
Toate companiile din România se confruntă în ultimii ani cu o creștere semnificativă a obligațiilor legale privind numirea unor responsabili desemnați pentru conformarea în domenii esențiale. De la protecția datelor și egalitatea de șanse, la prevenirea hărțuirii, asigurarea integrității sau efectuarea corectă a cercetărilor disciplinare, legislația impune, sub riscul unor sancțiuni severe, din ce în ce mai multe roluri obligatorii pentru a asigura conformitatea organizațiilor cu cadre normative specifice. Citește articolul
Acest departament gestionează achizițiile de bunuri și servicii și negociază contractele. Este crucial pentru ei să știe dacă există restricții legale cu privire la ce fel de servicii pot fi achiziționate de la anumite entități sau în anumite circumstanțe, pentru a se asigura că toate contractele sunt valide și conforme cu sancțiunile în vigoare.
Tribunalul Uniunii Europene (UE) a respins trei acțiuni formulate împotriva interdicției de a furniza servicii de consultanță juridică guvernului rus și entităților stabilite în Rusia, stabilită în contextul conflictului din Ucraina, arătând că interdicția în discuție urmărește efectiv obiective de interes general, fără a aduce atingere conținutului însuși al misiunii fundamentale a avocaților într-o societate democratică. Citește articolul
Acest departament este interesat pentru că implementarea proiectelor de stocare a energiei implică achiziția de baterii și alte echipamente, precum și contractarea de servicii. Ei sunt responsabili cu găsirea celor mai bune oferte și semnarea contractelor necesare pentru a construi aceste instalații.
Stocarea energiei electrice reprezintă un subiect de actualitate pentru producători și prosumatori deopotrivă, dar și un pas esențial în tranziția energetică a României. Capacitățile de stocare contribuie la creșterea adecvării, flexibilității și eficienței Sistemului Electroenergetic Național (SEN), permițând astfel absorbția și utilizarea optimă a energiei produse din surse regenerabile. Investițiile în noi capacități de stocare conectate la instalațiile existente de producere a energiei din surse regenerabile asigură astfel stabilitatea rețelei de transport și reduc dependența de sursele de energie convenționale, contribuind la obiectivele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră. Citește articolul
Întregul articol este dedicat modului în care se desfășoară achizițiile publice, criteriile de atribuire a contractelor (ex: prețul cel mai mic) și impactul acestora asupra calității și condițiilor de muncă.
În România, 86% din achizițiile publice sunt atribuite doar pe criteriul prețului cel mai mic. Între timp, la nivel european se discută nevoia schimbării regulilor achizițiilor publice pentru a încuraja crearea de locuri de muncă adecvate. Recent, sindicatele europene au protestat la Bruxelles susținând că proiectele publice ar trebui să favorizeze firmele care respectă niște standarde minime în ceea ce privește forța de muncă și asigură locuri de muncă de calitate. Citește articolul
Deoarece articolul discută despre regulile comerțului internațional și riscul de protecționism, aspecte care influențează direct de unde și cu ce costuri o companie își poate procura materiile prime sau serviciile necesare pentru producție.
Economia UE depinde de comerț, de aceea nu ar avea de câștigat de pe urma unor politici protecționiste, a avertizat Mario Draghi, în cadrul unei dezbateri organizate de Institutul Bruegel. Citește articolul