Autoritățile locale, dar și companiile private care oferă servicii de gestionare a câinilor, trebuie să știe noile reguli pentru a încheia contracte corecte și a respecta condițiile de colaborare.
Un proiect de hotărâre ce are ca scop modificarea și completarea normelor metodologice pentru gestionarea câinilor fără stăpân a fost pus în dezbatere publică pe pagina de internet a Autorității Naţionale Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA). Principalele modificări se referă la implicarea consiliilor județene în gestionarea acestei probleme, clarificarea responsabilităților consiliilor locale și ale proprietarilor de câini. Proiectul detaliază, de asemenea, programul de acces al publicului în adăposturi, procedura de emitere a deciziilor de eutanasiere, subvenționarea sterilizării și condițiile de comercializare a câinilor. Citește articolul
Acest departament poate fi interesat de modul în care pot fi rezolvate disputele legate de contractele de achiziții sau alte acorduri comerciale, mai ales dacă acestea prevăd arbitrajul, pentru a se asigura că procesul de soluționare este valid și recunoscut legal.
Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) privind interpretarea și aplicarea dispozițiilor din Codul de procedură civilă referitoare la arbitrajul instituționalizat a fost oficializată recent, devenind obligatorie pentru toate instanțele de judecată. Documentul stabilește că entitățile reglementate de OG 26/2000 cu privire la asociații și fundații pot include în statutul lor organizarea de activități specifice arbitrajului instituționalizat doar dacă sunt autorizate în mod expres de legiuitor să exercite acest tip de arbitraj. Citește articolul
Dacă o companie dorește să achiziționeze bunuri, în special imobile, prin licitații, acest departament trebuie să înțeleagă costul real al achiziției, inclusiv dacă se adaugă TVA, pentru a negocia și finaliza corect tranzacțiile.
În situația în care un imobil este câștigat la licitație, dar câștigătorul refuză plata TVA-ului aferent (deși taxa trebuie achitată), procedura de executare silită trebuie reluată, atrag atenția specialiștii. Practic, e o situație în care nu se plătește prețul întreg al bunului, astfel că nu se poate încheia actul de adjudecare. Citește articolul
Este important să cunoască cine sunt proprietarii reali ai furnizorilor și partenerilor, pentru a evalua riscurile asociate și a asigura integritatea relațiilor comerciale și a contractelor.
Anul 2027 va veni cu o trecere de la cadrul legal național privind prevenirea spălării banilor la un cadru legal european unic în materie și regulile pentru identificarea beneficiarilor reali ai firmelor se vor schimba semnificativ. În acest context, specialiștii se așteaptă la anumite dificultăți pentru companii. Citește articolul
Acest departament va fi responsabil să găsească partenerii potriviți și să semneze contracte pentru serviciile de siguranță la locul de muncă sau de mediu, astfel încât firma să respecte legea.
Conform Legii nr. 448/2006, firmele cu peste 50 de angajați sunt obligate să angajeze cel puțin 4% persoane cu dizabilități, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot opta pentru plata unor obligații fiscale către bugetul de stat sau pentru achiziționarea de produse și servicii de la unități protejate autorizate. Unitățile protejate beneficiază de diverse forme de sprijin oferite de stat și pot oferi servicii de sănătate și securitate în muncă (SSM) altor companii, care își pot compensa astfel obligațiile legale. Accesarea acestor servicii nu doar că ajută la conformitatea legală, dar și îmbunătățește condițiile de muncă și imaginea companiei, oferind totodată oportunități de optimizare a costurilor și flexibilitate în gestionarea resurselor. Citește articolul
Acest departament este responsabil de alegerea furnizorilor și de asigurarea că produsele cumpărate respectă noile reguli privind proveniența. Vor trebui să verifice lanțul de aprovizionare și să se asigure că furnizorii pot oferi dovezile necesare.
Regulamentul Comisiei Europene 1.115/2023 privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente. Citește articolul
Regulile noi pot schimba tipurile de produse care pot fi cumpărate (achiziționate) și de unde, sau pot afecta contractele existente cu furnizorii, mai ales având în vedere perioada de tranziție pentru stocurile vechi.
Un proiect de ordonanță de urgență menit să modifice legea referitoare la organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar a fost pus în dezbatere publică. Documentul impune restricții suplimentare asupra comercializării cu amănuntul a anumitor produse, cum ar fi insecticidele puternice și hormonii, din cauza creșterii numărului de accidente și intoxicații la oameni și animale. De asemenea, stabilește obligația medicilor veterinari de a raporta utilizarea antibioticelor la animale pentru a combate fenomenul de antibiorezistență. Citește articolul
Acest departament este afectat de creșterea costurilor operaționale și de problemele din lanțul de aprovizionare, având un rol cheie în gestionarea cheltuielilor și a contractelor cu furnizorii.
Un număr mare de companii de impact au intrat în insolvență în prima jumătate a anului, dublu față de aceeași perioadă a anului anterior, potrivit datelor comunicate la începutul acestei luni de CITR. Deciziile manageriale neadecvate, cum ar fi lipsa unui plan de afaceri robust și a unei strategii clare de gestionare a crizelor, de exemplu, contribuie semnificativ la declinul companiilor. Într-un interviu acordat avocatnet.ro, Mariana Boiciuc, senior partner CITR, aduce lămuriri cu privire la cauzele acestui fenomen și explică ce măsuri pot lua companiile pentru a evita insolvența, în contextul în care modificările legislative din 2022 au făcut procedura de concordat preventiv mai accesibilă și adaptată nevoilor companiilor. Citește articolul
Este important pentru a cunoaște noile condiții de participare la licitațiile publice, mai ales cele organizate de stat, pentru achiziția de bunuri. Modificările taxelor influențează direct procesul de achiziție și costurile asociate.
Autoritățile fiscale vor să încurajeze participarea contribuabililor la licitațiile pentru vânzarea bunurilor sechestrate prin eliminarea taxei de participare la licitație, așa cum reiese dintr-un proiect de OG inițiat recent. Astfel, numai cel ce câștigă o licitație va trebui să plătească o taxă - cea de adjudecare. Citește articolul
Ajută la identificarea și gestionarea riscurilor și oportunităților legate de sustenabilitate în relațiile cu furnizorii și în contractele firmei.
Conceptul de dublă materialitate, introdus de Directiva UE privind raportarea corporativă de sustenabilitate (CSRD), urmărește identificarea celor mai importante aspecte de sustenabilitate/durabilitate pentru companie și părțile interesate, precum și evaluarea impactului generat de acestea asupra mediului și societății. Citește articolul